B20 som ger 272hk och 11.6sek. 180km/h på Quarter Mile utan turbo
(Av Rospigg. Optiflow B20 topp från Maskinisten)
B20 Optiflow topp med resta insugskanaler
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 med dubbla fjädrar och aluminium rullvippor)
Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)
2,45 liter B20 Optiflow motor med resta insugskanaler
(Foto Stefan Lindqvist. Monterad Optiflow B20 motor)
B20 motorn ser i grova drag ut så här:
Volym 2441 cc.
Blocket borrat till 94 mm, betongfyllt. Smidda Mahle kolvar (VW).
Vevaxeln strokad med 88 mm slag och B230 vevstakar.
TG 990 stålkam. Ståldrev, 9 mm crommoly stötstänger.
Optiflow topp med uträtade och uppflyttade insugskanaler.
Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.
Avgaskanalens golv höjt 5 mm, breddad och höjd kanal.
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
Förgasare dubbla Weber 50´ DCO med eget byggt aluminiuminsug.
Hemsvetsat grenrör 1 3/4" med övergång till 1 7/8" efter 300 mm.
Invändiga mått ca 42 resp. 45 mm. Längd ca 775 mm. 3" kollektor, 2,5" tailpipe.
(Motordata av Stefan Lindqvist från STS Forum)
I provbänk en 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50'
(Foto Stefan Lindqvist. 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50' ger 272hk vid 6500rpm)
På Drag Strip 1/4 mile
(Foto Stefan Lindqvist. Repa på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile)
Länk till B20 Optiflow sugmotor:
Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
E85 på 105 oktan och E100
Jag misstänker att Stefan Lindqvist kör sin B20 på etanol E100 eller liknande racingbränsle.
Två svenska biltillverkare har utvecklat etanolmotorer, Saab Aero X BioPower 100 Concept E100 med en V6-motor som helt drivs av E100 bioetanol och den begränsade upplagan av Koenigsegg CCXR, en version av CCX omvandlas till att använda E85 eller E100, liksom standard 98-oktan bensin, och för närvarande det snabbaste och mest kraftfulla flexifuel fordonet med sin dubbelladdade V8 som producerar 1032hk när den körs på biobränsle, jämfört med 806hk på amerikansk standard pumpbensin, dvs 91 oktan. Den högre bränsleeffektiviteten på E100 (jämfört med metanol) i högpresterande racerbilar resulterade i att Indianapolis 500-tävlingar 2007 och 2008 kördes på E100, dvs 100% etanol.
(Foto engelska Wikipedia. Rear view of the light blue Al-Thani family CCXR Special One in London)
Koenigsegg CCXR är en mer "miljövänlig" version av CCX, som drivs av samma motor, men kan köras på E85 (105 oktan) och etanol E100 istället för standard 95/98 oktan bensin. CCXR krävde modifierade bränsleinsprutare, uppgraderade bränsleledningar och kolvringar och en högre boost-inställning på kompressorerna. I standardform har karosseriet av CCXR kraftigt optimerad aerodynamik, tillsammans med tillvalsdiffusorer för att förbättra luftflödet, inklusive en mer aerodynamisk frontspoiler. Vid körning på etanol ökar effekten till 1032hk, dvs 759kW och 1060Nm vridmoment vid 7000 rpm (1018hk, 782 lb⋅ft vid 5600 rpm). Detta är ett direkt resultat av etanolens kylningsegenskaper i motorns förbränningsrum tillsammans med den extra boost, som möjliggjorts av etanolens högre oktantal jämfört med bensin.
Länk till Koenigsegg CCXR på engelska Wikipedia.
Tanka 15% extra E85 (ca 105 oktan) i bensintanken och fyll sedan upp med blyfri 98 oktan från Circle K
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
Resultat: 99 oktan blyfri bensin år 2020 för bättre prestanda. På Circle K macken i Karlskoga är det kö till E85 och 98 oktan pumpen. Trimmade Hemi Cuda, Dodge Challenger 440 6-pack, Daytona mm trängs i kön med P1800 och trimmade B20 motorer.
För att slippa skvätta med giftiga kemikalier, typ blytillsatser mm så kan man billigt och enkelt konvertera B20 toppen till blyfri drift, se Budget blyfrikonvertering av B18/B20 topplock, del 2.
_____________________________________________________________________________________________________
Någon som monterat turbo på P1800?
Garrett Turbo, optimerad motorstyrning, bränsleeffektivitet och prestanda, 303hk!
(Foto Garrett Turbo. Optimera motorstyrning, bränsleeffektivitet och prestanda)
Länk till Garrett® Turbo Boost Adviser.
Plenum med inbyggda spridare
(Foto RWD_cossie_wil. Plenum med inbyggda spridare i stället för att använda en B20E-topp)
(Foto lechen_volvo. Volvo P1800 turbo 1964)
(Foto Koenigsegg som monterade Volvos stora turbo i denna!)
(Foto Kurt Incledon som funderar på sekventiellt Stealth-system)
(Film av p18004fun från YouTube. Volvo P1800 med B20. Lysholm kompressor och motorstyrning MaxxEcu)
(Foto Justin Schmidt som har en P1800 Turbo parkerad nära sig)
(Foto Justin Schmidt som har en P1800 Turbo parkerad nära sig)
(Foto romkasponka. Specifikationer på m42 plenum för turbos)
(Film av GTBoard.com. Ferrari 458 vs Volvo Amazon '67 "Vöcks")
Inlägget Någon som monterat turbo på P1800? kommer från Volvo P1800 Restoration Club den 2018-11-22!
Savarturbo - Råd och tips om Volvo turbotrimning: Bottendel Vevstakar Vevaxlar Block Kolvar
(Foto Savarturbo - STS Turboracing: Bottendel Vevstakar Vevaxlar Block Kolvar)
Länk till Savarturbo - STS Turboracing. Råd och tips om Volvo turbotrimning.
MaxxTuning - Motorstyrning för mappning av laddtryckskurvor, spridare, bränsleblandning och tändkurvor
(Foto MaxxTuning. Motorstyrning för mappning av laddtryckskurvor, bränsleblandning och tändkurvor)
Länk till MaxxTuning - MaxxECU Mtune.
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "