Forumindex ‹ Bilens kategorier ‹ Motorer ‹ P1800 E/ES förgasarkonvertering del 1&2 och elektriskt del 3
Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!
10 jun 2019, 22:32
16 jun 2019, 03:39
30 aug 2020, 10:41
P1800 E/ES elbilskonvertering, del 3
Kanske skulle man ha elbilskonverterat kompisens P1800 ES istället?
Byggfilmer för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift på Youtube!
(Film av Herman Wäpling. Länk till film Cadritning och tillverkning av adapter för konvertering av P1800 mm till ren eldrift!)
Cadritning och laserskärning vid tillverkning av adapter!
Länk till film med: Cadritning och tillverkning av adapter för Volvo elbil!
Classic Electric Vehicles
Med Classic Electric Vehicles Adapter så har en Volvo veteranbil konverterats till eldrift.
Teknisk specifikation för elmotor på 130hp DIN, 220Nm, max 8000 varv/min.
Elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC Motor Nominellt 144V max. 180V, max effekt 95,5kW (130hp DIN) vid 4800 varv/min.
Max vridmoment 220Nm vid 0 till 3600 varv/min. och 156 Volt.
ESC (Electronic Speed Control) Controller HyPer-Drive X144.
Växellåda M41 Overdrive typ J (alt. M40).
Batterier Litium-jon-batterier 180V.
Max hastighet P1800 med M41 Overdrive typ J, 200km/h på Autobahn vid 6000 varv/min.
(Foto NetGain Motors Inc. NetGain HyPer 9 DHV AC System 156V Performance)
(Foto Herman Wäpling. Elmotor med adapter till M40 växellåda)
(Foto EV West. Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN)
Om elbilar och miljön
Klimatet har skyndat på elbilsutvecklingen, Litium-Jon-batterier, körsträckor och priser på nya elbilar mm.
(Foto Herman Wäpling och EV West. Elmotor med adapter till M40 växellåda)
Planerade förbättringar av Classic EV´s adapter
Vi ska behålla den 10 mm tjocka frästa aluminiumplattan men göra ett hål med ca 110mm diameter och borra 6st bulthål på 213mm diameter för att fästa elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC X144. Vi vill kunna köra elmotorn med Volvo´s standard hydrauliska koppling från B18/B20. Därför ska vi modifiera 6-bult svänghjulet, montera av startkransen och svarva bort så mycket material som möjligt för att få ned vikten på roterande massan i svänghjulet.
(Foto EV West. Anslutning mellan svänghjul och elmotor i elkonverteringskit)
Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN
Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta
(Foto EV West. Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta)
Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna
För att hålla ned vikten på Classic EV´s adapter så ska den nya hållaren för elmotorn tillverkas i aluminium. Vi behöver viktbesparingen för att kunna installera fler och kraftigare Litium-Jon batterier för längre körsträcka med elmotorn.
(Foto Herman Wäpling. Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna)
Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter
Aluminiumhållaren för Classic EV´s nya adapter bultas fast framtill på den frästa aluminiumplattan. Baktill kommer i nya adaptern standard aluminium sprängkåpa att monteras. Även den hydrauliska kopplingens tryckplatta kommer att fästas med bultar i den 10mm tjocka aluminiumplattan.
(Foto Herman Wäpling. Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter)
Här kommer en länk från: EWL Automotive med 11 byggfilmer för att konvertera Volvo veteranbil till eldrift, den mekaniska konstruktionen, tillverkning av adapter, installation, provkörning mm!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 1!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 2!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 3!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 4!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 5!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 6!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 7!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 8!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 9 Testkörning!
Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 10!
Hur man bygger en elektrisk bil med ren eldrift på 7 minuter part 11!
(Elmia custom performance show 2018)
Herman W skrev:
Vi måste se att allt fungerar som det skall i Amazonen först, är ju ett stort ansvar att bygga ett drivpaket till en P1800!
Företaget
Evwest i Kalifornien har en
katalog med det mesta man kan behöva för ett elbilsbygge, vissa saker kan dock vara billigare att köpa via svenska importörer eller via Kina.
Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe visas på film
Elbilar börjar bli vanliga, men hur vanligt är det med en eldriven P1800 4WD med dubbla elmotorer!
(Foto Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe)
Här bjuder Leif Tufvesson med sin Volvo P1800 GTe på en aptitretande film:
(Film Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe på film del 1)
Leif Tufvesson byggde en sådan och nu är hans eldrivna P1800 redo för framtiden!
(Foto Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe)
Bilbyggargeniet Leif Tufvesson har gjort det igen! Han har format om den redan fina P1800-an till ett underbart monster med dubbla elmotorer och drivning på alla fyra hjulen.
(Film Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe på film del 2)
Leif Tufvesson skrev:
"Elbilar ligger i tiden!"
Återgå till Motorer