För säkerhets skull kollade jag i instruktionsboken och där rekommenderas 10W-30 för åretruntbruk och så länge som det rör sig om körning på allmän väg i laglig hastighet är den oljan mer än tillräckligt dyr (bra).
Så länge oljan inte är märkt hel, halv, delsyntet eller liknande är det en ren mineralolja, den är också normalt billigare än en del/helsyntetolja. Det räcker med 1dl syntetolja i en kubikmeter mineralolja för att det ska bli en delsyntetolja.
- olja.png (617.24 KiB) Visad 35698 gånger
Den raka 30 oljan skulle bara användas vid temperaturer över 30°C så den är nog olämplig som motorolja i Sverige, (skulle nog ha fungerat förra sommaren). 10W används under -10°C, 20W över -10° det betyder att om du bara kör i temperaturer över -10°C kan du använda en multigradeolja som börjar på valfri siffra 0 till 20 åtföljs av W- och en siffra 30 eller högre. T.ex. 0W-50, 15W-40, eller 10W-30. 0W-50 är om den finns en svindyr helsyntetolja medan 10W-30 är en relativt billig mineralolja. 15W-40 är troligen också en mineralolja till rimligt pris. Motorn är helnöjd med mineralolja och byten varje år efter 150 mil. På 100 år blir det 15000 mil, tror du att motorn behöver någon dyrare olja för att överleva 100 år med dessa förutsättningar?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.