I min värld är sådana rekommendationer i stort sett trams. Så dålig olja som B18/20 är konstruerade för att köras 50000 mil med finns inte att köpa idag.
Visserligen kan dagens oljor av kostnads eller miljöskäl vara sämre på vissa saker men jag tror ändå att summan är att alla dagens motoroljor utklassar 70-talets bästa olja.
Ett citat från classic motor som inte säger annat.
Zink i oljan?
Av Robert Gustavsson
Publicerad 2013-04-09 13:15
Robert Gustavsson
Fråga: Hej bilkamrater! Jag har läst och hört att till äldre luftkylda motorer bör det vara mera zink i motoroljan.
Frågan är: gäller det även för andra äldre motorer?
En fråga till: zink i motoroljan för äldre luftkylda motorer, gäller det även för äldre luftkylda motorcyklar?
Nu kanske ni fick litet att bita i – HE – HE.
Vi hörs
MVH Lasse Evertson
Svar: Hej Lasse. Jodå det var lite att bita och jag har personligen inte hört detta om att luftkylda motorer skulle behöva mer zink i olja, så jag lät frågan gå vidare till Castrols expert Ulf Sundqvist som svarar så här:
Det är en lite svårtolkad fråga, då Zinkdialkylditiofosfat (ZnDDP) är tillsats i oljan som har flera funktioner, dels att minska slitaget och korrosion och dels att motverka oxidationen av oljan. Det sistnämnda gör att oljans funktion försämras.
Att luftkylda motorer specifikt skulle kräva högre nivåer zink finns det inga direkta belägg för och det är svårt att ge ett mer konkret svar på frågan "mer zink" generellt.
Utvecklingen av moderna motoroljor går mot en minskad användning av miljöskadliga ämnen, vilket på sikt kommer att leda till en lägre nivå ZnDDP, men dess funktion kommer att ersättas av mer anpassade tillsatser framöver.
När det gäller äldre motorer är det viktigaste att du använder rätt viskositet på oljan, vare sig det är till vattenkylda eller luftkylda motorer, både på bilar och motorcyklar.
Lycka till
Robert Gustavsson
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.