Varan har lagts i din önskelista
Se Önskelistan

År för År

BILENS TEKNISKA UTVECKLING ÅR FÖR ÅR 1961-1973

Egenskaper (samma egenskaper förutsätts gälla för nästkommande årsmodell också, där ej förändringar anges!)

1961-1962

1961-1962

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUnika egenskaper för årsmodell 1961:

  • Bromshuvudcylinder av aluminium t o m chassi# 35, därefter gjutjärn.
  • Fyrkantiga luftfilter t o m chassi# 1109.
  • Vinkelväxel för hastighetsmätare fr o m chassi# 1300.
  • Vita blinkersglas (ej orange) på alla marknader, i Sverige t o m chassi# 8983.
  •  Helröda bakljusglas.
  • Säkerhetsbältets övre infästning i karossen flyttas från B- till C-stolpen runt chnr 3000.
  • Backljus fr o m chassi# 4200.
  • “Flaggemblemet” på C-stolpen till chnr 6000, finns även på några vagnar på 1963 årsmodell.
  • Plasten på sidopanelerna är perforerad. Blank aluminiumskoning på neder delen av dörrpanelerna.
  •  Gummimattor på förar- och passageraregolv.
  • Heltäckande navkapslar. Fälgen lackas i en mellangrå färg.
  • Luftintagsgallret har “ribbor” i krom men underdel lackerad i bilens färg t o m chassi #6000.

Chassi#: 1 – 6000.
Modell: VA/HA. Produktionstid: 1960-10 tom 1963-02 vid Jensen Motors Ltd, West Bromwich, Storbritannien.
Motor: B18B, dubbla Skinner Union HS6-förgasare. 100hk vid 5500 rpm.
Utrustning: Oljekylare, skivbromsar fram och trumbromsar bak. Bromsservo. 4.5″ plåtfälgar.
Växellåda M41 (4-vx + elektronisk överdrive), Bakaxelutväxling: 4,56:1
Växellåda M40 (4-vx), Bakaxelutväxling: 4,10:1

Om Hjul & Grillar
1963

1963

  • 63_46_id_227Chassi#: 6001 – 8000.
  • Modell: VB/HB, Produktionstid 1963-04 t o m 1963-07. Produktionen är nu flyttad till Göteborg.
  • Motorn ger 108hk vid 5800rpm (ändrad kamaxel, hårdare ventilfjädrar och höjd kompression till 10,0:1).
  • Växellåda M41 (4-vx + elektronisk överdrive), Bakaxelutväxling: 4,56:1
  • Växellåda M40 (4-vx), Bakaxelutväxling: 4,10:1
  •  Modellen heter inte “P1800” längre, utan “1800S”, även om “P1800” hänger kvar som namn på hela serien framöver.
  • Flaggemblem på C-stolpen fanns på tidiga 63:or men försvann fr o m chassi#6178.
  • Ändrade sidopaneler, innertak, solskydd och golvmatta. Gummimattor utgår.
  • Ny varvräknare som gick till 6500 varv/s (den tidigare gick till 6000).
  • Syntetisk lack.
  • 1800S-emblem börjar att monteras, till höger om nummerskyltsbelysningen på bakplåten.
  • Nya frambromsok, klotsar, skivor och bromsrör fr o m chassi# 7000.
  • Nya hjulcylindrar bak.
  • Ändrad klädsel, läder på framstolarnas sittytor, vinyl i övrigt.
  • Reservfält införs på bränslemängd mätaren.
  • Starkare belysning på småinstrumenten.
  • 60 Ah batteri, samma som andra Volvo personvagnar.
  • Luftintagsgaller med “ribbor/spalter” hellackerad i bilens färg. Ej längre kromat.
  • Ändrade navkapslar, nu lika som på Amazon. Fälgen lackas i bilens färg.
Om Hjul & Grillar
1964

1800S 19641964

  • Modell VD/HD. Produktionstid 1963-08 t o m 1964-07.
  • Chassi# 8001 – 12499.
  • Bagagefacket under bakrutan tas bort.
  • Nytt från chassi# 8001:
  • Ställbart svankstöd i framstolarna (reglerbart med skruvmejsel).
  • Fällbart baksäte.
  • Nytt utförande på framaxelbalk (samma länkarmar som på P120, Amazon).
  • Stänkskydd på bakskärmarnas framkant införs.
  • Fr o m chassi# 8453: Sluten vevhusventilation införs.
  • Fr o m chassi# 9382:
  • Blanklister runt vindruta, bakruta i aluminium (tidigare gjutna). Nya gummilister pga detta.
  • Fr o m Chassi# 10000:
  • Nya dörrar, fönsterhissar, dörruta och ram till denna.
  • Nytt gasreglage.
  • Ny kardanaxel med runda medbringare, samma som på PV544. Flänskopplingar istället för krampor med axelkors.
  • Nytt utförande på askkoppen fr o m chassi#12275.
  • Luftintagsgallret, nytt utförande: platt och kromat.
Om Hjul & Grillar
1965

