Varan har lagts i din önskelista
Se Önskelistan

Premiär-träff Sydsvenska inlandet 23 oktober 2016

Den 22 september ringde klubbträffsansvarige Bo Torvestig (bilden ovan) med anledning av att jag var en av de som efterlyste lokala klubbträffar.

Efter samtalet fick jag mejl med namn på tre andra medlemmar i ungefär samma område och som hade anmält samma intresse. Det var Arne Karlsson, Jönköping, Sven-Olof Kall, Hillared och Bo Carlsson, Vimmerby. Vi pratades vid per telefon och bestämde oss på direkten för att planera en träff i oktober. Efter lite sonderingar om plats och program skickades en inbjudan ut till 115 medlemmar, som geografiskt täckte ett område från Hjo och Tranås i norr, Vimmerby i öster, Växjö i söder och Borås i väster. Samtidig lades inbjudan ut på klubbens hemsida.

Änglagårdsbilen från 1911

Söndagen den 23 oktober anlände 23 bilar med 36 förväntansfulla deltagare till Mullsjö för att inta en söndagsmiddag på Björkhaga Hotell & Konferens. Maten (3-rätters) smakade förträffligt och mellan målen berättade deltagarna om när, hur och varför de hade blivit P1800-ägare. Ett par fruar hade fått bilen i present av sina kära makar, några hade köpt renoveringsobjekt i kartonger och en fru hade övertalat maken att inte sälja den mer än väl använda bruksbilen (=P1800). Något som mannen i fråga i efterhand var tacksam för!

Efter måltiden gick färden i kolonn på mindre men belagda vägar där Änglagårdsfilmerna spelades in till Ulricehamnsbygdens Motormuseum i Timmele. Muséet, som öppnade i januari 2015, drivs ideellt av entusiaster och innehåller allehanda fordon från mopeder, motorcyklar och bilar men även skyltdockor med vackra kläder från förr.  Efter hand byter man ut fordonen, som är privatägda. Om man återkommer efter några år kan det finnas en nästan helt ny samling.

En liten rar Austin-pärla

Bland rariteterna var det två som stack ut: Dels en orörd Volvo PV 1938 med 4000 mil på mätaren med originaldäck (!) och dels en Mathis Baby x 65 Torpedo från 1911. Konstruktören var Ettore Bugatti och motorn var 4-cylindrig, 16 hkr, 1327 cc, toppfart 65 km/tim. Den kallas för Änglagårdsbilen då ägaren till just Änglagården köpte bilen 1914. Den fanns i familjens ägo fram till 1990 och övertogs då av Allmänna Arvsfonden eftersom det inte fanns några arvingar. Winsarps Kulturhistoriska Förening erhöll senare bilen efter så kallad arvsavståelse. Muséet är absolut värt en resa. Titta gärna in på www.ubmm.se !

Efter rundvandringen serverades kaffe/the med smörgås och kaka på muséet. Innan det var dags för hemfärd bestämdes att en ny träff 2017 ska anordnas i september månad och då i trakten av Eksjö.

Inbjudan till den här premiär-träffen kom med kort varsel och flera inbjudna hade gärna kommit om inte annat var inbokat just den här dagen. Detta borgar för att intresset finns inom den tänkta regionen och självfallet är alla medlemmar oavsett var man bor välkomna till nästa års träff.

Med vänlig hälsning och på återseende nästa år!

Mats Skogsfors

Kommentera

support
Behöver du lite hjälp?
Ja, tack! Öppna supportsidan!