Byt Hardyskiva
OBS! Byt Hardyskiva till styrningen på din P1800! Den torkar/spricker med tiden och är vital ur trafiksäkerhetssynpunkt!
Anonym skrev:
Stark rekommendation att byta alla gamla torra spruckna Hardyskivor innan olyckan är framme och man förlorar styrförmågan!!!
(Foto Michael Bengtzing. Hardyskiva P1800/Amazon, tidig modell)
Anonym skrev:
Ny Hardyskiva, samt tillhörande bultar o låsmuttrar finns att köpa hos tex VP-Autoparts!
En ny Hardyskiva (tidig modell) till P1800 har VOLVO Produktnr/Artikelnr 669870
(Foto VP-Autoparts! Hardyskiva P1800/Amazon)
4st Hardyskruvar Produktnr 192027:
(Foto VP-Autoparts! Hardyskruvar)
4st låsmuttrar UNC 5/16 Produktnr 950353:
(Foto VP-Autoparts! Låsmuttrar)
Gammal torkad Hardyskiva (sen modell) till P1800
(Foto 1800MIKE. Hardyskiva P1800, sen modell)
(Foto VP-Autoparts! Hardyskiva P1800, sen modell samt skruv och mutter)
En ny Hardyskiva (sen modell) till P1800 har VOLVO Produktnr/Artikelnr 664428
(Foto VP-Autoparts! Hardyskiva P1800, sen modell)
Mina Hardyskruvar/muttrar var helt ihoprostade (provade med 5-56 över natten utan resultat) så jag köpte nya och sågade av de gamla vid bytet av Hardyskivan.
Tack Per Lu för din detaljerade beskrivning vid byte av Hardyskiva:
Per Lu skrev:
Hardyskivan är lätt att byta. Den sitter med fyra skruvar. Två i "ratt"-röret och två in "styrsnäcks"-röret. Jag är inte helt säker men tror att den går att byta bara genom att lossa dessa fyra skruvar. Efter att man dragit bort elkabeln först förstås.
Elkabeln går till tutan vid ratten där den är fastlödd. Andra änden sitter i en kabelsko i kabelhärvan vid reläet till vänster (sett inifrån bilen) om kylaren (i alla fall på min 63a).
Det enklaste är nog att knipsa av kabelskon vid reläet och dra ut kabeln vid ratten. Kabelskon måste bort för den är för stor för att dra igenom rattrören.
När du skall dra tillbaks elkabeln genom rattröret kanske du först måste dra igenom en ståltråd som "knyts" fast i elkabeln vid ratten. Då blir det enkelt att dra elkabeln genom rattrören tillbaks till reläet och sätta dit en ny kabelsko.
Elkabeln går till tutan vid ratten där den är fastlödd. Andra änden sitter i en kabelsko i kabelhärvan vid reläet till vänster (sett inifrån bilen) om kylaren (i alla fall på min 63a).
Det enklaste är nog att knipsa av kabelskon vid reläet och dra ut kabeln vid ratten. Kabelskon måste bort för den är för stor för att dra igenom rattrören.
När du skall dra tillbaks elkabeln genom rattröret kanske du först måste dra igenom en ståltråd som "knyts" fast i elkabeln vid ratten. Då blir det enkelt att dra elkabeln genom rattrören tillbaks till reläet och sätta dit en ny kabelsko.
En ny Hardyskiva är en billig Livförsäkring!
____________________________________________________________________________________________
Renovera och synka dubbla SU. Översyn/renovering av dubbla SU förgasare och byte till KD nålar
Om förgasarna är slitna/glappar i spjällaxeln kan det vara dags för en renovering!
Köp reparationssats till SU-HS6:
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.
Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248
Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!
Renovering av dubbla SU utförs bla av Uno Kruse och SU-specialisten.
De nyrenoverade dubbla SU förgasarna blir som nya.