1800S 19651965

  • Modell VE/HE. Produktionstid 1964-09 t o m 1965-07.
  • Typbeteckning 1800S-335.
  • chassi#: 12500 – 16499.
  • Raka kofångare med gummilist istället för “hornen” (fram) samt kortare runt hörnen (bak).
  • Kurvhandtag införs på instrumentbrädan (vid passagerarplatsen).
  • 3 signalhorn ersätts med 2: ett högt och ett lågt. Manövreras nu med ordinarie “tutknapp” i mitten av rattnavet. Tidigare starktonsmanöveringsspak höger om ratten blir nu overdrive-omkopplare, vilken således flyttas dit från instrumentpanelen.
  • Innerbackspegeln: nytt utförande och ändrad placering.
  • Ny ventilkåpa med påfyllningslocket i främre delen av kåpan.
  • Utökat rostskydd på karossens undersida.
  • Ny bensinpump – gängade slanganslutningar på pumpen ersätts av slang på metervara.
  • Fr o m chassi# 14600:
  • ny mekanism för axlarna i vindrutetorkarna. (Auto-Lite byttes mot Electrolux), wiredrift istället för kuggväxel.
  • Fr o m chassi# 14826:
  • ny typ av domkraft.
  • Fr o m chassi# 15174:
  • ny fläktmotor.
  • Färger – ljusblå införs, svart utgår.
  • Hjul – 4,5 tums hålfälgar, mindre navkapsel.
  • Grill – nytt utförande (“äggkartongen” försvinner, ersätts av “smäckrare” utförande i lättmetall).
Om Hjul & Grillar
1966

1800S 19661966

  •  Modell VF/HF. Produktionstid 1965-08 t o m 1966-07.
  • Chassi#: 16500 – 20999.
  • Motoreffekten ökades till 115 hk SAE vid 6000 rpm med hjälp av ett nytt grenrör, med separata avgaskanaler.
  • Nytt dubbelt främre avgasrör.
  • Bilen blir rundsmörjningsfri. Samtliga kulleder samt mellanarm i framvagnen smörjningsfria. Samma för kardanknutarna.
  • Ändrade överlänkarmar för att passa smörjningsfria kullederna.
  • Ny kraftigare M30 bakaxel (Köpingstillverkad!), kraftigare upphängning., helt nya och kraftigare bärarmar införs.
  • Ventil i bromssystemet som påverkas av bromsvätsketrycket och fördelar bromsverkan mellan fram- och bakhjul.
  • Bakhjulsbromsarna får limmade belägg.
  • Hjulcylindrarna bak ändras från 3/4″ till 7/8″.
  • Slutet kylssystem införs fr o m chassi# 19175.
Om Hjul & Grillar
1967

1800S 19671967

  •  Modell: M. Produktionstid 1966-08 t o m 1967-07.
  • Chassi#: 21000 – 25499.
  • Förändrade kromlister – “bandyklubban” på dörren rätas ut, ny rak smal list längs hela sidan på framskärmar, dörr och bakskärm fram till i höjd med bakhjulet.
  • Ny utformning av yttre dörrhandtag.
  • Nummerskylthållaren ändrad.
  • Assymetriska halvljus införs.
  • Förstärkningskonsol mellan motor och växellåda.
  • Ny upphängning av mellanlagret.
  • Fack på tunneln.
  • Stöldskyddad spärr för ventilationsfönster.
  • Säkerhetsbälte med ändrad infästning, låsanordning och upphängning.
  • Reflexmärken på dörrgavlarna.
  • Solfjäderkoppling iförs.
  • Färger – nya färger och klädslar tillkommer.
  • Grill – nytt utförande med “kraftigare” maskering.
Om Hjul & Grillar
1968

1968

  •  Modell: P. Produktionstid 1967-08 t o m 1968-07.
  • Chassi#: 25500 – 28299.
  • Treekrad ratt, stötabsorberande.
  • Nya värmereglage.
  • Nya inre dörrhandtag.
  • Bättre fästen för stolarna.
  • Omdesignade solskydd.
  • Chokereglaget flyttas till instrumentbrädan.
  • Vindrutetorkararm och torkare i matt krom.
  • En del blanka ytor tonas ner för att undvika reflexer.
  • Knappar och reglage i vissa fall ändrade till andra former och material som minskar skaderisker vid kollision.
Om Hjul & Grillar
1969

