Forumindex Bilens kategorier Karosseri Dränering vid bagageluckan

Dränering vid bagageluckan

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 20 okt 2014, 19:19

Inlägg: 1
Någon som har bra tips på hur man löser dräneringen runt bagageluckan så man slipper vatten som tränger in i bagaget eller stående vatten vid listen.
På min 67:a verkar det som man någon gång punktat igen två små dränhål (antar jag), med resultatet att vattnet blir stående i nederkanten vid listen. Detta gör ju att bagageluckan rostar i nederkaten. Har för mig att jag läst någonstans att tanken från början var att vattnet skulle rinna ner via dränhål och via innerväggen bakom pappskivan och sedan ut baktill vid bakstammen?
Tänker mig någon sorts dränhål med slanganslutning och utlopp via bakstammen nånstans. Men vad ska man använda som anslutningsstos för slangen från dränhålen??
Nån som har löst detta på nåt bra sätt och kan tipsa?

Med vänlig hälsning,

Peter

Inlägg 20 okt 2014, 21:39

Inlägg: 29

Har samma problem med min 64:a, nån måste ha pluggat dom.

Borra nya hål är väl inte så svårt. Det knepiga är vad och hur man sätter fast lämpliga fästen under hålen till slangarna som ska gå ut genom trossbotten.

Såna här kanske skulle funka, vet någon vad det är och var man kan hitta såna?

Bild
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Inlägg 20 okt 2014, 21:53

Inlägg: 29

Mark - som grundligt renoverar en italiensk prototyp publicerade den här bilden som visar hur det kan se ut om man kan lite mer om metallarbete än jag.. bilden är länkad från siten, komplett länk till Marks site finns nedanför (hoppas du inte misstycker bildlånet Mark!)

Bild

http://projektx3.blogspot.se/2013/02/ba ... del-3.html
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Inlägg 25 okt 2014, 07:36

Inlägg: 39
wfrank skrev:
Har samma problem med min 64:a, nån måste ha pluggat dom.

Borra nya hål är väl inte så svårt. Det knepiga är vad och hur man sätter fast lämpliga fästen under hålen till slangarna som ska gå ut genom trossbotten.

Såna här kanske skulle funka, vet någon vad det är och var man kan hitta såna?

Bild


Hej
Kanske här

http://www.marinshopen.se/Produkter/VAT ... ageindex/3

Mvh Björn

Inlägg 29 okt 2014, 20:24

Inlägg: 29

Tack, japp såna är det. Skrev också till Sifverts skruv i Västberga som sa samma sak - kallas bordsgenomföring och är till för båtar tydligen.

Problemet jag har nu är att den minsta jag hittat är 1/4'' och på ren svenska lär 1/4 tum vara 6.35mm (vilket skulle vara helt ok) men enligt tabellen ska "håltaget" vara 13mm. Vad är det då som är 6.35mm...? Fattar inte alls.

(tabellen finns under själva produkten)
http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4699
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Inlägg 30 okt 2014, 13:21

Inlägg: 39
Hej
Kan mycket väl vara id. som är 1/4,,, .Kom på en annan sak som kanske kan fungera, ta ett kopparrör 8mm utvändigt gör en enkel kona 45 grader, gör en likadan kona i plåten på bilen.

Leta upp ett bra lim och sätt fast,,borde nog hålla eftersom det inte uppstår någon belastning annat än när man sätter dit slangarna.

Röret konas med bromsrörsverktyg ex. Plåten på bilen är tunn går att driva med hammare och lagom stor borr med ett mothåll tex hylsa eller liknande.

Kanske lite udda men ett förslag i alla fall.

Mvh Björn

Inlägg 30 okt 2014, 19:34

Inlägg: 315
Rörgäng sitter på rörets utsidan medan rördimensionen anges invändigt och därför är en 1/4" rörgäng omkring 1/4" grövre än vad benämnigen antyder. Rör i mm mått anges utvändigt gånger godstjocklek t.ex. 8x1 är 6mm invändigt (8mm utvändigt och 1mm godstjocklek).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 28 feb 2015, 09:31

Inlägg: 39
Bild

Bild

Så här gjorde jag med dränering ,,lödning med tenn fungerar bra sprider inte så mycket värme när det är lackat bredvid,,,nu är lackat igen.

Bild

Mvh Björn

Inlägg 05 mar 2015, 16:02

Inlägg: 37
Björns förslag är riktigt bra.

Jensen byggda bilar har ju denna dränering original, men det roliga är att rören INTE sitter på den lägsta punkten!!! Frågan är om man ska skylla på skottar (Pressed Steel Ltd) eller engelsmän (Jensen Motors)?

Jag bytte bakstycke på min -61, men jag satte in konade rör på exakt samma ställe som dom satt förut. Bara av original-skäl!!

Inlägg 28 dec 2022, 11:16

Inlägg: 267
Ort: Karlskoga

Dränering vid bagageluckan

Anonym skrev:
"Hej! Jag har en bil från -61.
Är det någon som vet hur dräneringsrören från bakluckan ursprungligen ska leda ut vattnet?
Ska de sammankopplas med dräneringsrören från tanklocket? Hittar ingenting i verkstadsboken
och just nu blir det en pool i bagaget varje gång det regnar!
Tack på förhand"

Anonym skrev:
"Har bifogat en bild där du kan se rören under kanten till bagageutrymmet,
på dessa skall slangar monteras, vilka i sin tur leds ned i hålen i golvet.
Jag har gjort ringar runt hålen och rören på bilden så du lättare kan se.
Detta är det ursprungliga sättet att dränera rännan till bakluckan.
Lycka till."

Bild
(Foto Mats Westerman. Dränering vid bagageluckan)

Bild
(Foto Fredrick Beste. Under listen)

Bild
(Foto Fredrick Beste. Röret)

Bild
(Foto Fredrick Beste. Slangen)

Inlägget Dränering vid bagageluckan kommer från Svenska Volvo P1800-Klubben.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Karosseri

cron