Forumindex Bilens kategorier Motorer Motorbänk för test av B18/B20 motorer

Motorbänk för test av B18/B20 motorer

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 17
Motorbänk för test av B18/B20 motorer, del 1

Ide´n är att kunna starta en B18/B20 och provköra den för att kunna se att tändning, oljetryck, oljetemp, bränslepump, förgasarinställning, vattentemp, generator och dylikt fungerar. Även inkörning av ny kamaxel samt läckagetest av bensin, olja och kylarvatten kan göras innan man lyfter i motorn i bilen.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Testobjekt en nyrenoverad B20

En B20 8-bult med blyfri B20 topp med 44mm insug och 35mm avgasventiler. Toppen är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K (Statoil).

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts och jag monterade nytt kamaxeldrev i fiber vid kambytet. Monterat nya packboxar på vevaxeln för att slippa oljespill. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har låtit renovera dubbla SU med nya "KD" nålar. Här har jag monterat nya luftfilter från 123GT/P1800 från -67. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar, lättat svänghjul till ca 8kg och har 2" Sport avgassystem
Bild

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och nya NGK tändstift.

Inköpta delar till motorbänken från Biltema!

Bild
(Foto Biltema)

Manöverpanel för motorbänk!

Bild
(Manöverpanel till motorbänk. Foto Biltema)


Gasreglage (Electronic Throttle Control)

Som gasreglage styr en potentiometer läget på gasstaget via en servomotor, dvs Electronic Throttle Control (Drive-By-Wire).

Bild
(Foto AliExpress. Metal Gears Servo Motor :ugeek: )

Länk till AliExpress. Metal Gears Servo Motor

Varvräknare 0-8000rpm!

Mätare som visar varvtalet med lysande vita siffror på mörk bakgrund. För bilar med 4 cylindrar. Mätområde:0 ~ 8000 rpm. För inbyggnad Ø52 mm. Endast 12 V. Varvräknaren från Biltema med artikelnr 32241 kostar ca 239kr!

Bild
(Foto Biltema)

Elektrisk oljetrycksmätare!

Mätare som visar oljetrycket mellan 0 - 10 bar. Givare 1/8” NPT medföljer. Elektrisk oljetrycksmätare från Biltema med artikelnr 32244 kostar ca 189kr inkl. givare!

Bild
(Foto Biltema)

Elektrisk oljetempmätare!

Mätare som visar oljetemperaturen mellan 50 - 150 °C. Givare 1/8” NPT medföljer. Elektrisk oljetempmätare från Biltema med artikelnr 32243 kostar ca 159kr inkl. givare!

Oljetråget som sitter original i P1800 har uttag för oljetempmätare. Många gånger är oljetråget utbytt efter ev. motorrenovering/motorbyte. Man kan då komplettera med en adapter för både oljetempgivare och oljetrycksgivare, Biltema artikelnr 322005 för ca 199kr!

Bild
(Foto Biltema)

Elektrisk vattentempgivare!

Mätare som visar vattentemperaturen mellan 0 - 120 °C. Givare 1/8" NPT medföljer. Vattentempmätaren från Biltema med artikelnr 32242 kostar ca 159kr inkl. givare!
Man kan komplettera med en adapter för vattentempgivare, Biltema artikelnr 322030 för ca 80kr som man sätter på kylarslangen!

Bild
(Foto Biltema)

Elektrisk vattentempgivare med egentillverkad adapter!

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Amperemeter!

Mätare som visar strömstyrkan mellan -60 A till +60 A. Amperemeter från Biltema med artikelnr 32246 kostar ca 90kr!

Bild
(Foto Biltema)

Voltmeter!

Mätare som visar spänningen mellan 8 - 16V. Voltmeter från Biltema med artikelnr 32245 kostar ca 119kr!

Bild
(Foto Biltema)

Budget för motorbänk!

Bild
(Foto Tommy Lekström. Alla priser från Biltema)

Fyrkantjärnen kostade ca 500kr. För motorbänken tillkommer eget arbete samt ytterligare delar: Dubbelt främre avgasrör med dämpare och chokereglage mm.



Inlägg: 17
Motorbänk för test av B18/B20 motorer, del 2!

Bygger en flexibel rullbar motorbänk för B18/B20 men även andra motorer med fyra rörliga fästpunkter i X-Y-Z led. Köpt fyrkantjärn i dimensioner 45x45x2,0 och 50x50x2,0mm. Efter en massa kapning och svetsning av fyrkantjärn så ser det ut så här.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Monterat fyra hjul ...

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

... varav de två akterut är låsningsbara.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Motorbänken kan enkelt demonteras och transporteras tex i bagaget. Man behöver bara lossa hjulen och några bultar.

B20 motor att testa i motorbänk!

