Problemet är bromsslangarna. Jag råkade ut för detta själv förra året. Då ju alla P1800 bilar är 30 år och äldre har det hänt saker inuti bromsslangarna. Hålet, genom vilket bromsoljan strömmar, blir med åren allt mindre och till slut blir det helt stopp. Vid tryck på bromspedalen medför detta att oljan visserligen kan pressas genom det lilla hålet men då pedalen släpps finns det inget tryck åt andra hållet ,vilket gör att beläggen ligger på, med överhettning och till slut tvärstopp som följd. (Detta gäller bilar med skivbromsar runt om, i bilar med trummor finns returfjädrar, så där finns ett litet tryck bakåt då pedalen släpps.
Jag rekommenderar därfår att man byter bromsslangar om man inte säkert vet om dessa är utbytta. Ett sätt att se om slangarna är gamla kan vara att kolla underredsmassan på slangarna, om den ser gammal ut, eller om sprickbildning finns.
Jag rekommenderar originalslangar, sådana finns att köpa i Volvohandeln och har följande artikelnummer:
Fram t.o.m 1968 års modell (enkrets) 664800 (kostar 395:- st)
Fram f.o.m 1969 års modell (tvåkrets): 671799 (kostar 155:- st)
Bak: Samtliga: 687309 (kostar 300:- st)
Bo Oscarsson 2003/5