Nu finns nytillverkad skyddsplåt till dubbla SU förgasare att köpa på VP-Autoparts och Motoroldies den 2024-11-12
(Foto av VP-Autoparts. Skyddsplåt till dubbla SU förgasare. Artnr: 418512)
Renovering av dubbla SU förgasare
Uno Kruse/SU-specialisten kan renovera dina SU förgasare till bra priser och SU-specialisten säljer även reservdelar:
https://sites.google.com/site/suspecialisten
Adress till SU-specialisten:
Lars Gyllenhäll
Umevägen 146B
91136 VÄNNÄSBY
SWEDEN
TEL: 070-5411840
Epost: suspecialisten@live.se
VP-Autoparts i Fristad säljer renoverade SU och har stort sortiment på reservdelar till SU, renoveringssatser till SU-HS6 mm:
http://www.vp-autoparts.com VP-Autoparts AB
Besöks-/postadress:
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD, Sverige
Tel: 033 - 20 64 64
E-Post: info@vp-autoparts.se
Förgasarteknik säljer nya och renoverade SU. Rekommenderar Förgasartekniks Webshop. Här kan man beställa kompletta gasreglagesatser, förgasardelar, renoverings och servicesatser, nålar, flottörventiler mm:
http://www.forgasarteknik.se/
Förgasarteknik
Tåby 32
61492 Söderköping
Tel 0125 44030 Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.
Epost: info@forgasarteknik.se
Gasreglagesats Volvo B18. Artikelnummer FTN101: Komplett sats för dubbla SU-förgasare med hållare för aluminiuminsug.
Reparationssats SU-HS6 Artikelnummer: CRK249.
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.
Nya dubbla SU-HS6 nålar, KD nålar för mer effekt, 115hk!
Artikelnummer: AUD1501. Volvonummer: 237248
SU-Service renoverar förgasare och bensinpumpar till klassiker och veteranfordon. Vår specialitet är engelska fordon, såsom Jaguar, Bentley, Austin, MG, Triumph, BSA, Ariel, Norton, Triumph m.fl. men vi renoverar även förgasare av andra fabrikat såsom Solex, Zenith och Zenith-Stromberg.
SU-Service säljer även reservdelar och tillbehör. Även postorderservice. Varmt välkommen att höra av Dig om Du vill veta mer!
http://web.comhem.se/suservice
Kontakt: Om du har några frågor eller funderingar är du hjärtligt välkommen att kontakta oss för mer information.
Mobil: 070-322 86 37
E-post: su.service.norberg@gmail.com
Lawrence Sullivan
Kornettgatan 21b
73834 Norberg
______________________________________________________________________________________________________
Anonym skrev:
"Förr i tiden brukade det räcka att kolla 3 saker på veteranbilar:
1) Bensin till förgasaren? Om inte fyll på med reservdunken. Kommer det fortfarande ingen bensin kolla säkringar, slangar/slangkopplingar, bensinpump mm.
2) Ström i batteriet? Plocka fram startkablar och låna ström av annan bilist. Kontrollera säkringar, generator, rem och laddrelä mm. Om manuell låda, bogsera igång eller be kompisarna knuffa igång bilen.
3) Gnista i tändstiften? Om inte kolla säkringar, tändkablar, fördelardosa, rotor, tändspole, brytarspetsar, kondensator, fördelarens isolerande genomförning mellan kondensator och brytarspets, jordflätan mm. Kolla även färgen på tändstiften, våta/svarta/bruna/vita?
Nuförtiden är det inte så enkelt längre med Elektronisk insprutning, digitala Appar och 123TUNEplus."
1) Bensin till förgasaren? Om inte fyll på med reservdunken. Kommer det fortfarande ingen bensin kolla säkringar, slangar/slangkopplingar, bensinpump mm.
2) Ström i batteriet? Plocka fram startkablar och låna ström av annan bilist. Kontrollera säkringar, generator, rem och laddrelä mm. Om manuell låda, bogsera igång eller be kompisarna knuffa igång bilen.
3) Gnista i tändstiften? Om inte kolla säkringar, tändkablar, fördelardosa, rotor, tändspole, brytarspetsar, kondensator, fördelarens isolerande genomförning mellan kondensator och brytarspets, jordflätan mm. Kolla även färgen på tändstiften, våta/svarta/bruna/vita?
Nuförtiden är det inte så enkelt längre med Elektronisk insprutning, digitala Appar och 123TUNEplus."
Länk till Bildelsexpertens starttips.
Gör-det-själv-service på din Veteranbil
Håll din P1800 i bra skick genom att byta:
Tändstift till NGK BP6 H/HS.
Ny fördelardosa och rotor samt
Nya tändkablar.
Ev. nya brytarspetsar om de ser oxiderade ut och kondensator.
Olja till 3,75 liter Semisyntetisk från Biltema.
Nytt original Volvo oljefilter och smörj gummipackningen med lite olja.
(Foto NGK tändstift)
Byt till Högeffektständspole
(Foto Biltema. Högeffektständspole. Artnr. 53-402)
Högeffektständspole
* Med förkopplingsmotstånd.
