Typbeteckningar P1800 & 1800S B18

Typbeteckningarnas betydelse:

Klicka på tabellen för att se den i rätt storlek

P står för Personvagn. Första siffran1 = karossutförande, 8 = står för typ av bil, Volvo P1800. 2 = B18B motor ( mycket tidigt, eftersom man hade problem med att få färdigt B18B motorn till introduktionen av bilen, kan 2 stå för B16B och att det var tänkt att de första bilarna skulle ha varit utrustade med B16B motor.

Nu var bilarna vid försäljningsstarten 1961 inte utrustade med B16B utan alla hade B18B från början. I första ”provisoriska” reservdelskatalogen från nov. 1960 har bilarna typbeteckningen 18294 och 18295, troligtvis glömde man att ändra 2:an till en 3:a i och med att det blev klart att B18B skulle användas.

Att det var problem med B18B-motorerna i de första bilarna kan man utläsa i leveransnoteringarna, motorena byttes ut i dessa bilar i början av 1961 ), Sedan ändras 2 till 3 av någon anledning och betyder också B18B motor. Fjärde siffran utförande/marknad där 9 = Monteringssats skeppad till sammansättningsfabrik utomlands, i detta fall England, 3 = special utförande samtliga marknader och 4 = USA utförande. Femte siffran vxl. där 4 = 4 vxl. och 5 = 4 vxl. + overdrive. Sjätte siffran kom till efter v. 32 1966 och står för Vst. el. Hst. Före v. 32 1966 angavs Hst. och Vst. med V resp. H efter typbeteckningen.

Eftersom överväxel blev standard 1965 har jag ej tagit med M40 som alternativ på resterande årsmodeller, men det finns säkert undantag. Högerstyrda bilar för USA marknaden hör kanske också till undantagen.

Detta är min tolkning och det jag har kommit fram till i min efterforskning, det är också ett levande dokument, så jag tar gärna emot synpunkter och idéer om annan tolkning.

Mats Eriksson.

Kommentera