Forumindex Bilens kategorier Bromsar Låsclips hävarm handbroms.

Låsclips hävarm handbroms.

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 09 mar 2018, 16:02

Inlägg: 25
Ett låsclips ska monteras på handbromshävarmens tapp (trumbroms bak)

Är det milt våld som gäller, eller ska det vara ett spår i tappen?

Handbromshävarm.jpg
Handbromshävarm.jpg (71.02 KiB) Visad 12726 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, det skall vara ett spår i tappen! På din bild ser det nästan ut som om du har ett spår i tappen!

Båda mina tappar var dåliga och jag gjorde det enkelt för mig genom att använda en vanlig kort M8-skruv och två låga muttrar som låstes mot varandra. Då kunde jag dessutom justera hävarmens glapp mot bromsbacken till exakt det jag ville ha.
Anliggningsytan mot skruvens gängor är förstås rätt liten så jag får räkna med att "glappar upp" med tiden men som jag använder bilen lär det ta många år innan jag behöver göra något åt det


Inlägg: 25
Tack Per!

Misstänkte att det var så. Saknas spår i denna hävarm! Det som syns är en markering från min spritpenna, där jag tänkt

göra att spår. Att gänga tappen eller ditt tips är alternativ förstås.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Är du noggrann med bågfilen borde det gå att såga ett spår runt tappen där du markerat med spritpenna. Alternativt att använda en smal slipskiva och en DREMEL
Det borde också gå att sätta fast tappen i chucken på en borrmaskin och såga genom att tappen snurrar och bågfilen/DREMELn hålls still.
Borra ett hål i tappen och sätta dit en saxpinne kan också gå

Att gänga din tapp och sätta dit en/två muttrar tror jag inte går då den sticker ut för litet. En mutter kanske du får dit men någon låsmutter får inte plats


Återgå till Bromsar