Jag håller på att installera en ny kabelhärva på min P1800 -63. Min bil har en spak till höger på rattstången så den måste vara ombyggd någon gång till ett nyare utförande.
Om jag förstår det hela så har OD-spaken två distinkta lägen Från och Till. Och vid läge Till så hoppar ODn in varje gång 4e växeln läggs i. Dvs man går direkt från 3an till 4an+OD så länge spaken ligger i läge Till.
Jag skulle hellre vilja ha en funktion med en spak som automatiskt fjädrar tillbaks till Från (men ODn ligger kvar så länge man kör på 4an) och att man alltid får lägga i ODn manuellt varje gång man kör på 4an.
Detta kopplingsschema påstås fungera så https://xa.yimg.com/df/1800list/OD+impr ... e=download
Har någon erfarenhet av en sådan inkoppling av ODn eller något liknande inkoppling med samma funktion?
Tyvärr kan jag för litet om elektronik så jag förstår inte riktigt varför man behöver så många komponenter för att få till den önskade funktionen. I min "enkla" mekaniska värld tycker jag att man borde kunna få till denna funktion med bara en diod (och litet nya kabeldragningar)!
Per L
PS! Jag har full frihet att dra OD-kablarna som jag vill eftersom den kabelhärva jag köpt inte innehåller några elkablar till ODn