Tom Dougherty utanför sin villa i Temecula i Kalifornien. Två nyare Volvo står på gatan. Foto: Mikael Stjerna

Möte med Mister Volvo på vår väg till sommarträffen i Norge

Vi bestämde redan förra sommaren att vi skulle åka på sommarträffen i Sarpsborg. Mycket därför att vi aldrig tidigare hade varit i södra Norge.

Vi startade vår resa från Nordmaling på onsdag för att i god tid vara i Sarpsborg på fredag..Vi hade räknat ut att vi hade cirka 95 – 100 mil att köra innan vi skulle vara framme i Sarpsborg. Första natten låg vi över i Gävle. Fortsatte därefter vår resa ner till Karlstad där vi skulle övernatta på Scandic Klarälven. Resan ner gick bra. När vi checkat in på hotellet såg vi en nyinköpt Volvo V90 Cross Country ute på parkeringen som var registrerad för utförsel till utlandet.

På kvällen åkte vi in till centrum i Karlstad för att hitta någon restaurang där vi kunde inta middag. På väg in till centrum började vår bil att gå dåligt och vi beslöt oss för att återvända till hotellet. Tillbaka på parkeringen vid hotellet började jag att undersöka vad det var för fel på bilen. Misstänkte ganska snart att det var något fel på tändningen.

När jag stått och grejat en stund under motorhuven kom ett par fram till mig. Visade sig vara ett par från Kalifornien. Började på lite knagglig engelska att prata med dem. De berättade för mig att de sett min bil, en röd P1800 ES på parkeringen lite tidigare på kvällen. Vid samtalet berättade de att de hade en vit P1800 ES hemma i Kalifornien samt att de nu var i Sverige och hade köpt den där nya Volvo V90 Cross Countryn som vi sett tidigare.

Reportage i Teknikens Värld

Blev ett mycket trevligt samtal med det här paret och lite senare under kvällen visade mig mannen ett nummer av Teknikens Värld. I tidningen fanns ett reportage om honom och hans Volvobilar. Thomas Dougherty, även kallad Mister Volvo, har, förutom P1800, en Volvo Amazon combi som han renoverat. Han har under åren haft många volvobilar.

Vi berättade för Thomas och hans fru att vi var på väg till Sarpsborg på P1800 träff. Paret blev lite besvikna när de hörde detta eftersom de precis kom från Oslo till Karlstad. Tyckte att det hade varit mycket trevligt om de hade varit kvar i Norge och hade fått se alla P1800 bilar.

Morgonen efter bytte vi adresser och Thomas blev väldigt förtjust i den blå P1800 tygkasse som jag gav honom. Han skulle sätta upp den på väggen hemma hos sig. Vi skildes åt och vi fortsatte vår resa till Sarpsborg.

Lyckad sommarträff

Sommarträffen i Sarpsborg blev ett mycket lyckat besök. Välordnat och trevligt arrangemang. Stort beröm till arrangörerna.

Karin & Lennart Hellman invid sin bil vid ankomsten till Sarpsborg. Foto: Ulf Selstam

När vi åkte från Sarpsborg bestämde vi oss för att köra genom Norge hem. Vi tog vägen upp till Otta, körde Trollstigen upp till Geiranger för att sedan köra upp till Dalsnibba. På toppen av Dalsnibba, 1 500 meter över havet, fick vi en vidunderlig utsikt över Geirangerfjorden och de omgivande fjällen. Vi åkte sedan Trollstigen ner mot Romsdalen. En underbart vacker väg, väl värt ett besök.

Mellan orterna Eidsdal och Valldal måste man ta bilfärja för att passera Norddalsfjorden. Vid betalning av färjeavgift trodde vi att vi skulle kunna göra kortbetalning men våra svenska bankkort gällde inte. Blev lite panik just då men som tur var träffade vi ett svenskt motorcykelgäng som kunde hjälpa oss att växla till norska pengar.

Resan gick sedan vidare mot Röros och Funäsdalen vid den svenska gränsen. Efter en tur på 297 mil var vi hemma igen.

Artikel om Mr Volvo i ett kommande nummer…

Väl hemma tog jag kontakt med Mikael Stjerna, reporter vid Teknikens Värld, och fick hans godkännande att publicera artikeln om Mister Volvo i vår klubbtidning.  Troligen i nästa nummer….

Tack för en trevlig sommarträff. Vi kanske ses nästa år.