Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Renovering/reparation av M41 Typ D/J och eftermontering

Renovering/reparation av M41 Typ D/J och eftermontering

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Renovering/reparation av M41 Typ D/J och eftermontering

Alternativ 1:

Renovering/reparation av M41 typ D/J hos S.V.I.S.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing. M41D från helrenoverad vit P1800 -64)

Bild
(Foto av S.V.I.S. kvitto på renoverad M41D)

Det finns två typer: Overdrive Typ D för B18 och Overdrive Typ J för B20

Man kan lätt urskilja en Overdrive Typ D från en Typ J genom att solenoiden sitter på lådans högra sida på Typ D respektive vänstra sida på Typ J.
Övriga skillnader mellan Typ D och Typ J är i grova drag att Typ D har en högre varvtalsreducering (0,756:1) jämfört med Typ J (0,797:1) men att Typ D samtidigt är lite klenare och tyvärr mer benägen att gå sönder.

Bild
(Foto av Fredrik Lofter. Overdrive Typ D respektive Typ J)


Renovering/reparation av M41 OD typ D/J utförs hos S.V.I.S. av seniorer från den ursprungliga växellådsfabriken i Köping. De provkör växellådorna och OD innan leverans, där man även kontrollerar trycket från den interna oljepumpen i OD, vilket är oerhört viktigt.

Bild
(Foto av S.V.I.S. vid provkörning av växellåda och OD på en renoverad M41/M410 med Overdrive Typ J)

S.V.I.S. i Munktorp, utanför Köping, Västmanland. Reservdelslager som ägs av Sveriges Volvoklubbar.
Öppet torsdagar kl.16.00-20.00 samt sista lördagen i månaden kl.10.00-13.00.
Tel: 0221-28445
Reservdelslagret sköts helt ideellt.
Växellådor: Rolf
Bakaxlar: Ove
Båda nås på tel. 0221-16531

Bild
(S.V.I.S. i Munktorp har reservdelslager och renoverar tex M40, M41D/J samt bakaxlar)

Information om S.V.I.S. Svenska Volvoklubbar I Samverkan, kampanjer, grillfest, höstmarknad mm nås även via länk:
S.V.I.S. på Facebook.


Alternativ 2:

För den händige finns här mektips vid renovering/reparation av OD typ D/J. Informationen kommer från Volvo P1800 Restoration Club, P1800 Forum, länkar om M41D av Per Lu samt från Volvos verkstadshandböcker:

Bild
Bild
Bild
(Foto George Ardavast Minassian från Volvo P1800 Restaureringsklubbens Facebooksida)

Bild
Bild
(Foto Steve Walsh från Volvo P1800 Restaureringsklubbens Facebooksida!)

Bild
Bild
(Foto George Ardavast Minassian från Volvo P1800 Restaureringsklubbens Facebooksida)

På oljans tekniska specifikation kan man hitta viskositet vid olika temperaturer.
(Uttryckt i cSt, centiStoke, där tjockare olja har högre värden)

Bild
(Tabell av Per Lu: Oljans tekniska specifikation, viskositet vid olika temperaturer)

Bild
Bild
(Foto Steve Walsh från Volvo P1800 Restaureringsklubbens Facebooksida!)

Bild
(Volvo P1800 Restaureringsklubbens Facebooksida!)

Mer information/mektips om M41D av Per Lu:
Hur få min D-type överväxel att hålla länge,
Hur ta bort planethjulens axlar i överväxeln,
Överväxeln: Erfarenheter av oljetrycket,
Fråga om oljetrycket i överväxeln,
Vill du mäta oljetrycket i överväxeln och
Alternativa kopplingsscheman till ODn?


Inlägget om Renovering/reparation av OD typ D kommer från Volvo P1800 Restoration Club.



Länkar till Volvos Verkstadshandböcker angående M41 med OD typ D/J

Växellåda (M40, M41): Verkstadshandbok_4_43.pdf (25MByte)

Överväxel typ D: Verkstadshandbok_4_43A.pdf (28MByte)

Överväxel typ J: Avdelning_4_43_overvaxel_typ_J.pdf (19MByte)


Oljerymd vid oljebyte i M41D/J

Växellåda M41 och OD D/J: 1,6 liter SAE 30.
Växellåda M410 och OD J: 1,4 liter SAE 30.