1969

  •  Modell: S. Produktionstid 1968-08 t o m 1969-07.
  • Chassi#: 28300-29992. (Lägsta antalet producerade kupéer under något produktionsår.)
  • Typbeteckning: 1800S-335m, 1800S-345m, där
  • n=1 » Vänsterstyrd
  • n=2 » Högerstyrd
  • Ny motor, B20B, med dubbla förgasare:
  • Sänkt kompression till 9,5:1
  • 118 hk
  • Avgasrening
  • SU-förgasare på högerstyrda, Zenith-Stromberg på vänsterstyrda bilar.
  • Borttagen oljekylare, pumpens kapacitet ökas istället.
  • Slirkoppling i kylfläkten, max varvtal blir nu bara 3000 rpm, vilket ger mindre effektförlust och lägre buller vid höga motorvarv.
  • Ny luftrenare.
  • Ny växelströmsgenerator för 35A med mekanisk regulator.
  • Bromssystem med dubbla kretsar, samma som för 120-serien.
  • Bromsventilerna får bryttrycket 29 kg/cm².
  • Modifierad koppling, mekaniskt kopplingsreglage.
  • Vindruta av “high-impact”-typ.
  • Ändrad bakaxelutväxling 4,3:1.
  • Ändrad överväxel (typ J) Overdrive nu 0,797:1.
  • Varningsblinkers blir standard.
  • B20-märke i grillen.
  • Blinkersglasen fram vänds: orange fältet nu NEDÅT.
Om Hjul & Grillar
1970

1970

  •  Modell: T. Produktionstid 1969-08 t o m 1970-07.
  • Chassi# 30001 – 32799.
  • Typbeteckning: 1800E-435. Kupémodellen byter alltså namn till “1800E”.
  • Ny motor, B20E:
  • 130hk SAE, med elektronisk bränsleinsprutning från Bosch (Jetronic).
  • Förnyad kamaxel, ändrad kamform, D-profil.
  • Större insugningsventiler.
  • Höjd kompression till 10,5:1
  • Manuell Växellåda M410, tillverkad av ZF
  • Nytt bakre emblem för 1800E.
  • Förbättrad kupéventilation med genomströmning och luftutsläpp baktill.
  • Inre ventilationgaller på C-stolpe och yttre på bakskärmen.
  • Det låsbara tanklocket, flyttas till bakskärmens utsida.
  • Helt ny reflexfri instrumentpanel:
  • Nya svarta instrument med svart list, mattsvarta sargar.
  • Träimitation i instrumentbrädan.
  • Omkopplare och strömbrytare i samma “mjuka” utförande som tidigare USA-modeller haft.
  • Nytt handskfack med lås på kardantunneln.
  • Rattlås införs.
  • Eluppvärmd bakruta.
  • Skivbromsar runt om, alltså även bak.
  • Ändrad drivaxellagring.
  • 4-vägs varningsblinkers.
  • Färger
  • Hjul med bredare 5″ fälgbana i stål/plåt med gjutet aluminiumcentrum, (den s. k. “Klöverfälgen), fälgarna har kromade “snobbringar”. höghastighetsdäck 165 HR 15.
  • Grill – nytt mattsvart utförande.
Om Hjul & Grillar
1971

1971

  •  Modell: U. Produktionstid 1970-08 t o m 1971-07.
  • Chassi#: 32800 – 37549.
  • Typbeteckning: 18E-43mn där
  • m=5 » manuell växellåda
  • m=6 » automatlåda
  • n=1 » Vänsterstyrd
  • n=2 » Högerstyrd
  • n=3 » Vänsterstyrd, exportmodell till USA, Canada
  • n=4 » Vänsterstyrd för Kalifornien
  • Växellådor:
  • Manuell M410 ersätts av en M41 med förstärkt bottenväxel. (Bakaxel 4,3:1).
  • Som tillval finns 3-stegs automatlåda Borg-Wagner BW35. (Bakaxel 4,1:1).
  • I USA-bilarna sitter B20F-motorn (125 hk), med kraftigare avgasrening än B20E.
  • Tonade rutor finns som specialutrustning.
  • Nytt frontemblem.
  • B20-märket i grillen t o m chassi# 33528.
  • På sena 71:or för USA-marknaden monteras ABS-plastgrillen (se grillutförande 1972).
  • Färger
  • Hjul Plåtfälg med kupolmuttrar, kromade fälgringar, samma som för 1970.
  • Grill – (Utförandet i svart ABS-plast finns på vissa bilar)
Om Hjul & Grillar
1972

1972

E-modellen:

