Varan har lagts i din önskelista
Se Önskelistan

Jan Wilsgaard († 2016)

Presentation av Hedersmedlem 2005

Bakgrund

  • Född 1930, i NY, norsk far.
  • Studier i Konst och skulptur i Göteborg
  • Upptäcktes och handplockades vid 20 års ålder av Volvoledningen som precis startat designavdelning (1950).
  • Enastående formgivningskarriär i över 4 decennier.
  • Första jobbet: Modifieringar av PV60.
  • Sista jobbet:Volvo 850 (1991)
  • Efterträdd som designchef av Peter Horbury (S60, S80, V70 osv)
  • Årligt stipendium vid HDK utdelas till framstående elev i Wilsgaards namn.

Jan Wilsgaards karriär

  • Har ritat i stort sett alla Volvobilar 1950 – 1990 med undantag av:
  • Volvo P1900 (”Sport”)
  • Fick ändå modifiera denna plastskapelse till sportbil så att den över huvudtaget kunde tillverkas.
  • Volvo P1800 Kupé
  • Ritades ju, som vi vet, av “italienaren” Pelle Petterson.

Bilmodeller av Wilsgaard, urval:

Wilsgaard & Volvo 1800

Redan  i mitten av 60-talet diskuterades en efterträdare  till P1800.

Wilsgaard ritade ett förslag som kallades P172, tänkt att ersätta P1800 redan 1968. Efter mycket övervägande avstod Volvo från produktion av denna bil. Samtidigt ritades P 1400 (Sen Volvo 140) som efterträdare till Amazon.

 

 

 

Volvo bestämde att  prototypa 2 stycken 1800-efterträdare. Bilar togs direkt ur produktionen och kördes ner till Italien (Coggiola och Frua) där de skulle förses med ”fastback”. Wilsgaard lär själv ha kört ner den ena under en strapatsrik resa.

 

 

 

Coggiolas lermodell, med assymetriska sidor (bakre fönstren skiljer sig i längd).

Raketen” – alltför ”futuristisk”. Provkördes länge i Göteborgstrakten.  Finns idag på Volvomuseet.

Slutlig lösning: 1800 ES, ritad av Wilsgaard.

”Bantad” version av Beach Car.

ES = ”Estate” enligt Jan Wilsgaard.

I Produktion 1971-1973, ett år längre än 1800E. Sedan lades Amazon och Duett ner (inga gemensamma komponenter längre).

Amerikanska krocksäkerhets- och avgasreningskrav  som infördes under tidigt 70-tal hade krävt omfattande omkonstruktion av både motorer och kaross på 1800ES.

1800ES är berömd för sin djärva bakluckedesign – bara en tjock glasruta

Wilsgaards verk efter 1800ES, ett urval
164
240 serien
740serien
Sista Bilen, 850 Sedan

Hedersmedlem med nummer ”1800ES” från 2005.

Intervjuades våren –05  i hemmet av Fredrik Johansson och Mats Eriksson.

Läs mer i klubbtidningen nr 4-2005

support
Behöver du lite hjälp?
Ja, tack! Öppna supportsidan!