Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe vitlackerad på Elmia våren 2018
(Foto Bo Torvestig. Svenska Volvo P1800 Klubben från Elmia 2018!)
Bilsport skrev:
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! P1800 med ren eldrift!)
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! Bekvämt med läderklädd stolsdyna!)
(Foto Bilsport nummer 4 år 2018! Här finns utrymme för batterier!)
Del 2: Volvo P1800 med eldrift i Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Inlägget Volvo P1800 med eldrift kommer från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Del 3: Byggfilmer för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift på Youtube!
(Film av Herman Wäpling. Länk till film Cadritning och tillverkning av adapter för konvertering av P1800 mm till ren eldrift!)
Cadritning och laserskärning vid tillverkning av adapter!
Länk till film med: Cadritning och tillverkning av adapter för Volvo elbil!
Classic Electric Vehicles
Med Classic Electric Vehicles Adapter så har en Volvo veteranbil konverterats till eldrift.
Teknisk specifikation för elmotor på 130hp DIN, 220Nm, max 8000 varv/min.
Elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC Motor Nominellt 144V max. 180V, max effekt 95,5kW (130hp DIN) vid 4800 varv/min.
Max vridmoment 220Nm vid 0 till 3600 varv/min. och 156 Volt.
ESC (Electronic Speed Control) Controller HyPer-Drive X144.
Växellåda M41 Overdrive typ J (alt. M40).
Batterier Litium-jon-batterier 180V.
Max hastighet P1800 med M41 Overdrive typ J, 200km/h på Autobahn vid 6000 varv/min.
(Foto NetGain Motors Inc. NetGain HyPer 9 DHV AC System 156V Performance)
Anonym skrev:
Classic Electric Vehicles konverterar alla typer av bilar till ren eldrift. Elbilskonvertering med el från sol, vind och vatten! Marknadsför Classic EV´s Adapter för eldrift. På Classic Electric Vehicles har vi specialiserat oss på elbilskonvertering av besiktningsbefriade Amazoner, PV, P1800 och tidiga 140! Pga Corona kan vi inte ta emot besök men man kan kontakta oss på Classic Electric Vehicles, via Facebook Classic Electric Vehicles eller via PM.
(Foto Herman Wäpling. Elmotor med adapter till M40 växellåda!)
Om elbilar och miljön
Klimatet har skyndat på elbilsutvecklingen, Litium-Jon-batterier, körsträckor och priser på nya elbilar mm.
(Foto Herman Wäpling och EV West. Elmotor med adapter till M40 växellåda)
Planerade förbättringar av Classic EV´s adapter
Vi ska behålla den 10 mm tjocka frästa aluminiumplattan men göra ett hål med ca 110mm diameter och borra 6st bulthål på 213mm diameter för att fästa elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC X144. Vi vill kunna köra elmotorn med Volvo´s standard hydrauliska koppling från B18/B20. Därför ska vi modifiera 6-bult svänghjulet, montera av startkransen och svarva bort så mycket material som möjligt för att få ned vikten på roterande massan i svänghjulet.
(Foto EV West. Anslutning mellan svänghjul och elmotor i elkonverteringskit)
Kopplingssats för B18/B20 från VP-Autoparts
För att skydda kopplingsplattan från smuts så ska vi använda standard aluminium sprängkåpa.Vi kör med Volvo´s original kopplingslamell och tryckplatta integrerad i den nya anpassade adaptern.
Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN
(Foto EV West. Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN)
Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta
(Foto EV West. Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta)
Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna
För att hålla ned vikten på Classic EV´s adapter så ska den nya hållaren för elmotorn tillverkas i aluminium. Vi behöver viktbesparingen för att kunna installera fler och kraftigare Litium-Jon batterier för längre körsträcka med elmotorn.
(Foto Herman Wäpling. Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna)
Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter
Aluminiumhållaren för Classic EV´s nya adapter bultas fast framtill på den frästa aluminiumplattan. Baktill kommer i nya adaptern standard aluminium sprängkåpa att monteras. Även den hydrauliska kopplingens tryckplatta kommer att fästas med bultar i den 10mm tjocka aluminiumplattan.
(Foto Herman Wäpling. Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter)
Här kommer en länk från: EWL Automotive med 11 byggfilmer för att konvertera Volvo veteranbil till eldrift, den mekaniska konstruktionen, tillverkning av adapter, installation, provkörning mm!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 1!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 2!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 3!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 4!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 5!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 6!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 7!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 8!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 9 Testkörning!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 10!
Hur man bygger en elektrisk bil med ren eldrift på 7 minuter part 11!
(Elmia custom performance show 2018)
Herman W skrev:
Vi måste se att allt fungerar som det skall i Amazonen först, är ju ett stort ansvar att bygga ett drivpaket till en P1800!
Företaget Evwest i Kalifornien har en katalog med det mesta man kan behöva för ett elbilsbygge, vissa saker kan dock vara billigare att köpa via svenska importörer eller via Kina.
Företaget Evwest i Kalifornien har en katalog med det mesta man kan behöva för ett elbilsbygge, vissa saker kan dock vara billigare att köpa via svenska importörer eller via Kina.
Del 4: Volvo P1800 med eldrift på Elmia 2018!
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 med eldrift laddas på Elmia 2018!)
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 Caresto med eldrift på Elmia 2018!)
(Foto Herman Wäpling. Volvo P1800 Caresto Konceptbil på Elmia 2018!)
Här kommer en film av Herman Wäpling: P1800 med eldrift från Elmia Custom and Performance show 2018!
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "