Blev inspirerad av Volvo Performance GT Tuning Kit och trimmade min P1800:
Länk till VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf (4,7MB)
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)
(Foto Tommy Lekström )
Länk till Motorbänk för test av B18/B20 motorer.
(Foto Volvo. Stage GT VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
Volvo GT Tuning Kit: Klassisk lätt trimning ca 130 DIN av B20 motor
(Foto Michael Bengtzing. B20 topplock)
(Foto Michael Bengtzing. B20 topp med 44/35mm ventiler)
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K. Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts och samtidigt nya lättade lyftare från Timos Motor, samt lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats i fiber. Har renoverade dubbla SU 3-bult inkl. nya "KD" nålar med aluminiuminsug och separat avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås. Har monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter.
(Foto Michael Bengtzing. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
Anonym skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid montering av B20 topp"
Anonym skrev:
"Kontrollera noga att du monterar en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"
B20 motorn med K-kam, lättade lyftare från Timos motor, nya ventilfjädrar, 2mm planad topp och spec. enligt VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf ska även få ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre. Praktiskt när man har egen svarv och dubbelgarage!
Lättade lyftare till B18/B20
(Foto Timos Motor, lättade lyftare till B18/B20)
Ventilbrickor i aluminium
(Foto KG Trimning, ventilfjäderbrickor i aluminium till B18/B20)
Kontrollera tändningen
Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny kondensator, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK BP6HS tändstift ska fungera bra.
(Foto Michael Bengtzing. Bosch originalfördelare)
Montera 123-Ignition 123\Tune+ om fördelaren är sliten
Om B18/B20 fortfarande inte går jämnt och du har justerat förgasare och fördelare så kanske fördelaren är sliten. Byt till 123-Ignition eller programmerbar 123\Tune+.
(Foto 123-Ignition 123\Tune+ Tex KG Trimning Art.nr: 123TuneB20Plus)
För mer information: Monterat 123-Ignition. Nu går den jämnt och fint!
Byt till Högeffektständspole
(Foto Biltema. Högeffektständspole. Artnr. 53-402)
Högeffektständspole
* Med förkopplingsmotstånd.
* Ger högre spänning till tändstiften än en standardspole.
* Under start kan motståndet förbikopplas, vilket ger ett extra spänningstillskott.
* Passar till bilar med 12 V elsystem.
Relativt enkelt att installera Högeffektständspole. Kapa wire under instrumentbräda, skarva pluskabel till + på tändspolen. Ta bort gamla tändspolen, lägg på fästplåt över gamla hålet och montera Högeffekttändspole. Inkoppling av förkopplingsmotstånd, se Tändspole med förkopplingsmotstånd.
(Foto Michael Bengtzing. Installerad Högeffektständspole utan inkoppling av förkopplingsmotstånd)
Tändspole med förkopplingsmotstånd
Tändspolar med förkopplingsmotstånd / ballast har högre effekt än vanliga tändspolar för att underlätta starten av motorn, inte minst då det är kallt ute. Då man kör runt startmotorn kopplas strömmen förbi motståndet och man får full effekt till tändstiften. När sedan motorn går för egen maskin kopplas motståndet in och ger "normal" effekt. Skulle tändspolen ge full effekt hela tiden är det lätt att känsliga delar i tändsystemet, som brytarkontakterna på sikt kan ta skada/bli brända. Man måste inte ha förkopplingsmotstånd men räkna med att du förkortar livslängden på tänddelarna.
Hur kopplar man in en tändspole med förkopplingsmotstånd / ballast?
(Foto Folkraceshop. Inkoppling av tändspole med förkopplingsmotstånd)
Övriga modifieringar
Montera extraktorgrenrör och 2 1/4 tums avgassystem mm.
Renovering av dubbla SU
Har låtit renovera de dubbla SU förgasarna och monterat nya "KD" nålar för mer effekt.
Renovering av dubbla SU utförs bla av Uno Kruse.