* Ger högre spänning till tändstiften än en standardspole.
* Under start kan motståndet förbikopplas, vilket ger ett extra spänningstillskott.
* Passar till bilar med 12 V elsystem.
Relativt enkelt att installera Högeffektständspole. Kapa wire under instrumentbräda, skarva pluskabel till + på tändspolen. Ta bort gamla tändspolen, lägg på fästplåt över gamla hålet och montera Högeffekttändspole. Inkoppling av förkopplingsmotstånd, se Tändspole med förkopplingsmotstånd.
(Foto Michael Bengtzing. Installerad Högeffektständspole utan inkoppling av förkopplingsmotstånd)
Tändspole med förkopplingsmotstånd
Tändspolar med förkopplingsmotstånd / ballast har högre effekt än vanliga tändspolar för att underlätta starten av motorn, inte minst då det är kallt ute. Då man kör runt startmotorn kopplas strömmen förbi motståndet och man får full effekt till tändstiften. När sedan motorn går för egen maskin kopplas motståndet in och ger "normal" effekt. Skulle tändspolen ge full effekt hela tiden är det lätt att känsliga delar i tändsystemet, som brytarkontakterna på sikt kan ta skada/bli brända. Man måste inte ha förkopplingsmotstånd men räkna med att du förkortar livslängden på tänddelarna.
Hur kopplar man in en tändspole med förkopplingsmotstånd / ballast?
(Foto Folkraceshop. Inkoppling av tändspole med förkopplingsmotstånd)
Kontrollera tändningen
Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny kondensator, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK BP6HS tändstift ska fungera bra.
(Foto Michael Bengtzing. Bosch originalfördelare)
Montera 123-Ignition 123\Tune+ om fördelaren är sliten
Om B18/B20 fortfarande inte går jämnt och du har justerat förgasare och fördelare så kanske fördelaren är sliten. Byt till 123-Ignition eller programmerbar 123\Tune+.
(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex KG Trimning Art.nr: 123TuneB20Plus)
För mer information: Monterat 123-Ignition. Nu går den jämnt och fint!
____________________________________________________________________________________________
Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp med tanke på miljön!"
Budget blyfrikonvertering av B18/B20 topplock
Ide´n är att budget blyfrikonvertera enbart 4st avgasventilsäten genom att låta KG Trimning fräsa i 4 hårdmetallringar, kostnad 4*595kr/avgasventilsäte=2380kr per blyfri B18/B20 topp. Det är vad KG Trimning gör på sina blyfrikonverterade B18/B20 toppar för att hålla nere kostnaderna. Se nedan [1].
(Foto KG Trimning. Montering av hårda avgasventilsäten)
Ordinarie pris hos KG Trimning för blyfritt B18/B20 topplock
Anonym skrev:
"Jag köpte en blyfri B20 topp med 44-35 ventiler som var planad 2mm för bättre kompression och högre effekt.
Blyfrikonverterad med 4st härdade avgasventilsäten. Följande levererades nytt och var monterat i toppen:
Nya ventilstyrningar
Nya 44-35 ventiler
Nya knaster
Nya ventilfjädrar och
Nya frostbrickor"
Blyfrikonverterad med 4st härdade avgasventilsäten. Följande levererades nytt och var monterat i toppen:
Nya ventilstyrningar
Nya 44-35 ventiler
Nya knaster
Nya ventilfjädrar och
Nya frostbrickor"
Ordinarie pris för blyfria B18/B20 topplock från tex KG Trimning
Fasta kostnader vid blyfri konvertering av standard B18/B20 topp
Topplocksrenoveringar utförs normalt på din egen topp, viss leveranstid förekommer därför. Kontakta gärna oss för närmare information.
(Foto KG Trimning. Blyfria topplock B18 och B20)
Anonym skrev:
"Vid renovering kostar det bara 800kr extra att konvertera B18/B20 toppen till blyfri bensin!"
Följande är åtgärdat på tex B20 topp med 44-35mm ventiler / Blyfrikonverterat = hårda avgassäten.
Levereras färdigmonterat enligt bild.
Följande är nytt i toppen.
Ventilstyrningar.
Ventiler.
Knaster.
Ventilfjädrar.
Frostbrickor.
(Foto KG Trimning. Blyfrikonverterad B20 topp)
Planade packningsytor.
Ultraljudstvättade och glasblästrade.
Mirafrästa ventilsäten och slipade ventiler.
Justerad/inslipad ventilskaftshöjd.
