
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp

Länk till Krilles motor i Torshälla!
Mail: krille@krillesmotor.se

(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin från P1800 Magasinet, del 1:
Anonym skrev:
"Hej!
Jag ville bara skriva en liten rad och tacka för omnämnandet i artikeln du skrev i Nr 1-2017 av 1800 Magasinet.
Mycket uppskattat från vår sida!
//Crille"
(Mail från VP-Autoparts VD)
Jag ville bara skriva en liten rad och tacka för omnämnandet i artikeln du skrev i Nr 1-2017 av 1800 Magasinet.
Mycket uppskattat från vår sida!
//Crille"
(Mail från VP-Autoparts VD)


(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin i P1800 Magasinet)

(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin i P1800 Magasinet)
Anonym skrev:
"Köp en sotningssats vid byte till en blyfri B18/B20 topp tex från VP-Autoparts!"

Anonym skrev:
"Kontrollera noga att du köper en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"

Anonym skrev:
"Jag köpte en blyfri B20 topp med 44-35 ventiler som var planad 2mm för bättre kompression för högre effekt. Blyfrikonverterad med härdade avgasventilsäten. Följande levererades nytt och var monterat i toppen:
Nya ventilstyrningar
Nya 44-35 ventiler
Nya knaster
Nya ventilfjädrar och
Nya frostbrickor"
Nya ventilstyrningar
Nya 44-35 ventiler
Nya knaster
Nya ventilfjädrar och
Nya frostbrickor"
Prisvärda blyfria B18/B20 topplock från tex KG Trimning

(Foto KG Trimning. Blyfria topplock B18 och B20)
Anonym skrev:
"Vid renovering kostar det bara 800kr extra att konvertera B18/B20 toppen till blyfri bensin!"
Kom ihåg planing av topplocket hos tex KG Trimnings motorverkstad:
1mm 395kr,
2mm 495kr och
3mm 595kr.
Kom ihåg planing av topplocket hos tex KG Trimnings motorverkstad:
1mm 395kr,
2mm 495kr och
3mm 595kr.
Installera ny kamaxel vid byte till blyfri B18/B20 topp
Passa på att installera ny kamaxel, tex Volvo´s kamaxel K samtidigt som du monterar en blyfri topp. Volvo´s D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ A, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Volvo´s K-kam (satt på "E" motorer från -74) är lite vassare än D.
Anonym skrev:
"Montera alltid nya lyftare samtidigt som du installerar en ny kamaxel. Tex lättade lyftare från Timo motor till B18/B20. Kom ihåg att samtidigt beställa Kam- & motor pasta till kamaxeln, dvs fett till kamaxel och 42 gram kostar ca 91kr."

Montering av lättade lyftare till B18/B20

(Foto Timos Motor, lättade lyftare till B18/B20)
Även ventilbrickor i aluminium etc.

(Foto KG Trimning, ventilfjäderbrickor i aluminium till B18/B20 den 2024-07-22)
Motorrummet på min röda P1800 -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör och blyfri B20 topp

(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU 3-bult med nya "KD" nålar. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare, nya ventilfjädrar, lättat svänghjul till ca 8kg och har 2" Sport avgassystem. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!
Tanka 10% extra E85 i bensintanken och fyll sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K

(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
En annan fördel med att byta till blyfri topp är att din P1800 blir mer värd!
Glöm inte att Höja försäkringsvärdet för din P1800!
Anonym skrev:
"Här kommer lite tips och tricks för att få en P1800 att gå bättre!"
Dubbla SU med nya "KD" nålar!
Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!
Kvalitetsrenovering av dubbla SU utförs bla av Uno Kruse, SU-specialisten, VP-Autoparts och Förgasarteknik mm.
Uno Kruse utför renoveringar av dubbla SU förgasare, Girling 1-krets bromsservo, renovering av original bensinpump med glaskropp mm.

Dubbla SU med aluminium insug P1800 1961-1966

(Foto Michael Bengtzing. Renoverade dubbla SU 2-bult med nya "KD" nålar av Uno Kruse)
Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare "KD" nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!
Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har separat avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)
Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!

(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör. P1800 av årsmodell 1966 har separat aluminiuminsug och original avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås.
Kontrollera tändningen
Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny kondensator, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK BP6HS tändstift ska fungera bra.

(Foto Michael Bengtzing. Bosch originalfördelare)
Montera 123-Ignition 123\Tune+ om fördelaren är sliten
Om B18/B20 fortfarande inte går jämnt och du har justerat förgasare och fördelare så kanske fördelaren är sliten. Byt till 123-Ignition eller programmerbar 123\Tune+.

(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex KG Trimning Art.nr: 123TuneB20Plus)
För mer information: Monterat 123-Ignition. Nu går den jämnt och fint!
Byt till Högeffektständspole

(Foto Biltema. Högeffektständspole. Artnr. 53-402)
Högeffektständspole
* Med förkopplingsmotstånd.
* Ger högre spänning till tändstiften än en standardspole.
* Under start kan motståndet förbikopplas, vilket ger ett extra spänningstillskott.
* Passar till bilar med 12 V elsystem.
Relativt enkelt att installera Högeffektständspole. Kapa wire under instrumentbräda, skarva pluskabel till + på tändspolen. Ta bort gamla tändspolen, lägg på fästplåt över gamla hålet och montera Högeffekttändspole. Inkoppling av förkopplingsmotstånd, se Tändspole med förkopplingsmotstånd.

(Foto Michael Bengtzing. Installerad Högeffektständspole utan inkoppling av förkopplingsmotstånd)
Tändspole med förkopplingsmotstånd
Tändspolar med förkopplingsmotstånd / ballast har högre effekt än vanliga tändspolar för att underlätta starten av motorn, inte minst då det är kallt ute. Då man kör runt startmotorn kopplas strömmen förbi motståndet och man får full effekt till tändstiften. När sedan motorn går för egen maskin kopplas motståndet in och ger "normal" effekt. Skulle tändspolen ge full effekt hela tiden är det lätt att känsliga delar i tändsystemet, som brytarkontakterna på sikt kan ta skada/bli brända. Man måste inte ha förkopplingsmotstånd men räkna med att du förkortar livslängden på tänddelarna.
Hur kopplar man in en tändspole med förkopplingsmotstånd / ballast?

(Foto Folkraceshop. Inkoppling av tändspole med förkopplingsmotstånd)
De extra hästkrafterna i en finjusterad P1800 motor är bra att ha tex vid omkörningar.
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 "
