Det finns färdiga mätare att köpa (i mitt fall till type D) tex:
- från England för 60£ plus frakt vilket säkert blir minst 800 kr totalt. http://www.overdrive-repairs.co.uk/buy- ... rts%20List
(190403: Har nu handlat från denna firma och vet således att både 20% moms och frakt tillkommer på deras priser)
- från USA för 67$ inkl. frakt vilket blir runt 600 kr. Sedan får man också räkna med att tull och moms tillkommer. http://www.geocities.ws/jholekamp/
Eller också bygger man en själv för totalt 564 kr kr plus en stump kopparrör, litet silverlod, litet 2-komponentsplast, litet gängtape och en gnutta arbete:
- manometer (0-60 bar) med 1/4" rörgänga från eBay för 135 kr. http://www.ebay.com/itm/63mm-0-60BAR-90 ... SwBahU9JQc
- en skarvmuff från BILTEMA med 1/4" (*18) rörgänga för 23 kr http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-p ... 000035105/
- en bromsslang till VOLVO 144 från Mekonomen (art.nr 03-Q46.001) för 116 kr. https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... Q46--001sv
- en bromsnippel från BILTEMA med invändig gänga 3/8"*24 (dvs UNF) för 30 kr (art.nr 66493). http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017969/
- en propp som passar i överväxeln från CVI för 260 kr inkl. frakt. art.nr 380284. http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... ntil-d-typ . CVI har ett par lägsta ordernivåer för att slippa "straffavgifter" som jag löste genom att köpa några dekaler och en kopparbricka till proppen som jag ändå skulle köpa förr eller senare
Som bonus får man dels nöjet av att själv ha skruvat ihop verktyget och dels en flexibel slang mellan växellådan och manometern som gör det enkelt att se manometertrycket även när man kör bilen.
Man borrar ett litet hål i proppen så att oljetrycket kommer fram och löder ihop den med röret
Röret lödes fast i bromsnippeln
Bromsslangen skruvas i bromsnippeln med gängtape så det blir tätt
3/8"-gängan i den andra änden av bromsslangen sågas bort så att bara gängan 1/2"*20 blir kvar
1/2"-gängan på bromsslangen skruvas i skarvmuffen. Det är inte helt optimalt att skruva i en 1/2"*20 i muffens 1/4"*18 rörgänga då det är olika gängstigningar och att det "glappar" litet. Det fungerar dock fint om man smetar litet tvåkomponentslim på gängorna och drar ihop dom 3-4 gägor som går tills det tar stopp
Manometern (med gängtape på) gängas i skarvmuffen
Så här ser det färdiga verktyget ut
Denna propp skall bytas ut mot verktyget
och då ser det ut så här