(Foto Michael Bengtzing. Renovering av dubbla SU av Uno Kruse)
Installerat större runda luftfilter från P1800/123GT, från 1967 och upp. Monterat avgasgrenrör med dubbelt främre avgasrör och 2" Sport avgassystem.
B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar och lättat svänghjul till ca 8kg.
Mr Performance skrev:
"Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K.
Vilket ger 99 oktan!"
Vilket ger 99 oktan!"
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
P1800 går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn vid 6000 rpm.
(Dokument Verkstadsmeddelande: Motorvarvtal på olika växlar för M41 typ D med utväxling 0.756:1)
Med ovanstående klassiska trimning kan man ha P1800 som bröllopsbil,
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 till Rudskoga kyrka)
köra P1800 i 200km/h på Autobahn men ha originalutseende i motorrum och exteriört!
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)
Länk till en annan trimmad B20: Renovering av B20 motor med portad och 2mm planad topp ca 130hk DIN vid 6500rpm i Svenska P1800 Klubbens Forum.
Vad är skillnaden mellan SAE och DIN hästkrafter?
De två vanligaste standarderna är SAE och DIN:
SAE = Society of Automotive Engineering - Standard J1349
DIN = Deutsche Industrie Normen 70020 und 6270
Innan 1972 tillät standarden att motorstyrkan angavs direkt på vevaxeln utan att några tillbehör var inkopplade, tex generator, fläkt, vattenpump, styrservo och AC kompressor mm, vilket kallades för SAE gross horsepower, bhp. Bromsade vevaxelhästar (brake / gross / net / crankshaft horsepower, bhp) och mäts direkt på vevaxeln. Kallas ibland för amerikanska hästar eftersom den amerikanska SAE-standarden tillåter vevaxelhästar, till skillnad från den europeiska DIN-standarden.
Effekt (SAE): 90hk vid 4800rpm (B20A), 118hk vid 5800rpm (B20B) och 130hk (B20E 1970)
Effekt (DIN): 82hk vid 4700rpm (B20A), 100hk vid 5500rpm (B20B) och 120hk (B20E 1970)
(Figur Skillnad mellan B20 SAE och DIN hästkrafter kommer från
Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)
Exempel på prestanda:
Volvo 121 (B18A. 75hk/DIN) Acc 0-100 km/h 16,6 sek. Toppfart 155 km/h.
Volvo 123GT (B18B. 97hk/DIN) Acc 0-100 km/h 11.8 sek. Toppfart 170 km/h.
Volvo 1800E (B20E. 120hk/DIN) Acc 0-100 km/h 9.5 sek. Toppfart 190 km/h.
(Från Wikipedia Amazon och 1800E)
Volvo Performance Steg I, II, III och IV resp. ca 140-170-175-180hk DIN av B20 motor
(Foto Volvo. Stage I and II VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)
(Foto Volvo. Stage I from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
(Foto Volvo. Stage II from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
(Foto Volvo. Stage III from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
(Foto Volvo. Stage IV from VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)
Specialtopplock från tex KG Trimning
(Foto KG Trimning. Specialtopplock Steg 2, 3 och 4)
Stage V (Lindqvist Racing)
I jakten på Salt&Peppar så har Lindqvist Racing byggt en 2,45 liter B20 som ger 272hk/DIN, på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile utan turbo.
Steg 5 topp med resta insugskanaler
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)
(Foto Stefan Lindqvist. Komponenter Optiflow B20 topp)
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 med dubbla fjädrar och aluminium rullvippor)
B20 Optiflow motor med resta insugskanaler
(Foto Stefan Lindqvist. Monterad Optiflow B20 motor)
B20 motorn ser i grova drag ut så här:
Volym 2441 cc.
Blocket borrat till 94 mm, betongfyllt. Smidda Mahle kolvar (VW).
Vevaxeln strokad med 88 mm slag och B230 vevstakar.
TG 990 stålkam. Ståldrev, 9 mm crommoly stötstänger.
Optiflow topp med uträtade och uppflyttade insugskanaler.
Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.
Avgaskanalens golv höjt 5 mm, breddad och höjd kanal.