Ide´n är att kunna starta B20 motorn och provköra den för att kunna se att tändning, bensinpump och oljetryck mm, dvs att motorn fungerar innan man sänker ned den i motorrummet.

Installera en Volvo K-kam (satt på "E" motorer från -74) inkl. nya lättade lyftare. Plana B20 topplocket 2mm till 85mm höjd (original B20 är 87mm, B20E är 85mm). Till det portade topplocket köptes nya rostfria ventiler 44mm insug och 35mm avgas, nya ventilfjädrar och nya tätningar. En kompression på 10,5:1 är OK. Montera samtidigt lättade lyftare från Timos Motor. Motorn har även ett lättat svänghjul på ca 8kg för att varva bättre!

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Manöverpanel

Exempel på manöverpanel som ska byggas i rostfritt stål med 52mm svarta instrument från Biltema!

Bild
(Manöverpanel för motorbänk. Foto Biltema)

Chokewire från Biltema med artikelnr 63750 kostar ca 80kr

Bild
(Foto Biltema)

Kylfläkt 16" från Biltema med artikelnr 32318 kostar ca 329kr

Elektrisk kylfläkt med 1800rpm och flöde 1000 m3 per timme. Djup: 63 mm och 12 V.

Kylfläkten styrs enklast manuellt med en strömbrytare till vänster på manöverpanelen.

Bild
(Foto Biltema)

Till motorbänken behöver mer saker inhandlas: Zinkfärg och toppfärg och dubbelt främre avgasrör med dämpare mm.



Inlägg: 17
Motorbänk för test av B18/B20 motorer, del 3!

Byggt en flexibel rullbar motorbänk för B18/B20 motorer mm. Efter kapning, svetsning och målning av motorbänken så ser det ut så här.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Provmonterat den renoverade B20 motorn!

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Ska bygga en hylla för batteriet och ansluta en bensindunk fylld med 98 oktan från Cirkle K. En bilkylare med elektrisk fläkt ska också monteras på motorbänken!

Manöverpanel

Manöverpanelen har byggts i rostfritt stål med förborrade hål för 52mm svarta instrument från Biltema!

Bild
(Manöverpanel för motorbänk. Foto Biltema)


Gasreglage (Electronic Throttle Control)

Som gasreglage styr en potentiometer läget på gasstaget via en servomotor, dvs Electronic Throttle Control (Drive-By-Wire).

Bild
(Foto AliExpress. Metal Gears Servo Motor :ugeek: )

Till motorbänken behöver mer saker inhandlas: Dubbelt främre avgasrör med dämpare mm.



Inlägg: 17
Projekt Motorbänk fortskrider!

Bild

Motorbänk för test av B18/B20 motorer, del 4!

Bygger en flexibel rullbar motorbänk för B18/B20 motorer. Har monterat bilkylare med elektrisk fläkt och 6 mätinstrument: varvräknare, oljetryck, oljetemp, vattentemp, amperemeter, voltmeter samt tändningslås.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Manöverpanel

Manöverpanelen har byggts i rostfritt stål med förborrade hål för 52mm svarta instrument från Biltema!

Bild
(Manöverpanel för motorbänk. Foto Biltema)

Här syns den elektriska 16" fläkten till bilkylaren. Den begagnade kylaren kommer ursprungligen från en PV med B18.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Har byggt en hylla för batteriet. Startmotorn och en renoverad fördelare har kopplats in. Tändspolen är fäst i motorbänken.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

En 55A Bosch växelströmsgenerator med externt laddrelä sköter laddningen.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Motorblocket är fäst i motorbänken med grova bultar i växellådsfästet.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Till motorbänken behöver mer saker inhandlas: Dubbelt främre avgasrör med dämpare mm.



Inlägg: 17
Motorbänk för test av B18/B20 motorer klar!

Den flexibla rullbara motorbänken för B18/B20 är nu klar för provkörning!

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Jag har nu monterat avgasrör för att kunna provköra B18/B20 motorer. På manöverpanelen finns varvräknare, mätare för oljetryck, oljetemp, vattentemp, ström och spänning. Även startlås med startnyckel, ladd- och oljetryckslampor, chokereglage samt en manuell strömbrytare för elfläkten har installerats.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Bensintank

Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Cirkle K (Statoil).

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Testobjekt en B20 med K-kam, portat och planat topplock 2mm för bättre kompression och högre effekt. På B20 toppen har jag slipat in de nya rostfria 44/35 ventilerna och monterat nya tätningar. Installerat nyrenoverade dubbla SU förgasare med vassare KD-nålar, 115hk.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Den planade och portade B20 toppen har komp. ca 10.5:1. Motorn har även fått ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Konstruktion av motorbänk för B18/B20 :ugeek: )

Slutligen en film med provkörning av B20 motorn!

Bild
(Film från YouTube av Tommy Lekström :ugeek: )




Återgå till Motorer