Här kommer ni inte fram!
Vadå då?
Vi spärrar av för Triathlon-SM.
Suck…
Jag räknade in 16 1800:or fördelade på följande vis:
1961 Tre P1800
1963 En 1800S
1964 En 1800S
1965 Två 1800S
1966 Två 1800S
1970 En 1800E
1971 En 1800E
1972 Två 1800ES
1973 Tre 1800ES
Andelen 1800ES var således 31% vilket är ganska ovanligt. Vi hade även en del ”lågmilade” medlemsnummer på träffen. Vad sägs om 48, 50 och 60?
En hel del fina bilar visades upp och en del uppmärksamhet väcktes.
Efter att ha fått kaffe och macka samt tittat lite på bilarna var det dags att promenera till Botaniska trädgården där guidning väntade. Det blev även besök i det tropiska växthuset. Under guidningen fick vi bl.a. veta att lagerkransar som delas ut vid Uppsala Universitet/SLU fortfarande tillverkas av blad från ett lagerträd som Linné planterade på 1700-talet.
Träffen fortsatte sedan med körning i samlad trupp till Krusenbergs Herrgård längs mindre vägar. Undertecknad körde sin nyinköpta 1800ES 1972 men efter en stund kändes en distinkt bensindoft. Det blev snabbstopp och inspektion av eventuellt läckage. Inget syntes. Bara att köra på och sniffa bensin. Efter träffen upptäckte jag att lukten berodde på att slangen till tankens ventilation hade torkat av. Enkelt att fixa med andra ord!
Utan ytterligare incidenter anlände vi till Krusenberg och den efterlängtade lunchen som var väldigt god. Även här blev det guidning och vi fick en resa genom den svenska stormaktstiden fram till idag. Speciellt fick vi veta det mesta som finns att veta om praktverket Karl XII:s likfärd som i version två (den mest kända versionen) målades på Krusenberg av Gustaf Cederström. Tavlan blev klar 1884 på Karl XII:s dödsdag.
Efter detta var de flesta nöjda efter en heldag och troppade av. Vi som arrangerade träffen var Mats Westerman, Johan Falck, Johan Nordgren och Per Bengtsson. Vi hoppas att alla hade trevligt och förmodligen kör vi en ny Uppsalaträff 2018!
Per Bengtsson, medlem 6544.