Konsten att köpa….

… En P1800 till rätt pris!

Att köpa en P1800 är mycket svårt med tanke på att det finns så gott om dåliga bilar på marknaden. Vid ett köp gäller det verkligen att se upp vad man köper, så man inte blir lurad. Alltför många bilar köps till fel priser. Står du i begrepp att köpa en P1800 och är osäker? Ta då hjälp av någon som kan P1800 så att du inte riskerar att göra en dålig affär!

Det finns rostiga originalbilar, dåligt renoverade bilar och många ägare har ofta har en helt felaktig uppfattning om priset.

Att renovera en dålig bil medför mycket stora kostnader, under en lång tid har prisskillnaden varit alltför liten mellan dåliga och bra bilar. Under senare år har dock dåliga bilar blivit billigare och bra bilar dyrare.

Det finns ca 1500 avställda bilar i Sverige och som det inte händer så mycket med, vilket vi i klubben tycker är synd. En bil skall rulla för att må bäst och det borde gå att göra många av dessa bilar kördugliga.

Det är inte lönsamt att renovera en bil med upprostad kaross, en sådan, om den är relativt komplett, är bättre att sälja i delar och man kan då få ut ca: 15 000 – 20 000:- Köper man en bil för demontering, får ett sådant objekt ej kosta mer än 8 -10 000:-

Under de sista åren, har jag sett ett antal bilar, där ägarna begär 20 -25 000:- men där rätt pris borde ha varit 8 -10 000:-. Jag har sett en ”färdig bil” där man begärde 80 000:- men där rätt pris snarare borde ha varit 25 – 30 000:-. Att betala 80 000:- för dåligt renoverad bil där rätt pris borde ha varit hälften känns inte kul.

Det är originalbilar som betingar det högsta priset, alla avvikelser från originalskick sätter ned priset, motsvarande den kostnad som det kostar att återställa bilen till originalskick. Naturligtvis finns det folk som vill ha ombyggda bilar och ingen skall klandra dem för detta, problemet kommer då bilen en dag skall säljas: Priset. Det finns ett bilmärke, Porsche, som för 20 – 25 år sedan betalades med ett högre pris som ombyggda med skärmbreddare, spoilers o.d. från kända leverantörer. Idag är dessa totalt iskalla.

Priset på en 67:a i originalskick som denna bör ligga på ca 85 000:-. Foto: Stefan Sliwienski

Priset på en 67:a i originalskick som denna bör ligga på ca 105 000:-. Foto: Stefan Sliwienski

Vad skall man titta efter?
Det minsta problemet är det maskinella, motor, växellåda, bakaxel, det är standarddelar som finns på Amazon och 140 serien, och kostar ej alltför mycket att renovera, likaså bromsar, framvagn. Det som är dyrt att renovera är kaross och inredning. Blankdelar och inredning går jag ej in på då de är väl synliga och lätt bedömningsbara.

Om vi börjar med karossen, vad skall man titta på? Jag vill påstå att 9 bilar av 10 där det är bytt framskärmar på, är felgjorda reparationer, Det är mycket dålig precision på nya framskärmar pga gamla, slitna pressverktyg, vilket kräver modifieringar för att få dessa att passa.

Det som är viktigt att kolla är att springan mellan skärmar/motorhuv och skärmar/dörrar är jämn hela vägen, ca: 5-6 mm. Se till att inga skarvar är igenspacklade. Kontrollera skarven mellan framskärmar bottensvällare, bakskärm/bottensvällare, (Bottensvällare är fackuttrycket för plåten under dörrarna), skarven mellan front/framskärm, mellan strålkastare/blinkers, skarven under blinkers mot frontplåten, likaså skarven mellan bakskärm/bakplåt, under baklyktan. Det är vanligt att man felaktigt spacklar igen dessa skarvar, men man vet ju aldrig vad som döljer sig under dessa. Ett annat ställe att vara uppmärksam på är skarven i bakkant på framskärmarna mot vindrutan. P1800:s kaross ej är speciell vridstyv vilket man märker om man hissar upp karossen på en sida i fram- eller bakkant. Man märker då att dörrlåset ej passar perfekt mot dörrnäsan i stolpen. Om nu skarven är spacklad med plastspackel istället för tenn vid ett skärmbyte, spricker den lätt eftersom karossen rör sig

En av de största konstruktionsmissarna Volvo någonsin gjort, är att man har pressat in en list av skumgummi mellan framskärmen och förstärkningsbalken under skärminfästningen. Trots att listen är indränkt med någon typ av asfaltlack, så tar den åt sig fukt med följd att rosten bryter igenom framskärmen. Finns listen kvar så tag bort den. Visserligen får man en öppning i bakkanten direkt mot kupén och denna måste tätasmed ett kitt som ej tar åt sig vatten.

Om vi håller oss kvar i framkanten och tittar in under skärmen så rostar även förstärkningsbalken (balken under framskärmens infästning), är denna lagad utan att skärmen har lossats är det näst intill omöjligt att utföra en godtagbar reparation. Överkanterna på främre hjulhusen mot förstärkningsbalken är rostfällor och upptäcks bäst från motorrummet.

