Innan du gör något ingrepp skall ventilationen i bakaxel kontrolleras. På vänster drivaxelrörs översida i närheten av bromsrörsförgreningen sitter ett litet mässingsrör (ca 5x20mm), detta rör kan under åren fyllas med damm och olja och bli helt tätt. Om så sker kan inte den varma luften i en driftsvarm bakaxel ta sig ut och olja trycks genom tätningarna p.a.a. övertrycket som blir.
På senare bakhjulsdrivna Volvo sitter det en slang monterad på detta lilla ventilationsrör med den andra änden instoppad i en balk, detta skyddar öppningen på röret något bättre.
Använd en liten borr eller ståltråd för att rensa hålet (för hand, ingen borrmaskin) och kontrollera att det är öppet. Om det är tätt och du lyckas rensa hålet, gör rent läckagestället med bromsrengöring eller liknande och kontrollera ev fortsatt läckage. Läcker det fortfarande så skall tätningen vid pinjongen (som ingående axeln i bakaxeln heter) bytas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.