Varan har lagts i din önskelista
Se Önskelistan
Gunnar Engelaus bil från hösten 1968 med nackstöd och special inredning helt i blått. Foto: Ove Ericsson

P1800 – Färg och klädselkombinationer. Del 2 (av 3) 1800S

Jag har försökt läsa mig till vilka kombinationer av färg, klädsel och matta som var möjliga att beställa de olika åren, men jag kunde inte hitta någon komplett och tillförlitlig översikt någonstans. Normalt tillförlitliga källor var inte heller helt överens, t.ex. www.volvop1800france. com och Bill Webbs bok Swedish Iron – AKA Volvo 1800.

Matta med gummiförstärkning på 1963 års modell. Foto: Marie-Astrid Voillemot

Efter samtal med Karl Eric Målberg så visade det sig att hans databas www.volvo1800pictures.com är en guldgruva och kunde hjälpa mig att återskapa vilka kombinationer som gick att beställa hos Volvohandlarna när det begav sig, eller för att vara mer precis, vilka kombinationer som faktiskt levererades de olika åren. Genom att bygga en Excel modell med informationen från alla de hundratals foton av chassi plåtar som finns i databasen så fick vi källdata med år, färgkod och klädselkod.

Denna andra artikel handlar om 1800S, dvs. årsmodellerna 1963 -1969, och de kombinationer från fabrik som jag har kunnat verifiera i form av foton på chassi plåtar. I tabellen nedan finns de kända kombinationerna. Det kan mycket väl fortfarande finnas andra kombinationer än dessa, och om du som läser detta har en kombination på din bil som inte finns med i tabellerna vore jag väldigt tacksam om du skickar foton på din chassiplåt och din bil till mig ericsson.ove@gmail.com, eller till karl@volvo1800pictures.com .

Skicka förresten gärna fler bilder på din bil till Karl Eric, vare sig den har en ovanlig kombination eller ej – ju fler bilar vi får med i 1800 registret desto bättre. Jag tror det fortfarande är ca 2000 bilar bara i Sverige som inte är med än.) Vi uppdaterar tabellerna regelbundet och får på det sättet den mest kompletta och korrekta bilden av de kombinationer som har funnits.

1800S

Det första året 1963, när monteringen flyttades till Sverige, är det mest intressanta. Bilen behöll Jensen stolarna och baksätet under hela modellåret. Volvo använde också andra Jensendelar tills lagret tog slut, så monterades t.ex.Volvo emblemet på c-stolpen, som är så typiskt för Jensen bilarna, på de 175 första 1800S bilarna. Annorlunda på 63’an var också mattan, som hade gummiförstärkningar under och till höger om pedalerna. Mattan var en lite tunnare klippt ullmatta, utan inlagda nöthår som under senare år, se bild intill. Färgerna var fortfarande bara tre, men nu målades bilarna i Sverige med Volvo färger; 79 vit, 42 röd och 80 grå. De ersatte de tidigare färgerna som Jensen målat med. Den grå färgen 80 ersatte 71 mörkgrå metallic, det kom att dröja till 1970 och 1800E bilarna, innan det gick att beställa metallic färger igen. Som ni kanske mins från del 1 av denna serie så målade Jensen med British Leyland färger.

Provbil från 1968 med nackstöd och Recardojustering, klädselkod 307-570. Foto: Merit Cars USA

När 1964 års modell lanserades hade Volvo gjort stora förändringar på inredningen. Nya framstolar i läder, där man modifierat Amazonstolarna och gjort dem sportigare genom att förlänga sittdynan och förstärka stoppningen i framkant för bättre stöd. Baksätet fick också den enklare utformningen, med nedfällbar ryggdyna som gav större lastmöjligheter. Den fick följa med till 1971, medan den sista årgången av coupe modellen 1972 hade ett annorlunda baksäte, samma som ES. Volvo hade också färganpassat framdörrarnas armstöd till inredningen. De var ju alltid svarta på Jensen bilarna, men nu hade bilar med röd klädsel röda armstöd. Så var det sedan på alla 1800S och E bilarna fram till 1972 års modell då de större armstöden ersattes av ett mindre svart handtag. Mattorna var också nya 1964, en mycket exklusiv 5 mm ullmatta med ett och annat grått nöthår invävt, fanns i två färger röd eller mörkgrå. Mercedes använde samma matta fast en något tjockare variant. Från 1964 års modell gick det också att beställa ytterligare en färg: 19 svart.

Om du har en ovanlig färg-klädsel kombination, skicka foton på din chassiplåt och
din bil till mig: ericsson.ove@gmail.com eller
till karl@volvo1800pictures.com så kan vi komplettera tabellerna.