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
Förgasare dubbla Weber 50´ DCO med eget byggt aluminiuminsug.
Hemsvetsat grenrör 1 3/4" med övergång till 1 7/8" efter 300 mm.
Invändiga mått ca 42 resp. 45 mm. Längd ca 775 mm. 3" kollektor, 2,5" tailpipe.
(Motordata av Stefan Lindqvist från STS Forum)
I provbänk en 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50'
(Foto Stefan Lindqvist. 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50' ger 272hk/DIN vid 6500rpm)
På Drag Strip 1/4 mile
(Foto Stefan Lindqvist. Repa på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile)
____________________________________________________________________________________________________________
Blyfri 98 oktan, E85 eller E100?
När mer ansträngningar görs för att maximera motorer för att dra fördel av E85: s högre "oktan" så uppnår motorerna större effektfördelar. En bil som har högre effekt på etanol än bensin är Koenigsegg CCXR, som på etanol är den femte mest kraftfulla produktionsbilen, med 20% mer hk på E85 än på bensin.
Enligt tillverkaren beror detta på kylegenskaperna hos etanol. E85 har en oktanklassning högre än den vanliga blyfria bensinen. Detta tillåter att E85 används i motorer med högre kompression och producerar mer kraft än med bensin. Exempelvis Renewable Fuels Association med titeln "E85 Facts" anger för E85 upp till 105 oktan.
(Faktakoll Wikipedia Koenigsegg CCXR)
(Foto Wikipedia. Koenigsegg CCXR)
E85 miljövänlig
E85 höga oktanklass kan användas som "Power Adder" i högkompressions- och turboladdade fordon. Dessa modifieringar har inte bara resulterat i lägre växthusgasutsläpp, utan har vanligtvis resulterat i 10-12% mer effekt och vridmomentökning vid drivhjulen. Där motorn tidigare var begränsad av spikningar med bensin är kraftförbättringarna upp till 40%.
På grund av det låga priset på E85 och den höga tillgängligheten har människor börjat använda det istället för avancerade bränslen för racing, som vanligtvis kostar över $10/gallon.
(Faktakoll Wikipedia E85 Octane rating)
Länk till B20 Optiflow sugmotor:
Jakten på Salt&Peppar (Lindqvist Racing)
Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?
Länk till: Volvo Kamaxel A, C, D, K, F, R och S mm.
Volvo Performance med dubbla Dellorto 45´or
(Foto Lance Bowen. The Dellorto Superformance Tech Book av Bob Tomlinson)
Dubbla Solex ADDHE 45´or
(Foto David Greenlees från Historic Volvo Racing Rally and Speed Society´s Facebookgrupp)
För högre effekt kan man tex installera klassiska dubbla Weber 45´or, vassare kamaxel tex S-kam. Steg IV topplock från KG Trimning, lättat svänghjul 8kg och lättade lyftare. Högre kompression 11,5 och smidda Mahle kolvar.
Om B20 motorn spikar?
Mr Performance skrev:
"Tanka 10% extra E85 i bensintanken och fyll sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K!"
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)
Ökning av motorvolym
En B20 motor borrad till 92mm med 2mm nedsvarvade, smidda B21 Mahlekolvar och strokad B20 8-bultars vev till 85mm, ger en motorvolym på ca 2,2 liter.
(Foto KG-Trimning. Strokad B20 8-bultars vev till 85mm)
Länk till KG-Trimning: Strokad B20 8-bultars vev till 85mm
Kaj-Jonas Banck skrev:
"Vevaxel 8 Bultad med 85mm slaglängd, 49,00 vevtapp, Ramtappar slipade 0,25, riktad balanserad, cnc Billet svänghjul, Alu liten remskiva."
"Kostnad c.a 5500:- plus balansering."
"Kostnad c.a 5500:- plus balansering."
(Foto Kaj-Jonas Banck. Strokad B20 8-bultars vev till 85mm)
Länk till Kaj-Jonas Banck´s strokade B20 8-bultars vev till 85mm från Vi som fortfarande skruvar med gamla Volvo B20
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)
Mange Granström skrev:
"I grunden en motor från Timos motor och gått rallycross under några år. Jag fick den nyligen totalrenoverad med nytt b20block, borrad 92mm, 8 bultad vevaxel som är 86 slagig/strokad. Har för mig att volymen ska bli ca 2310 eller 2335kubik.
Toppen gicks över och portades lite till samt förbränningsrummen snyggades till, rostfria ventiler. Kamaxel blev en Uniflow från Unitek i Luleå, motsvarar Enems H3, tycker den blev aningens för vass då den är lite svårkörd på låga varv. Tomgången är dock stabil. 93mm skärringspackning mellan topp och block."
Toppen gicks över och portades lite till samt förbränningsrummen snyggades till, rostfria ventiler. Kamaxel blev en Uniflow från Unitek i Luleå, motsvarar Enems H3, tycker den blev aningens för vass då den är lite svårkörd på låga varv. Tomgången är dock stabil. 93mm skärringspackning mellan topp och block."
Tänk på att Overdrive typ D kan ta skada vid mycket hög effekt och bör då ersättas med OD typ J som är kraftigare.
Länk till dokument VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport.pdf från Volvo 1800 Picture Gallery, tack Karl Eric Målberg!
Renovering av bromsar vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!
(Foto Michael Bengtzing. Renoverad Girling 1-krets servo av Uno Kruse)
Har monterat nya bromsskivor med nav fram, nya bromsok fram vä/hö, nya bromsslangar och nya bromsbackar bak. Uno Kruse har renoverat Girling 1-krets bromsservo.
Mer info om P1800 bromsar Nya bromsskivor, nya bromsok & nyrenoverat Girling bromsservo.
Uppgradering av väghållning vid trimning med VOLVO Performance Parts and GT accessories från VOLVO R Sport!
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga)
Montering av bredare aluminium 17x7" fälgar och bredare däck, tex Continental ContiSportContact 5 235/40 ZR17 90W. Hastighetsindex W betyder godkänd upp till 270 km/h. Kraftigare krängningshämmare, hårdare fjädring och Polyuretanbussningar fram/bak.
Har även installerat 4 st nya gasdämpare för bättre väghållning
På min vita -65 har jag nya gasdämpare fram/bak.
(Foto VP-Autoparts. Gasstötdämpare)
Breda 5,5 tums fälgar med nya Goodyear 195/65R15 däck
Har köpt nya 5,5 tums fälgar och nya däck. Tirendo har bra däck med gratis transport. Du kan själv välja däckverkstad. Hastighetsindex H betyder godkänd upp till 210km/h.
Tex Goodyear EfficientGrip Performance 2, 195/65R15 91H för 900kr/st, eller 4st för 3600kr inkl. fri frakt!
De lite bredare 195/65R15 däcken passade perfekt på min vita P1800 -65.
(Foto Tirendo. Goodyear EfficientGrip Performance 2 i dimension 195/65/15.
Priser enligt Tirendo prislista)
Tryckte i 2.5kg i däcken med dimension 195/65R15 tum och 5,5" fälgar.
Väghållningen blev mycket bra, en distinkt och stabil P1800 med körglädje!
Har installerat nya Lesjöfors fram- och bakfjädrar, nya Polyuretan bussningar till P1800 fram- och bakaxel från VP-Autoparts. Har monterat breddade klassiska 5,5 tums oventilerade fälgar med nya 195/65R15 däck samt nya Monroe stötdämpare för bättre väghållning!
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumgrupp)
Mer info om Lesjöfors fjädrar, Polyuretan bussningar, fälgar och 195/65R15 däck Bättre väghållning nya fjädrar, däck, Polyuretan bussningar!
_____________________________________________________________________________
P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71
(Foto Michael Bengtzing. P1800 i Historisk Racing klass Standard GT/GTS 66-71 på Gelleråsens motorbana)
Maxtrimmad B20 med dubbla Weber 48or, smidda kolvar, portad och planad topp med komp. 11,9.
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga)
Exempel på Motorbänk för test av B18/B20 motorer
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "