Forumindex Bilens kategorier Motorer Nyrenoverade förgasare flödar efter byte till ny bensinpump

Nyrenoverade förgasare flödar efter byte till ny bensinpump

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 267
Ort: Karlskoga

Nyrenoverade förgasare flödar efter byte till ny bensinpump

Bild
Bild
Bild
(Foto Mark Gable. Förgasarna flödar)

Bild
Bild

Länk till Förgasarna flödar efter byte till ny bensinpump från Volvo P1800 Restoration Club!

Volvomekaniker skrev:
"En elektrisk bränslepump, högflödespump avsedd tex för dubbla Weber 45" mm kan ha högre tryck än vad verkstadshandboken rekommenderar. Det fungerar med att justera flottörnivån om bränsletrycket följer Volvos rekommendationer i verkstadshandboken för dubbla SU, dvs ligger mellan 0,11-0,25 kg/cm2. Annars kan SU förgasarnas nålventil i flottörhusen inte stänga bensinflödet."



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 439
Ort: Göteborg
Bränsletrycket till förgasarna skall enligt VOLVOs verkstadshandbok ligga mellan 0,11-0,25 kg/cm2. Inte "1,5 kg" som står här ovan (antar att det menas 1,5 kg/cm2)

Tryckregulatorn som det hänvisas till i inlägget är avsedd att användas till ett insprutningssystem och jag skulle bli mycket förvånad om den går att använda till ett förgasarsystem


Inlägg: 267
Ort: Karlskoga

Hej, du har helt rätt Per Lu!

Bild
Jag har översatt från engelska till svenska via Google Translate från en Amerikansk/Engelsk website för P1800. Det rätta trycket är 1.5 lbs/inch^2 eller ca 0.11 kg/cm^2.

Länk till konverteringsverktyg: Convert pound/square inch to kg/cm^2

Bild


Här är en bild på en trimmad B20 med dubbla SU HS6 förgasare och ny bensinpump
samt en ställbar bränsletrycksregulator inställd på ca 0.2 kg/cm^2


Bild
(Foto Erik Nilsson. Ny bensinpump med bränsletrycksregulator 0.2 kg/cm^2)

Med ny bensinpump utan tryckregulator så flödade de nyrenoverade dubbla SU HS6 förgasarna.

Den ställbara bränsletrycksregulatorn är av märket Filter King

Erik Nilsson skrev:

"Bränsletrycksregulatorn har ställbart tryck och även mätaren går att ta bort helt efter att man justerat klart. Jag lade trycket på ca 0,2 kg/cm^2 det verkade fungera bäst. Köpte den ställbara bränsletrycksregulatorn på Kennets i Göteborg."



Bild
Bild
Bild
(Foto Erik Nilsson. Ställbar bränsletrycksregulator av märket Filter King)

Bild
(Foto KG Trimning. Ställbar bränsletrycksregulator av märket Filter King)

Länk till KG Trimnings ställbara bränsletrycksregulator av märket Filter King

Volvomekaniker skrev:
"En elektrisk bränslepump, högflödespump avsedd tex för dubbla Weber 45" mm kan ha högre tryck än vad verkstadshandboken rekommenderar. Det fungerar som sagt med att justera flottörnivån om bränsletrycket följer Volvos rekommendationer i verkstadshandboken för dubbla SU, dvs ligger mellan 0,11-0,25 kg/cm2. Annars kan SU förgasarnas nålventil i flottörhusen inte stänga bensinflödet."

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Mr Budget skrev:
Enklaste och billigaste lösningen på flödande dubbla SU är att montera en begagnad bensinpump som inte trycker lika mycket/hårt som en ny. Alternativt att öppna flottörhusen (6 skruvar) och justera flottörerna att stänga lite tidigare.



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Motorer

cron