Dessa tester gäller för min överväxel (från en 122S med okända mil). Det är inte säkert att redovisade värden är representativa för din OD. Så tex vet jag inte skicket på min OD och jag fick börja med att justera upp reduceringsventilens tryck vid 60 km/tim (till ca 36 bar) för att trycket låg alldeles för lågt (ca 28 bar) med BILTEMA 10W-30 olja.
Min uppfattning är att om man skall testa olika oljor och/eller skicket på sin OD så måste man skaffa sig möjligheter att mäta oljetrycket i den.
Kollar man i de olika oljornas tekniska specifikationer kan man hitta viskositeter vid olika temperaturer (uttrryckt i cSt, centiStoke, där tjockare olja har högre värden)
I följande tabell visas typska viskositeter för några olika oljor
- test olja liten.jpg (30.88 KiB) Visad 21035 gånger
10W-30 har jag provat (i ett inlägg här ovan) och fick då ett mycket lägre (och tyckte jag ett oacceptabelt lågt) tryck i växellådan när oljan blivit varm jämfört när den var kall
Jag provade en 20W-50 olja som, av siffrorna att döma, borde hålla trycket bättre vid varm olja och resultatet blev:
- 5-8 bar vid avstängd OD efter en km körning
- 45 bar vid 50 km/tim och kall olja. Och ökande tryck vid högre hastighet
- 40-42 bar vid 60 efter en km
- 40-42 bar vid 100 efter ett par km
- 30 bar vid 60 km/tim och varm olja (runt 50 grader efter 3 mils körning på mest motorväg i 100 km/tim)
- 35 bar vid 100 km/tim och varm olja (runt 50 grader)
Före detta test hade jag bytt till en ny O-ring på reduceringsventilens kolv samt monterat en ny backventil till oljepumpen och nya delar till manöverventilen vilket gör att man kanske inte kan göra en direkt jämföreles av resultaten mellan testerna. I övrigt ändrade jag inget. Testerna indikerar dock att det troligen inte var några fel på de prylar jag bytta ut till nya.
Slutsatser (med 20W-50 olja):
- oljepumpen pumpar olja även vid avstängd OD och oljekanalerna orkar inte evakuera oljeflödet vid kall olja. Man kan då få 5-10 bars oljetryck trots avstängd OD (känns inte bra)
- reduceringsventilen orkar inte hålla trycket nere vid kall olja och påslagen OD. Oljetrycket kan bli uppåt 45-50 bar vilket troligen inte är bra
- Från start med 15-20 grader på oljan fungerar dock oljan efter 2-3 km körning och därefter. Är oljan kallare tar det förstås en längre sträcka innan oljetrycket blir "rimligt"
Valet att prova en ytterligare olja föll på en 10W-40 olja och provet resulterade i följande oljetryck:
- ca 7 bars tryck vid kall olja och med avslagen OD vid 100 km/tim i ca en kilometer och därefter snabbt avtagande för att vara 0 bar vid varm olja
- ca 38 bar vid kall olja (15-20 grader) och runt 60 km/tim
- dito ca 42 bar vid 100 km/tim
- ca 25 bar vid varm olja och 60 km/tim
- ca 31-32 bar vid varm olja och 100 km/tim
Slutsatser (med 10W-40 olja)
Konstigt nog blev resultatet i stort sett samma som med 10W-30 oljan. Och i princip samma oljetryck vid avstängd OD och kall olja som med 20W-50 olja (var dock inte uppmärksam på detta vid testet av 10W-30 oljan).
Vädret var varmare än när jag testade 10W-30 oljan så möjligen hade jag högre oljetemperatur vid testet med 10W-40 oljan. 10W-40 oljan jag använde var en väldigt gammal BILTEMA-olja jag hade (jag kan se att 4 l kostade 50 kr vilket den gjorde hos BILTEMA i början av 90-talet). Dess viskositetsspecifikationer känner jag inte till. Den kanske är sämre än för nyare 10W-40 oljor?
I vilket fall som helst blir det inget ytterligare test just nu. Jag fortsätter att köra på 10W-40 oljan.
Möjligen provar jag 30-oljan nästa gång jag byter olja i växellådan. Och möjligen en nyare 10W-40 olja när jag gör oljebyte nr två någon gång i framtiden