Rolf & Ellinor Jakobssons P1800-cabriolet beundras av Birger Wernersson. Foto: Annelie Ahlman

P1800 – Helgonets bil i himmelsblått

Härda ut! Snart är bil- och motorcykelsäsongen här. I väntan på varma och somriga dagar visar vi bilmodellen som inte finns.

Absolut vanligaste frågan de får höra, Rolf och Ellinor Jakobsson, är: ”Va, fanns den som cabb?” Svaret är: Nej, Volvo gjorde ingen P1800 Cabriolet, men borde ha gjort det. Alla inser misstaget efter att ha sett Rolfs ombyggda Helgonbil från 1965.

Tygtak och bredare däck

Historien tog sin början när Rolf köpte sin bil 1974. Den fick rulla i ur och skur som vardagsbil fram till 1987. Då hade saltade vägar förvandlat delar av skärmarna till järnoxid och resten av Volvon började även den bli ankommen.

En storrenovering var helt enkelt påkallad. I samma veva fick Rolf syn på en tidningsartikel om en man i Härnösand. Denne ångermanlänning hade kapat av taket på en P1800 och satt på en suflettställning.

Rolf slog mannen en signal och fick lite tips. bland annat om att förstärka tröskellådorna.

Kan han, kan jag, tänkte jag. Men klart att jag var nervös när taket kapades bort. Hade jag förstört hela bilen nu? säger Rolf.
Men så lätt gick arbetet inte. Den ena delen efter den andra byttes och förstärktes. Kardantunneln är nu enda återstående enheten efter det genomgripande jobbet.

Ställningen till tygtaket bockade ägaren själv av platt- och rundjärn efter studier av MGs medan tyget syddes av honom och svärmor. Längre fram i tiden monterades ett proffssytt tygtak. När svetsröksdimmorna skingrat sig kördes den nu mjuktakade bilen till besiktningen, där den gick rakt igenom. Svensk Bilprovning tog 20 minuter på sig för att acceptera hela härligheten. Dessutom är den nu godkänd med extra breda däck runt om och 14 tums fälgar (15 är original), vilket gör massor för utseendet och väghållningen.

De flesta gör tummen upp

Rolf berättar att jobbet tog ett och halvt år och att han är mer än nöjd med resultatet.

Eller som han säger: ”En sommarbil ska vara en cabriolet.” Och för det mesta får Rolf positiva reaktioner. De flesta anser att ”så skulle den ha sett ut från början”, även om någon ansåg att han förstört Volvon.

Den gamla B18-motorn är urlyft och in har en B20 med K-kam och polerade portar kommit. Denna motor ger cirka 120 hästar. – En djäkla skillnad mot originalet säger Rolf innan han fräser iväg, under tiden som hans fru Ellinor håller i sommarhatten.

/Conny Åquist

Kommentera