En gissning är att det står (gjutet) 4969 samt 18 stansat vilket blir 496918 och en B20A som ursprungligen satt i en 140.
Blocket skiljer inte beroende på motortyp däremot finns några smådetaljer i gjutningen som skiljer beroende på årsmodell. T.ex. saknar B20 69-70 ett gängat hål avsett för ett stag till insuget på E/F motorerna, de saknar även en klick gjutjärn där hålet ska finnas. Reservdelsmässigt finns inga skillnader relaterat till blockets detaljnummer (496918) som påverkar om man bortser från gränsen 73-74 där vevaxel vevstakar och kolvar blev förändrade. På alla dessa år kan blocket ha blivit uppgraderat med tillbehör från i princip alla årsmodeller av B20 så du kan inte beställa delar till en 496918 motor och förutsätta att det blir rätt. Har motorn den nyare vevaxeln har vevstaklagren en annan diameter. Det förekommer minst 3 olika skruvar till svänghjulet beroende på vevaxel, fördelare finns i en mängd olika utföranden o.s.v.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.