Då E motorn infördes 1970 monterades den kraftigare lådan M410 av fabrikat ZF, som är tillverkad i Tyskland. År 1971 förstärktes M41 lådan, ZF lådan fanns således endast på 1970 års modell.

Per Lu skrev:
"Se till att oljenivån i växellådorna är på rätt nivå. Det innebär att alltid efterfylla olja efter ett oljebyte för att kompensera för oljan som eventuellt i efterhand runnit över till överväxeln."


Bild
(Volvo P1800 verkstadshandböcker från Volvo 1800 Pictures Gallery)



Alternativ 3: Eftermontering av Overdrive i en Volvo veteranbil

Överväxel i en Volvo veteranbil är en elektriskt kontrollerad enhet som används vid hög fart i konstant hastighet med lägre motorvarvtal, vilket ger lägre bränsleförbrukning, lägre bullernivå och lägre slitage.

I de installationsanvisningar för M41 med Overdrive som följer, är skillnaden endast att solenoiden kopplas över ett relä i motorrummet på OD Typ D, och direkt mot +12 Volt på OD Typ J:

Gör så här

Börja med att koppla loss batteriet och gå sedan över den nya växellådan. Se till att den är tömd på olja och att strömbrytaren på växellådans lock är på plats och kopplad mot solenoiden.
Strömbrytaren hindrar att överväxeln kopplas in på andra växlar än fyran.

Installation av växellåda M41 med Overdrive, kort kardanaxel, överväxelns kontrollampa, OD spak, relä för OD Typ D, erforderliga delar för B18/B20 installation och kopplingsschema för OD Typ D och J beskrivs i följande dokument:


Installation och inkoppling av M41 Typ D i en Volvo veteranbil med B18

Bild
(Tabell av Fredrik Lofter. Nödvändiga delar för installation av M41 Typ D i en Volvo veteranbil med B18)


Bild
(Foto Volvo 1800 Pictures Gallery. Elschema för inkoppling av M41D)


Installation och inkoppling av M41 Typ J i en Volvo veteranbil med B20

Bild
(Tabell av Fredrik Lofter. Nödvändiga delar för installation av M41 Typ J i en Volvo veteranbil med B20)


Bild
(Foto Volvo 1800 Pictures Gallery. Elschema för inkoppling av M41J)


Länk till dokument (av Fredrik Lofter) för att installera/eftermontera Overdrive Typ D/J i en Volvo veteranbil: OverdriveVolvo.pdf (0,5 MB)



E85 miljövänlig:

På grund av det låga priset på E85 och den höga tillgängligheten har människor börjat använda det istället för avancerade bränslen för racing. E85 höga oktanklass kan användas som "Power Adder" i högkompressions- och turboladdade fordon. Dessa modifieringar har inte bara resulterat i lägre växthusgasutsläpp, utan har vanligtvis resulterat i 10-12% mer effekt och vridmomentökning vid drivhjulen.

Enligt tillverkaren beror detta på kylegenskaperna hos etanol. E85 har en oktanklassning högre än den vanliga blyfria bensinen. Detta tillåter att E85 används i motorer med högre kompression och producerar mer kraft än med bensin. Exempelvis Renewable Fuels Association med titeln "E85 Facts" anger för E85 upp till 105 oktan.
(Faktakoll Wikipedia Koenigsegg CCXR)

Mr Performance skrev:
"Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K.
Vilket ger 99 oktan!"

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)



Bild
(Foto Volvo Cars. P1800 testas i Volvo´s vindtunnel)

Alternativ 4:

P1800 gör 200km/h på Autobahn med M41 Overdrive Typ D.


Vid trimning av P1800 med B20 och topplock som har 44 mm insugs- resp. 35 mm avgasventiler. Plana toppen 2mm för högre kompression till ca 10.5. Montera K-kam och nyrenoverade dubbla SU med "KD"-nålar. En P1800 kan då göra 200km/h på Autobahn vid 6000 r/m med M41 Overdrive Typ D.

Bild
(Dokument Verkstadsmeddelande: Motorvarvtal på olika växlar för M41 typ D med utväxling 0.756:1)


Läs mer om trimning: Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport.




Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...