  • Modell: W. Produktionstid 1971-08 t o m 1972-07.
  • Chassi#: 37550 – 39414, Coupé-modellen slutar tillverkas i och med detta.
  • Nytt baksäte med nedfällbar rygg.
  • Nytt utförande för framstol med fast nackstöd.
  • Vagnar med automatlåda får ändrad bakaxelutväxling till 3,9:1.
  • Bilar med B20F-motor får kardanaxel av 1100-storlek.
  • Förvaringsfickor i dörrpanelen.
  • Ändrat bromstryck för bromsventilerna.
  • Nya bromsbelägg.
  • Kylargaller i nytt utförande.
  • Dörrpanel i ett stycke.
  • Nya inre dörrhandtag.
  • Färgat glas som standardutrustning för samtliga rutor.
  • Frontemblemet blir rektangulärt, liknar dito på Volvo 164.
  • Varningssummer för påslaget hel- och halvljus (endast nordiska modeller).
  • Indikeringslampa för belysning och säkerhetsbälte.
  • Inbyggd belysning i golvfäste för säkerhetsbälte.
  • Rullbälten.

Motorn:

  • Bränslepump, styrenhet m fl. detaljer ändrade så att hela insprutningssystemet överensstämmer med motsvarande på Volvo 140-serien, vilket innebär ändrad placering av tryckregulator, annan bränslepump med intern återcirkulation.
  • Ändrad förställskurva för tändfördelaren.
  • B20E återfår oljekylare
  • Generatoreffekt ökar till 55A.
  • Motoreffekten ökar till 136 hk
  • Hjul Bredare fälg och däck, 185/70 HR 15, fälgar med navkapsel, hjulmuttrar och snobbring i krom. Hjulen är 5,5 ” av plåt med fyrkanthål. Den är identisk med dito för Volvo 164.
  • Grill – svart ABS-plast som standardutförande.

1800ES 1972ES-modellen:

Modell:W. Produktionstid 1971-12 t o m 1972-07.
Typbeteckning: 1800ES-435
Chassi#: 0001 – 3069.
Ny modell med nytt bakparti, stor glaslucka med gångjärn och handtag fästa direkt i glaset.
Nackstöd på framstolarna (samma som E-modellen).
I övrigt som E-modellen, även vad beträffar hjul, färger och grillutföranden Se ovan).

Om Hjul & Grillar
1973

1800ES 19731973

  •  Modell: Y. Produktionstid 1972-08 t o m 1973-03. Därefter avslutas tillverkningen av den enda kvarvarande Volvo 1800-modellen!
  • Chassi#: 3070 – 8077.
  • Typbeteckning, manuell växellåda: 1800ES-435. automat: 1800ES-436.
  • Bakaxel, manuell låda: 4,3:1, automat: 3,91:1.
  • Ändrad utväxling på ettans växel, bättre dragkraft erhålles.
  • Inbyggda sidokollisionsskydd i dörrar.
  • Halogenstrålkastare med H4-lampor.
  • Större svepyta (+10%) för vindrutetorkare, kraftigare drivaggregat.
  • Inredning i flamskyddat material.
  • Nya belysta vippreglage för vindrutetorkare, spolare, elbakruta och värmefläkt, flyttas också till vänster om ratten.
  • Bättre stötupptagande egenskaper i kofångarna på USA-modellen (ger 10cm längre bil).
  • B20F i USA-bilarna modifieras till 112hk och anpassas till 91-oktanig bensin.
  • Framflyttad kylare.
  • Färger – nya kulörer är grönblå metallic, orange samt läderfärgad klädsel.
Om Hjul & Grillar

© Copyright Svenska P1800-klubben 2003 Tack till alla personer som bidragit till “ÅR för år”:
Bo Oscarsson, Odd Tommelstad-Jr, Peter Carlin, Karl-Erik Målberg, Jan Hansson, Kaj Johansson, Jan Fröberg, Mark Bergfors… mfl m fl…

BILENS TEKNISKA UTVECKLING ÅR FÖR ÅR 1961-1973 Egenskaper (samma egenskaper förutsätts gälla för nästkommande årsmodell också, där ej förändringar anges!) 1961-1962 Unika egenskaper för årsmodell 1961: Bromshuvudcylinder av aluminium t o m chassi# 35, därefter gjutjärn. Fyrkantiga luftfilter t o m chassi# 1109. Vinkelväxel för hastighetsmätare fr o m chassi# 1300. Vita blinkersglas (ej orange) på alla marknader, i Sverige t o m chassi# 8983.  Helröda bakljusglas. Säkerhetsbältets övre infästning i karossen flyttas från B- till C-stolpen runt chnr 3000. Backljus fr o m chassi# 4200. "Flaggemblemet" på C-stolpen till chnr 6000, finns…

Översikt

0%

Betyg av andra: 4.7 ( 2 röster)