Ett annat rostbenäget ställe är i bakkanten på framskärmen, bakom den lucka som sitter bakom framhjulet. Ofta är det ej helt tätt mot framskärmen vilket lätt leder till att sand och smuts kommer in bakom luckan och bildar en rosthärd som knäcker framskärmen.

Vi går vidare bakåt
Balken under dörren, bottensvällaren, består av tre stycken plåtar.  Mellan dessa plåtar sitter en kraftig ramdel, Tidigare kunde denna del, komplett bottensvällare, köpas, med den har utgått. Bottensvällaren kan vara i mycket olika skick, allt från totalt upprostad, till endast rost i ytterplåten. För att byta ytter-plåten på rätt sätt måste såväl fram- som bakskärm lossas, detta sker sällan, med tveksamt resultat som följd.

Bakskärmkanterna är ofta rostiga. Om dessa är lagade så har man ofta använt Amazons skärmkanter, dessa har ej samma radie, för att fixa till detta har man knäckt dessa, med följd att rundheten ej är perfekt. Bakstycket är ofta rostigt i nederkant, även den smala förstärkningsplåten på insidan.

Tvärbalken under kylaren, samt de korta tvärbalkarna med domkraftsfästet är ofta rostiga. Även de längsgående balkarna rostar, speciellt i böjen mot främre golvplåten. Golvplåten rostar oftast mot bottensvällaren, samt mot den korta tvärbalken. Bakre hjulhusen rostar mot bakskärmen, ev skador upptäcks bäst från bagagerummet.

P1800S 65. Foto: Arne K, Norge

P1800S 65. Foto: Arne K, Norge

Ytterplåtarna på dörrarna är ofta lagade i nederkant, kolla plåtarna från olika håll för att upptäcka ev. felaktig böjning.

Rost förekommer ofta i strålkastarhus, tag bort yttersargen för att kolla.

Kåpan för baklyktorna rostar, detta upptäcks bäst från bagagerummet, om man tar bort pappstyckena.

Om bilen är körbar, bör man naturligtvis även kontrollera funktioner såsom instrument, överväxel, bromsar, lyssna efter oljud i bakaxel, synkronisering i växellåda, handbromsfunktion, glapp i styrinrättning, stötdämparfunktion etc

Jag har jobbat med reservdelar för Volvo i 44 år och baserar denna artikel på egna erfarenheter, själv har jag bytt framskärmar och frontplåt på två stycken P1800 och har även skrotat en mycket rostig 72E. Nu är jag pensionär och kör, sedan trettio år tillbaks, en röd 72.a E som är helt orörd,

Lycka till med ditt bilköp!

Bosse Oscarsson, 2003 (Uppdaterad 2014)

Liten prisguide:

Ungefärliga marknadspriser i Sverige, baserade på annonspriser, priser på sålda bilar, under de sista två åren, per årsmodell. Priserna avser fina orenoverade originalbilar eller fint renoverade bilar. Dock ej superfina orenoverade originalbilar, dessa finns sällan till salu, och kostar, i regel, betydligt mer.

  • 1965 års modell: 85 000:-
  • 1966 års modell: 80 000:-
  • 1963-64 års modell: 100 000:-
  • 1961 års modell: 110 000:-
  • 1967-68 års modell: 105 000:-
  • 1969 års modell: 110 000:-
  • 1970-71 års modell: 125 000:-
  • 1972-73ES: 130 000:-
  • 1972E: 175 000:-
  • För automat, dra av : 15 000:-
  • För högerstyrd, dra av: 20 000:-

Reservdelspriser, S och E bilar samt ES där samma delar förekommer. Priserna är från Januari 03 och höjningar har skett sedan dess.

  • Framskärm: 7 200:-
  • Bakskärm: 9 600:-
  • Frontplåt : 18 200:-
  • Bakstycke: 4 700:-
  • Stötfångare, komplett inkl gummi och skenor, exkl bärjärn:10 500:-
  • Grillsarg: 4 800:-
  • Blinkers, fram kompl: 2 000:-
  • Hus, baklykta: 2 000:-
  • Hus, nummerplåtsbelysning: har utgått
  • Sats, blanklister på sidor fr.o m. 67: ca 4 000:-
  • Sats, blanklist vindruta: 1 400:-
  • Sats, blanklister bakruta: 1 400:-
  • Blanklist, takränna st: 1 050:-
  • Rep, plåtar till fram och bakskärmar: 10 000:-
  • Stolklädsel, skinn, 2 stolar: 7 500:-
  • Dörrklädsel 1 sida inkl kåpa armst: 1 650:-
  • Sats, mattor: 3 500:-
  • Stoppning, instrumentpanel övre: 4 300:-
  • Hellackering: 25-30.000:-
  • Bottensvällare: 3 700:-
  • Bottensvällare (Tröskelplåt) yttre: 1 500:-

Artikeln uppdaterad 2014-07-06