Det nya elsystemet jag monterat tyckte jag bitvis hade väl klena kablar vilket bla inneburit litet för stort spänningsfall till strålkastarna. Det har väl egentligen ingen betydelse eftersom jag i princip aldrig kör bilen när det är mörkt ute.
Ett sätt att minska spänningsfallet och belastningen på elsystemet är att montera LED-lampor i strålkastarna. Jag har kört med sådana ett par år i min gamla SAAB 9-3 med bra resultat. Dels lyser strålkastarna en aning starkare och dels drar LED-lampor mindre med ström än dom vanliga H4 halogenglödlamporna.
Min P1800 drar väl runt 140W på halvljuset med halogenlampor (2 strålkastare á 55W, 4 parkeringsljus á 5W och 2 nummerplåtsbelysningar á 5W).
Med H4 LED-lampor drar halvljuset i stället 5,6A vilket ger 67W
De enda nackdelarna jag kan se är att dom dels är olagliga (lamporna är inte CE-märkta) och att en kunnig och nitisk polis kan se detta genom att dom lyser med ett mycket vitare ljus än original ”stearinljus”. Sedan är LED-lampor längre än original lampor och kan dessutom ha en elektronik-”klump” på kabeln till lamporna så jag har fått förlänga strålkastarpottorna några centimetrar.
Besiktningen behöver jag ju inte vara orolig för. På SAABen måste jag däremot byta till halogenglödlampor inför besiktningen varje år. Det är ett 15-minutersjobb.