Min ambition var att bara ta bort underredsmassan bara där jag kunde se att den hade färgskiftning (= rost under), men det slutade med att jag i takt med rostlagning tagit bort all underredsmassa, bilen är nu helt ren under. Såhär gjorde jag:
1. Klassikern; värmepistol (min går till 650 grader) och lämplig skrapa (i mitt fall ett slött stämjärn och en skruvmejsel). På så sätt får man bort 90-95 %.
2. De sista 5-10 % tar jag bort med 5-56 och papper på rulle (Biltemas), spraya på 5-56 och torka, spraya mer och torka. Bäst effekt medan plåten fortfarande är varm efter punkt 1
3. Där man slarvat eller det inte går så fort som man vill kan man köra värmepistol ihop med 5-56, skrapa och torka.
OBS! Jag använder alltid andningsskydd med lämpligt filter när jag värmer underredsmassa och/eller har 5-56 på varm plåt då det ger mindre nyttiga ångor i luften.
Att jag använder 5-56 är för att jag märkte att där jag preppat skruv och mutter med 5-56 och låtit det stå för att låta det tränga in ordentligt så vart underredsmassan runt om skruven mjuk och geggig. Det visade sig att 5-56 löser petroleumprodukter, så jag testade på resterna av underredsmassan efter värmepistol och stämjärn; sprayade och lät det stå, sen kunde man dagen efter torka bort mycket av det. Labbade med värmepistol och 5-56 och det funkar riktigt bra, det går att få det helt rent från underredsmassa. Det går åt rätt mycket 5-56.
Jag har provat med bl.a. smådelstvätt och lacknafta också men tycker att 5-56 funkar bäst, framförallt att man kan spraya och låta det stå och effekten sitter i.
Någon som har ännu bättre tips som inte heller involverar blästring och som man kan göra i garaget?