Som framgår av tabellen intill så kommer det nya färger i rask takt under sextiotalet och man får fler och fler färger att välja på. Från och med 1966 års modell så kan man avgöra på klädselkoden om det är en vänsterstyrd eller högerstyrd bil.

Så vitt jag vet är 97 gul den ovanligaste av alla färger. Den gick endast att beställa under modellåret 1969 och jag bedömer att Volvo inte levererade mer än20-25 bilar i denna färg. Röd 46 som fanns att beställa till 1800S under alla åren är den vanligaste färgen följd av 79 Pärlvit.

Specialfärger och testbilar

Volvo har vissa år målat upp några bilar i specialfärger för att utvärdera nya färger. Under 1966 experimenterade man med flera nya färger. Ett exempel är en mörkblå bil med ett stänk aubergine i, färg nr. 81-22, som såg olika ut i olika ljusförhållanden; från mörkblå till lila, till nästan svart. Tyvärr kom den färgen aldrig i produktion, den hade annars varit läcker, jag har sett foton. Genom åren målade man upp några bilar i mörkblå metallic, men ingen av dem nådde produktionen. Det var lite synd, eftersom Pelle Pettersons vinnande skisser till P1800 bilen visade en mörkblå metallic vagn.

Färger på 1800S, från vänster; 19 Svart, 42 Californiavit, 46 Körsbärsröd, 79 Pärlvit, 80 Grafitgrå, 91 Ljusgrön, 94 Mörkgrön, 89 Ljusblå, 95 Ljusblå/Isblå, 97 Ljusgul, 98 Mörkgrå och 99 Mellanblå.
Foto: Ove Ericsson

Pelle har berättat för mig att han är särskilt förtjust i den mörkblå metallic färgen då den framhäver formerna vackert.
Lite senare, under 1968, byggde man chassi nr.26453, en vit bil med röd inredning som därför borde haft klädselkod 307-500, men istället hade 307-570. Inredningen skiljer sig från de andra bilarna av den årgången med sina nackstöd och Recardo inställningar på framstolarna, se bild här intill. Kanske anger den avvikande klädselkoden detta?

Författaren och Pelle Petterson matchar blåa färgprover med hans första skisser på P1800.
Foto: Jonatan Jungebrandt

Efter några år började Volvo planera för en mer omfattande uppdatering, och 1968 byggde man därför sexton testbilar, chassi nr. 27639-27654 som i princip motsvarande 1970 års modell, dvs 1800E. De stämplades X15, X16 osv på chassinummer plåten. Volvo stämplade ”X” som i experimentbil på chassiplåten på sina testbilar. På dessa sexton testbilar ville man också pröva några nya färger och som exempel lackades den sista av dessa bilarna i den nya färgen 100 Safarigul.

Direktörsvagnar med nackstöd

Hösten 1968 byggdes ytterligare två 1800S bilar med nackstöd, chassi nr.28622 och 28623. Dessa bilar byggdes till PG Gyllenhammars svärföräldrar, Volvos dåvarande VD Gunnar Engelau och hans fru Margit. Gunnars bil var ljusblå metallic 102-1 med blått skinn med blå matta och mycket annan special utrustning. En liknande färg kom inte i produktion förrän 1970 på 1800E så det var nog en test. Klädselkoden som är stämplat på chassiplåten är 308-501, vilket skulle vara en svart inredning med röd matta. Antagligen klädde man helt enkelt om denna bil i blått.

Margits bil var guldig gul metallic och hade färgkod 21. Färgen påminner om 105 guldmetallic som kom modellåret 1971 på 1800E men mindre röd i tonen. Det är inte svårt att tänka sig att Gunnar och Margits bilar skulle påminna om den svenska flaggan när de stod parkerade bredvid varandra.

Klädselkoden på Margits bil är 310-557, men inredningen i hennes bil har sytts helt i skinn, dvs ingen galon har använts som i produktionsbilarna. Det hjortfärgade skinnet är ljusare än produktionsbilarna med samma klädselkod.

Gunnars bil står nu på Volvo museet i Göteborg, medan Margits bil är i privat ägo. Karin Siegfelt, som äger Margits bil sedan många år, har berättat för mig att Margit, som var sjukgymnast på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, såg i sitt arbete vilka nackskador människor kunde få i bilolyckor långt innan det talades om whiplash. Så hon sa till sin man att bilar måste ha nackstöd. Både Gunnars och Margits bilar levererades därför med ett nackstöd som man också kunde se på senare Amazoner, eller i baksätet på 164, se bild härintill.

Trots säkerhetstänket så gillade nog Margit att åka fort, för hennes bil var fabrikslevererad med 147 hk, dubbla Stromberg förgasare och marina grenrör. Nästa del kommer att handla om färg och klädsel på 1800 E och ES.

Ove Ericsson

Detta är den andra delen av tre. Vill du läsa den första? Klicka HÄR

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.