Forumindex Bilens kategorier Elsystem, Instrument, Reglage RVI konverterad Smith varvräknare utan givare i fronten

RVI konverterad Smith varvräknare utan givare i fronten

inklusive belysning, motorstyrning...


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga



Alternativ 1: RVI konverterad Smith varvräknare utan givare i fronten

Har låtit renovera och RVI konvertera en P1800 varvräknare, där rödmarkeringen börjar på 6000-varv. Renoverad och ombyggd av Speedy Cables i London, så att den fungerar utan givaren i fronten.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing. Framsida på RVI konverterad Smith varvräknare av Speedy Cables)

Bild
(Foto av Michael Bengtzing. Baksida på RVI konverterad Smith varvräknare av Speedy Cables)

Bild
(Foto av Michael Bengtzing. Inkoppling av RVI konverterad Smith varvräknare från Speedy Cables)

Länk till Speedy Cables i London.

Kontakt: Speedy Cables
Speedy Cables (London) Ltd
Abercrave
Swansea
SA9 1SQ
Telefon: +44(0)1639 732300

Bild
(Renovering och RVI konvertering av Smith varvräknare av Speedy Cables)

Speedy Cables är ett bra alternativ till JIGE Instrument.


Alternativ 2: Smith varvräknare med extern givare i fronten

Bild
(Foto Sebastian Sundström från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp)

Bild

Inlägget Saknar extern givare i fronten för Smiths varvräknare kommer från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp.

Ny justerbar varvtalsgivare för Smith varvräknare med extern givare i fronten

Richard Nyberg skrev:
"Jag har skapat en dosa som gör samma jobb. Dvs gör så att varvräknaren får ström för att visa varvtalet. Den kräver ingen ombyggnad (av varvräknaren) och göms under instrumentpanelen. Är du intresserad kan du skicka PM till mig om pris och detaljer."

Bild
(Foto av Richard Nybergs nya givare)

Man justerar varvtalsgivaren med 2 potentiometrar i dosan, tomgångsvarvtal med vänstra potentiometern och varvtal tex vid 100km/h med högra potentiometern.

Exempel på varvtalsjustering vid hastigheten 100km/h på 4-e växeln:
- M40 med 4.10 bakaxelutväxling, justera till 3400rpm.
- M41 med 4:56 overdrive bakaxelutväxling, justera till 3800rpm.

Övriga hastigheter resp. varvtal: Motorvarvtal och växlingspunkter för P1800 med M41 overdrive typ D

Bild

Tidigt Volvo 1800 elschema för Smith varvräknare med extern givare i fronten

Bild
(Volvo 1800 elschema med extern givare i fronten från Volvo 1800 Picture Gallery)

Varvräknare med extern givare i fronten från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp

Ett inlägg där Varvräknaren visar för mycket av Per-Arne Sandegren som kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp.

Instruktioner för installation av ny justerbar varvtalsgivare:

Ny givare för varvräknaren i P1800 med Smith-instrument, generation 1 RVI1310/00.

Introduktion

Allt som allt så fungerar inte min original P1800 varvräknare eller så visar den fel varvtal. Istället för att bygga om varvräknaren så är detta kit tänkt att kunna monteras utan att det påverkar originalet. Du kan låta originalgivaren sitta kvar i fronten och låta detta kit vara gömd under instrumentbrädan, ingen kommer att se någon skillnad från originalet.

Installation

Steg 1: Tänk på säkerheten och börja med att lossa +batteripolen.

Steg 2: Koppla sedan ur originalgivaren som sitter framtill inuti grillen.

Lossa grillen och identifiera givaren med tre kablar och platta kontakter. Lossa den vita/svarta tråden som kommer från tändspolen och den svart/bruna kabeln som kommer från varvräknaren. Anslut dessa kablar med den medföljande bygeln. Det är mycket viktigt att säkerställa att man inte kortsluter kontakter till jord.

Steg 3: Nu ska vi koppla in den nya givaren under instrumentbrädan. Lossa den bruna/svarta tråden på varvräknaren som kommer från den gamla givaren. Det är stiftet som är till höger i riktning mot bilen och märkt med ett ”+”. Fäst den bruna kabeln vid den nya givaren till instrumentet och den orange (i vissa fall lila) som lossades från varvräknaren. Det är mycket viktigt att kontrollera så det inte finns några möjligheter att kortsluta denna kabel till jord. Den vita är + 12v matning och ska vara ansluten på tändningslåsets indikatorstift tillsammans med de andra vita ledningarna. Den svarta kabeln är ansluten till jord tillsammans med bakgrundsbelysningen i varvräknaren. Fäst sedan lådan under instrumentbrädan.

Nu ska varvräknaren fungera så fort batteriet är återanslutet och motorn går.

Nu kan man finjustera Smiths varvtal via den nya givarens två potentiometrar (markerade på kretskort).

Man justerar varvtalsgivaren med de två potentiometrarna i dosan, tomgångsvarvtal med vänstra potentiometern och varvtal tex vid 100km/h med högra potentiometern, se bild.

Exempel på varvtalsjustering vid hastigheten 100km/h på 4-e växeln:
- M40 med 4.10 i bakaxelutväxling, justera varvtalet till 3400rpm.
- M41 med 4:56 i bakaxelutväxling, justera varvtalet till 3800rpm.

Bild
(Bild på nya givarens kretskort med potentiometrar)

Länk till dokument Instruktioner för installation av justerbar varvtalsgivare (engelsk) pdf (0.5MB)

Bild
(Foto Richard Nyberg. Röd P1800 -61 med den nya justerbara varvtalsgivaren)

För mer information om den nya givaren

Är du intresserad kan du helst skicka PM till mig om pris och detaljer.

Bild

Lycka till!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Elsystem, Instrument, Reglage

cron