Per-Åke Fröberg från Volvo Cars Heritage visade stolt upp bilen

Helgonets bil är tillbaks i Sverige

Volvo Cars har köpt in den 1967 Volvo 1800 S som en gång ägdes av Sir Roger Moore och som kommer att visas upp i Volvo Cars Heritages monter på Techno-Classica Essen, Tyskland, 21-25 mars.
Det blir första gången bilen visas på en klassisk bilutställning i Europa.

Moores bil byggdes på Volvo Torslanda-fabriken i Sverige i november 1966. Denna pärlvita 1800  är utrustad med hjul försedda med den sällsynta ”trunkade” Mini-Lite-ekerdesignen i original, Hella dimljus och en Volvo träratt. Inuti har bilen fortfarande detaljer från filmen ”The Saint”, som t.ex. en termometer på instrumentbrädan och en separat inbyggd fläkt, som vanligtvis gav skådespelarna lite svalka under filminspelning.

Moore är den dokumenterade första registrerade ägaren till den här berömda 1800 S. Registreringsskylten NUV 648E, utfärdades den 20 januari 1967. Moore undertecknade registreringshandlingarna två veckor senare och dessa har följt bilen sedan dess.

Träratten i original

B20-motor med dubbla SU-förgasare ger 115 hk. Bilen är helt körbar

På Techno-Classica kommer Moores bil att ställas upp tillsammans med en annan Volvo 1800, en totalrenoverad 1967-modell som tillhör Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Personvagnar. Samuelssons klassiker är lackerad i den ovanliga Light Green-färgen och är utan tvekan en av de finaste 1800 i Europa.

The Saint” med Roger Moore var min favorit TV-show på 60-talet och sedan dess ville jag alltid ha en P1800, säger Samuelsson. ”Det är den mest legendariska Volvo-modellen hela tiden och ett bra exempel på skandinavisk design.”

I ”The Saint” hade bilen den berömda ”ST 1” -skylten och visades första gången i avsnittet ”A Double in Diamonds”, filmad i februari 1967. Den följde sedan karaktären Simon Templars resa ända tills serien avslutades 1969.

Moore sålde senare bilen till skådespelaren Martin Benson, som spelade Mr Solo i James Bond-filmen Goldfinger (1964). Flera ägare följde och i början av 2000-talet var bilen noggrant restaurerad till nästan original skick.

Volvo Personvagnar köpte stolt denna bil för några år sedan och vi är väldigt mycket glada över att kunna visa den på Techno-Classica. Det är en unik bil med en anmärkningsvärd historia ”, säger Per-Åke Fröberg, chef för Volvo Cars Heritage.

Volvo Cars kommer också att visa: en enstaka 1968 1800 ES prototyp byggd av den italienska tränare Pietro Frua; en oskyddat 1973 1800 ES i Orange, aldrig körd på vägen; en extremt sällsynt 1966 1800 Volvoville konvertibel, varav endast 30 byggdes; och en tidig 1961 P1800 ladugård.

Källa: Pressrelease från Volvo. Foto: Ulf Selstam

Kommentera