____________________________________________________________________________________
Budget blyfrikonvertering av standard B18/B20 topplock [1]
Blyfrikonvertera enbart 4st avgasventilsäten genom att låta KG Trimning fräsa i 4 hårdmetallringar, kostnad 4*595kr/avgasventilsäte=2380kr totalt per blyfri topp.
Fast pris blyfri konvertering av 4st standard avgasventilsäten på B18/B20 topp.
Total kostnad 4*595kr=2380kr för KG Trimning att blyfrikonvertera ett B18/B20 topplock och det är billigt!
Datum: 2020-07-28 Kl.19:45
Namn: Kenny Snygg Göteborg/Torslanda
E-postadress: kenny.snygg@...
Ämne: Prisförfrågan för montering av hårda ventilsäten.
Meddelande:
Hej KG Trimning!
Har standard B20 topp och en portad B20 trimtopp, båda med 44/35 ventiler och planade ca 2mm.
1) Vill blyfrikonvertera en standardtopp B20 till hårda avgasventilsäten.
2) Vill även blyfrikonvertera en portad B20 topp till hårda avgasventilsäten.
Vad är timkostnaden för montering av 4st hårda avgasventilsäten 35mm?
Ha en bra dag!
Mvh Kenny Snygg Göteborg/Torslanda
Webshop: KG TRIMNING. Ni har en ny prisförfrågan med (id: 15272)
Artikel: Montering av hårda avgasventilsäten. (350612)
(Foto KG Trimning. Montering av hårda avgasventilsäten)
Datum: 2020-08-03 Kl.14:53
Namn: KG Trimning
E-postadress: ...@kgtrimning.com
Ämne: Prisförfrågan för montering av hårda avgasventilsäten på portad B20 topp?
Hej!
Tack för mejlet, för standardtopp B20 så är pris per säte: 595kr/st, dvs 2380kr för 4 avgasventilsäten:
Byte av ventilsäten för blyfrikonvertering.
Urfräsning samt tillpassning av nya ventilsäten på standard topplock.
Material och MIRA fräsning av säten ingår.
Vid trimmade topplock så blir det tidsdebitering.
För portade B20 avgasventilsäten: Generellt svårt säga exakt utan att se delarna.
Vv skicka in den portade B20 toppen till KG Trimning så ger vi kostnadsförslag.
Med vänlig hälsning
Fredrik
KG Trimning kontakt
http://www.kgtrimning.com - beställ online
Måndag-Fredag kl 8-17, lunch 12-12.45
Lördag & söndag stängt
+46 (0)46202270
Beställning via mejl eller hemsida.
http://www.kgtrimning.com
http://www.tradera.com/auktioner/KGTrimning
KG Trimning AB
Sandby 412 Lindegård
24734 Södra Sandby
Mail till ...@kgtrimning.com
5566728662
Frakt av B18/B20 topp till/från KG Trimning
+ Skickas till Schenkerterminal eller företagsadress* (alt. avhämtning)
*Endast företag som har öppet dagtid för leverans.
Annars tillkommer Schenkers avgifter.
Stomme krävs, annars tillkommer stomavgift (B20 2500kr)
Rengör B18/B20 toppen noggrant
(Foto Tommy Lekström. Rengjort topplock B18 och B20)
Rengjort B18/B20 topplock utan ventiler och utan pinnbultar
Alla delar som lämnas till oss för bearbetning, ska vara tvättade efter bästa förmåga.
Om inte så är fallet, så utgår det minst 1st tvättavgift á 295kr
(Foto Tommy Lekström. Rengjort B18/B20 topplock utan ventiler och utan pinnbultar)
(Foto Tommy Lekström. Rengjort B18/B20 topplock utan ventiler och utan pinnbultar)
Frakt av B18/B20 toppar till KG Trimning
Anonym skrev:
Kom ihåg planing av topplocket hos tex KG Trimnings motorverkstad. Rekommendation 2mm för lagom komp utan glödtändning.
1mm 395kr,
2mm 495kr och
3mm 595kr.
1mm 395kr,
2mm 495kr och
3mm 595kr.
Till: ...@kgtrimning.com
Hej Henrik!
Har skickat in 2st B20 44/35mm toppar som tidigare är planade ca 2mm, via DB Schenker med sändnings ID 2327986853 fredagen den 2020-08-14 till KG Trimning inkl. utkörning, se bilaga.
Är ni snälla och blyfrikonverterar avgasventilsätena på båda B20 topparna.
