Den första modellen av överväxel (D-type) som satt i P1800 är förmodligen den svagaste länken i hela drivlinan. VOLVO upptäckte gissningsvis det reda på tiden det begav sig eftersom dom bytte till den hållbarare J-type när B20-motorn introducerades. Och sedan har ju verkligheten bevisat svagheten många gånger sedan dess.
Eftersom en del nya delar är omöjliga (!?) eller dyra att få tag på och begagnade komponenter i bra skick är svåra att få tag på så gäller det att hantera sin överväxel med förstånd.
Mina växellådor fungerade bra och lät bra men jag ville ändå plocka isär dem för att se hur skicket var samt för att byta lager i förebyggande syfte. När jag plockade isär överväxeln såg jag till min förvåning att den var i ett tidigt stadium mot ett fullständigt haveri. Alla tre planethjulens axlar var slitna. En axel hade slitits ner som mest 0,09 mm. Dessutom hade nållagrets nålar slitits ner mycket så planethjulet glappade mycket mer än så i ena änden av sin axel.
vilket troligen inneburit att detta planethjul gått ”snett” i förhållande till övriga drev i planetväxeln. Detta ”sneda” planethjul hade överbelastat kuggarna på flera kugghjul så att dom hade börjat få skador. Utan att byta dessa slitna axlar hade ett haveri varit ett faktum inom gissningsvis 1000-3000 mil.
Efter att ha renoverat min D-type överväxel kommer jag att hantera den med försiktighet för att få den att hålla så bra som möjligt i framtiden. Tex så här:
1. Lägg inte i överväxeln vid för låg hastighet. Lågt varvtal och högt vridmoment sliter förmodligen mer än högre varvtal. Och är dessutom lätt att undvika.
2. Undvik att segdra med överväxeln inkopplad i tex uppförsbackar. Växla hellre ner till fyran. Med överväxeln urkopplad belastas inte den klena planetväxeln i överväxeln
3. Koppla i och ur överväxeln med kopplingen nertrampad så slipper man helt dom belastande rycken i transmissionen. Strunta således i alla målande beskrivningar över hur man bäst lägger i och ur överväxeln utan att koppla ur
4. Byt växellådsolja ofta (kanske redan efter 2000-3000 mil) och använd en SAE 20W-40 eller SAE 30 olja. I en annan tråd ( viewtopic.php?f=7&t=397 ) har jag redovisat att 10W-30 olja gav mig (för) lågt oljetryck vid varm växellåda och 20W-50 olja gav mig för högt oljetryck vid kall växellåda vid vanligt svenskt sommarväder
5. Se till att oljenivån i växellådorna är på rätt nivå. Det innebär att alltid efterfylla olja efter ett oljebyte för att kompensera för oljan som eventuellt i efterhand runnit över till överväxeln. Och att kolla att påfyllningshålet på växellådan sitter på rätt höjd. Har man tex satt ihop en M40-låda (som inte haft överväxel från början) med en överväxel så sitter oljpåfyllningshålet för lågt ( http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=3&t=13335#p114869 ) och då är risken att överväxeln får för dålig smörjning.
6. Om man har möjlighet (och lust) plockar man isär överväxeln för att kolla slitaget (säg var 5000e mil) även om den går och låter bra. Då har man möjligheten att byta delar som börjar bli slitna innan de svårfunna delarna tagit skada. Alla lager och planethjulens axlar finns fortfarande att köpa nya för vettiga pengar