Nu har jag provkört min överväxel med den 20W-40 olja jag nämnde i inlägget ovan.
En sammanfattning av mina fyra prov är

- Namnlös.jpg (58.59 KiB) Visad 11417 gånger
Mina slutsatser:
- 20W-40 oljan fungerade bäst. Vid 20 grader ute behöver man inte tänka på något speciellt när man börjar köra med en kall bil
- med 20W-40 olja och kall väderlek bör man nog vänta med att aktivera överäxeln tills man kört "ett tag". Gissningsvis ngn kilometer neråt 10 plusgrader och längre vid ännu kallare olja
- möjligen kan man vänta med att aktivera en väldigt varm överväxel till över 70-80 kph pga att oljetrycket kan vara väl lågt innan dess. Lågt oljetryck innebär förmodligen ökad risk att överväxelns koppling börjar slira och det kan absolut inte vara bra. Å andra sidan har motorn lågt vridmoment vid dessa hastigheter så risken för slirning kanske inte är så stor.
- 20W-50 olja bedömer jag som direkt olämplig att använda eftersom reduceringsventilen inte klarar av sitt jobb vid kall olja. Jag slutade att "öka hastigheten" vid närmare 50 bar eftersom trycket fortasatte att öka. Och vill man ändå använda den så bör man vänta med att aktivera överväxeln tills man kört ngn eller några kilometrar. Då hinner oljan bli litet varm och de extremt höga oljetrycken vid kall olja kan då undvikas. Konstigt nog hittar man många rekommendationer (!?) på nätet om att använda 20W-50 olja i sin överväxel. Även från biltillverkare.
Vid något tillfälle skall jag sänka trycket vid kall olja och 60 kph till runt 38 bar som det står i verkstadshandboken att det skall vara. Det borde inte alls påverka trycket vid varm olja men det borde även sänka trycket vid kall olja och 100 kph något
Kanske jag någon gång i framtiden också provar med SAE30-olja. Här (en bit ner i tråden)
http://www.tr-register.co.uk/forums/ind ... -oil-info/ rekommenderas den till våra överväxlar. Men det skall i så fall vara av typen "non detergent" som anses vara viktigt. Non detergent innebär, om jag förstått rätt, att oljan saknar de tillsatser som håller "skiten" svävande i oljan. I en bilmotor är det olämpligt att använda en sådan olja men i en växellåda fungerar det.
Den enda olja jag hittat i Sverige är av "low detergent" typ (Motul Classic SAE30) och kan tex köpas här
http://www.kgtrimning.org/olja-kem/sae30cl2.htmlhttps://www.oljefyndet.se/index.php?rou ... uct_id=912Non detergent olja verkar inte alls vara vanlig i Europa. Denna (Comma Classic Motor Oil 30) hittar jag i England
http://www.ebay.com/itm/Comma-CLA305L-5 ... 7#shpCntId