Karossbilen P-1800 ES.

Kjell-Åke Björklund körde P1800 karosser på långtradare från Olofström till Göteborg 1968-1973.
” Karossbilen ” gick 8 turer i veckan Olofström – Göteborg – Olofström, eftersom vi körde tvåskift och det blev cirka 26000 mil om året, som returlast hade vi tomma hopfällda ” racks ” som karosserna stod i till Torslanda och så hade vi nya bilar hem till Skåne och Småland

Här är ett litet videoklipp med ” Karossbilen ” 1972:

Så i slutet november 1972 inträffade en fruktansvärd trafikolycka med ” Karossbilen ” 1 mil norr om Falkenberg vid Bölse kvarn, min arbetskamrat Melvin Mattsson omkom i olyckan.

Jag var uppe på Volvo Torslanda och lossade karosser på kvällen klockan 22:00 och körde därefter tillbaks till Olofström.
Skiftet på Volvo i Olofström började kl: 05:00 och då lastade vi karosser för en ny tur till Göteborg, det blev Melvins sista tur.

Det känns svårt att berätta om denna händelse trots att det är snart 45 år sedan min åkeriägare Kennet Svensson ringde mig på eftermiddagen samma dag och berättade om denna tragiska olycka.

Det var tungt att samma dag på kvällen som detta fruktansvärda hade hänt lasta upp reservbilen för en ny tur till Göteborg, jag drömmer mardrömmar om det fortfarande.

Den 27 juni vid semestern 1973 lämnade den allra sista P1800 produktionsbandet. Då hade drygt 47 000 exemplar tillverkats.

Kjell-Åke Björklund

Kommentera