Instrument som inte varit öppnade tidigare
Är man inte försiktig när man viker upp kromet för att ta bort kromsargen spricker kromsargen lätt och får man lätt deformationer i kromet som syns när instrumentet är monterat i bilen. Med följande metod kan dessa risker elimineras i stor utsträckning.
1. Kromsargen skyddas genom att linda ett par varv maskeringstape
2. En slangklämma dras fast nära kanten som skall vikas upp. Under slangklämmans skruvdel läggs en plåt eftersom klämman annars kan buckla till kromet. Plåtens ändar fasas av så att dom blir ”vassa” för att få en gynnsam övergång mellan plåt och slangklämma.
3. För att vika upp kromsargens invikning använde jag ett smalt stämjärn. Jag vek upp halva invikningen först och sedan resten för att undvika att plåten spricker under uppvikningen. Vill man vara extra försiktig viker man upp plåten i fler omgångar. På följande bild har jag börjat vika upp plåten.
4. Det fungerar utmärkt att bara vika tillbaks kromsargen på 3 korta ställen (som på bilden nedan) för små mätare och 4-5 ställen för stora mätare. Vill man vara extra försiktig använder man en slangklämma även här. Viker man upp och tillbaks kromsargen flera gånger kommer den till slut att gå av och med denna metod kan man plocka bort och sätta dit kromsargen många gånger då det finns mycket ”ovikt” kromsarg att ta till när sargen går av i dom små invikningarna. På bilden kan man också se att kromsargen, efter uppvikningen, är helt oskadad på den synliga delen när instrumentet sitter i bilen
Instrument som varit öppnat tidigare
Risken är stor att metoden med slangklämma inte använts tidigare vilket säkert resulterat i att kromsargen deformerats så att detta syns när instrumentet är monterat i bilen. Man kan hjälpligt rätta till den deformerade kanten genom att försiktigt hamra tillbaks deformationerna med ett mothåll och en plasthammare eller vanlig hammare klädd med tex eltejp. Kanten blev i alla fall litet bättre för mig
Om instrumentet öppnats tidigare blir det andra eller tredje eller…… gången kromsargen viks upp och tillbaks och då är risken stor sargkanten går av. Blir det inte tillräckligt mycket kromsarg kvar att vika tillbaks kan man sätta dit egna plåtbitar som man viker runt mätarhuset.
Det verkar som om 3-5 smala plåtremsor (mycket tunn plåt se anm nedan) fastklistrade med dubbelhäftande supertejp (tex sådan här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... 034/#tab02) på kromsargens insida kan fungera.
När man skruvar fast instrumentet i instrumentbrädan kan man ju låta bli att dra åt ”för kung och fosterland” eftersom hela kraften förs över genom tejpen. Och så återstår att se om tejpen håller även för soliga sommardagar då det kan bli väldigt varmt i bilen. Min erfarenhet av dessa tejper är dock goda och även bilfabriker tejpar ju fast tex emblem utanpå bilar.
Anm: Till hastighetsmätaren använde jag 4 st 6 mm breda remsor av 0,65 mm aluminiumplåt. 0,5 mm mässingsplåt hade nog också fungerat. 0,2-0,3 mm ”konserburks”-plåt är för klen och 0,7-0,8 mm karosseriplåt är för styv och går inte att böja runt instrumenthusets kant.