Varan har lagts i din önskelista
Se Önskelistan

Renoveringstips mot vindbrus

Har du problem med vindbrus i din PI800? I så fall är du inte ensam. Det går att åtgärda men eftersom bilen är konstruerad i slutet av 50-talet och har kraftiga takdroppslister samt saknar fönsterram runt dörrutorna, är det lite omständigare att justera bort bruset på en P1800 än en modern bil.

Tänk på att det inte går att jämföra komforten i en modern Volvo 850 med sportigheten i en PI800 vars prototyper var körklara redan i slutet av 50-talet. När du ökar farten ökar även vindbruset.
I gamla tester från tidigt 60-tal kan man läsa att PI800:an går tyst också i högre landsvägsfarter, det vill säga 80 km/tim! Det gör den fortfarande även om dagens marschfarter är betydligt högre, under förutsättning att dörrar och fönster är rätt justerade.

Så här åtgärdade jag vindbruset i min P1800

Se till att dörrarna är rätt justerade i både längd-, höjd-, och sidled. Justeringen gör du genom att lossa masonit-/plastklädseln på sidoväggarna framför dörren. Vira lite tejp runt en skruvmejsel så repar du inte lacken så lätt. Bryt försiktigt med mejseln vid klädselfästena till panelen lossnar. Fästena har tyvärr utgått ur produktion, men det går utmärkt att använda motsvarande till Amazon. Det enda du behöver göra för att de skall passa är att klämma ihop Amazonlistena en aning på mitten.

Bakom klädseln finner du justerskruvarna för dörrens gångjärn. Räcker inte justeringarna till tar du hjälp av mellanlägg. Dörren skall sitta fast mot karossen utan att kärva, klämma eller glappa. Samtidigt skall dörrspringan vara lika stor runt om.

Eventuellt kan du behöva justera dörrstolpens lås. Det gör du genom att lossa stolplåsets skruvar cirka 3/4 varv och sedan dra fast dem igen när låset justerats till rätt läge. Provkör nu!

In i garaget igen!

Vindbruset har nu minimerats men du kanske inte är rikligt nöjd i aIla fall. In i garaget igen och fortsätt enligt följande:

Lossa fönsterveven och dörrsidan som är fäst på samma sätt som främre panelen. Nu kommer du åt att justera ventilationsrutans ram. vilken går igenom nästan hela dörren.

Justerskruvama kan justeras utåt/ inåt och uppåt/nedåt. Det är lite svårt alt komma åt inuti dörren och det är väldigt lätt att tappa justerskruvama. Undvik detta, eftersom det på vissa orter kan vara svårt att få tag på den typen av skruvgänga. Det är nämligen inte vanlig millimetergänga.

Eventuellt kan du köpa nya tätningslisler runt dörrarna, de finns fortfarande att köpa nya.

Även filtlisterna till främre och bakre delen av dörrulan kan behöva bytas. Främre listens delaljnummer är 668337-9 för årsmodell 61-68 och 688540-4 för årsmodell 69-73 (svårt att finna dem i Volvos reservdelskataloger). Den senare listen går att använda till samtliga modeller. Bakre filtlistens delaljnummer är 664866- för samtliga vagnar.

Ta god tid på dig

Ta god tid på dig vid justeringarna, eftersom arbetet är ganska tidskrävande. Till slut har du som belöning en PI800 utan vindbrus, gasa och njut av motorns spinnande.

Hälsningar Mats Botvid
(Artikeln var införd i P1800-magasinet nr 2-1994)

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

support
Behöver du lite hjälp?
Ja, tack! Öppna supportsidan!