Det finns en hel del klassiska Volvo kamaxlar men även nya typer av kamaxlar, specialkamaxlar att köpa till B18/B20 motorer från tex: KG trimning, TG Motor, Timos Motor, ENEM, AGAP, DLI-Teknik och Nisse Hedlund mm.
Volvo´s kamaxel typ C, D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ A, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Volvo´s K-kam (satt på "E" motorer från -74) är lite vassare än D.
Anonym skrev:
"Montera alltid nya lyftare samtidigt som du installerar en ny kamaxel. Köp tex en hel kamaxelsats, dvs kamaxel inkl. 8 nya lyftare tex från VP-Autoparts för ca 2295kr. Kom ihåg att samtidigt beställa monteringspasta till kamaxeln, dvs fett till kamaxel och 42 gram kostar ca 87kr."
Byte till specialkamaxlar från KG trimning
KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K.
Byte till specialkamaxel från TG Motor
TG Motors specialkamaxlar till B18/B20. Tex TG 761 är något starkare än D och är mycket bra tillsammans med tex dubbla SU.
TG´s nya kamaxelämnen som vi har fått tillgång till har mer material på nockarna och är hårdare vilket minskar svikten i kamaxeln. Prismässigt blir dessa ämnen lite dyrare än lågpris kamämnena. Är man ut efter den allra starkaste kamaxel med mista möjliga svikt då är det en helslipad stålkamaxeln som gäller:
Kamaxlar från Timos Motor
Timos Motors specialkamaxlar till B18/B20. Tex TM717 är något starkare än D. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU.
Byte till specialkamaxlar från ENEM
Byte till specialkamaxlar från AGAP
Specialkamaxlar från DLI Teknik
Firman startades då efterfrågan på våra specialtillverkade produkter, framtagna till egna projektbilar ökat så mycket att det fanns en anledning att sälja delarna professionellt.
Nisse Hedlunds kamaxelprofiler för Volvo B18/B20
Profilerna är mätt vid 0-spel för lyft på kamaxelnocken. Duration mätt vid 0,50mm på kamaxelnocken.
Ventillyft i mm har jag beräknat vid en vipparmsutväxling på 1.45:1. Ett urval av de NH profiler som är gångbara i dagens läge:
(Utdrag från Amazonklubbens Forum>Motor>Trimmad motor>Hedlund Kamaxlar)
Anonym skrev:
"Passa samtidigt på att ev byta till ny kamdrevsats vid kamaxelbytet. Köp kamdrevsats i fiber, tex från VP-Autoparts för ca 1725kr. Kamdrev i fiber är originalmonterade av Volvo och går tystare. Mitt gamla fiberdrev var gammalt, sprött som kex och gick sönder vid kambytet."
Montera tex lättade lyftare till B18/B20 samtidigt som kambytet
(Foto Timos Motor, lättade lyftare till B18/B20 den 2024-07-22)
Även ventilbrickor i aluminium etc.
(Foto KG Trimning, ventilfjäderbrickor i aluminium till B18/B20 den 2024-07-22)
Anonym skrev:
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU 3-bult med nya "KD" nålar och aluminiuminsug. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya ventilfjädrar och 2" Sport avgassystem. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)
Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K (Statoil)
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
Exempel på: Bättre väghållning med Polyuretanbussningar, nya fjädrar och däck.
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "