Jag köpte samma fläkt som du har köpt! Följande modifieringar gjorde jag för att få den att passa till min -63a
1. Jag tog bort de tre gummifästena som sticker snett uppåt i din bild på fläkten
2. Från en gängad stång (M6 gissar jag att det var. Skall passa i hålen som gummifästena suttit) kapade jag av tre st längder och bockade dem i ändarna. Dessa skruvades sedan fast mha två muttrar i hålen där gummifästena suttit
3. Fästplåten klippte jag ut av en bit 0,7-1 mm plåt. Tre hål för fastsättning av fläkten borrades. Ytterligare sex hål för fastsättningen i fläkthuset borrades med samma hålbild som i fläkthuset och den kupade plåtkåpan. Ytterdiametern på fästplåten görs lika stor som för den kupade plåtkåpan. Och sist borrades ett hål för att kunna fästa elkablarna med ett buntband
- IMG_6735 liten.jpg (104.2 KiB) Visad 20366 gånger
4. Fläktens läge i fläkthuset justerades med de tre gängade stängerna i fästplåten
5. Den kupade plåtkåpan skruvades dit. Då sitter fästplåten, som jag gjorde, fastklämd mellan den kupade plåtkåpan och fläkthuset.
- IMG_7938 liten.jpg (161.06 KiB) Visad 20366 gånger
Den kupade plåtkåpan sitter på tidiga P1800. Senare bilar har en plåtkåpa som är mer "plan". För dessa bilar måste man modifiera fastsättningen av fläkten så att de gängade stängerna inte sticker ut (dvs så att dom inte syns när allt är monterat). Har man den kupade plåtkåpan göms dom utstickande stängerna under kåpan. Jag skulle gissa att den kupade plåtkåpan även passar på senare bilar men då blir ju inte utseendet riktigt likt originalet
Gängad stång och muttrar kan du hitta tex hos BILTEMA, Clas Olson, Jula, Hornbach och Bauhaus
Plåt kan du hitta hos tex BILTEMA och Hornbach (stål, aluminium mfl)
Här hittar du en annan beskrivning över bytet till en 240-fläkt
https://fredriklofter.com/tag/ny-flakt-i-volvo-amazon/