Ett utsatt läge och ganska tunt gods gör att risken för förstörda gängor är ganska stor. På min bakaxel löstes det enkelt genom att sätta dit insatsgängor (helicoil eller liknande).
Fast jag hade förstås bakaxeln isärplockad så att jag enkelt kunde städa bort borr- och gängspån samt inte minst den hårda "flärpen" som man som sista steg skall bryta bort från insatsgängan. Det är nog inte så bra om dom hamnar i bakaxelröret och sedan riskerar att ramla in i differentialen. Sitter bakaxeln på bilen är väl det enklaste att plocka bort drivaxeln och genom bakaxelröret föra in ett ganska styvt och "långt" pappersark som formats som ett U. Då ramlar spånen ner på pappersarket och följer med ut när papperet dras ur röret
Detta hål finns på alla Volvobakaxlar minst från PV och framåt så det kan inte saknas om du har en Volvo 23/27/30/31 axel. Möjligen om någon har svetsat igen det, kan även vara så att skruven är avdragen och därför döljer hålet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd. mike1800 ge fn i mina inlägg.