Dvs det borde bli 595kr*4 per topp=totalt 2380kr*2 + returfrakt.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning
Kenny Snygg
Göteborg/Torslanda
DB Schenkers frakt till KG Trimning
(Foto Kenny Snygg. DB Schenker fraktdokument)
KG Trimnings orderbekräftelse
Från: ...@kgtrimning.com
Hej!
Då bifogar jag en kopia på er order.
Montering av 4st hårda avgassäten/topp för blyfrikonvertering. Standard B20 avgasventiler med Ø35mm i 2st B20 topplock.
Jag går på detta jobbet så fort jag kan.
Mvh Henke.
(Foto Kenny Snygg. KG Trimnings ordererkännande)
Blyfrikonvertering är klar hos KG Trimning. Returfrakt?
Från: ...@kgtrimning.com
Hej!
De två topparna är nu klara.
Vi kan skicka dem som en sänding med två kolli, frakten blir då 395kr.
Det måste dock skickas till en företagsadress med öppet på dagtid för leverans med Schenker Parcel (företagspaket).
Kan vara till jobbet eller en lånad adress.
Alternativ till Schenkerterminal Göteborg (Torslanda närmast).
Hör av dig med adress så återkommer vi med totalsumman inkl. frakt.
Med vänlig hälsning
Fredrik
KG Trimning
Kostnad för blyfrikonvertering av två B20 44/35 topplock inkl. returfrakt=4995kr
(Foto Kenny Snygg. Blyfrikonvertering av två B20 44/35 topplock inkl. returfrakt)
Returfrakt från KG Trimning
Från: ...@kgtrimning.com
Hej!
Tack för Swish.
Vi har nu packat dina topplock.
Dessa vägde lite mindre än väntat så vi skickar dem som en sändning med två kolli, frakten blir då totalt 395kr till ombud istället.
I ditt fall Willys Göteborg Gamlestaden = lite närmare.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Dvs kostnad för blyfrikonvertering av ett B20 topplock med 44mm insugs- och 35mm avgasventiler är 2495kr inkl. returfrakt
____________________________________________________________________________________________
Installera avgasgrenrör med dubbla utblås
Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader och montera 2" Sport avgassystem.
Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.
____________________________________________________________________________________________
Vilken motorolja kör ni med?
Anonym skrev:
"Vilken motorolja kör ni med?
Blev lite osäker på vad dom är bäst för de gamla slitvargarna.
Brukar spara en flaska till jag köpt ny men den är nog kastad."
(Från Svenska Volvo P1800-Klubbens Facebookgrupp)
Blev lite osäker på vad dom är bäst för de gamla slitvargarna.
Brukar spara en flaska till jag köpt ny men den är nog kastad."
(Från Svenska Volvo P1800-Klubbens Facebookgrupp)
(Foto Biltema Motorolja Mineral, Classic 20W–50, 4 liter kostar ca 269kr!)
...
Anonym skrev:
"Biltemas mineral"
Anonym skrev:
"Tack. Har använt mineral tidigare men vill minnas att jag fick tips om att semisyntetisk var bättre."
(Foto Biltemas Motorolja semisyntetisk 10W-40, 4 liter kostar ca 189kr)
...
Anonym skrev:
"Castrol Classic 20/50 mineralolja!"
(Foto Castrol Motorolja, Classic XL 20W–50)
Castrol Classic XL 20W-50 är en konventionell multigrade motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi, 1960 till 1980. Passar både för veteranbilar, motorcyklar samt vissa manuella växellådor. Ger utmärkt skydd och låg oljekonsumtion.
• Passar fordon före 1980
• Året runt
• Utmärkt motorskydd
Inlägget Vilken motorolja kör ni med? kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp.
Oljebyte
Anonym skrev:
"Gör oljebyte med 3.75 liter motorolja. Köp ett nytt Volvo original oljefilter! Fyll olja i oljefiltret och smörj gummipackningen innan montering!"
(Foto Bengt Lyrén. Från Svenska Volvo Amazonklubbens Facebookgrupp)
____________________________________________________________________________________________
Tanka 10% extra E85 (ca 105 oktan) i bensintanken och fyll sedan upp med blyfri 98 oktan från Circle K
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
Resultat: ca 99 oktan blyfri bensin för bättre prestanda.
____________________________________________________________________________________________
En annan fördel med att byta till en blyfri topp på B18/B20 är att din P1800 blir mer värd!
Glöm inte att Höja försäkringsvärdet för din P1800!
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "