P1800 – trilogin har gjort bokslut

Efter flera års efterforskning bestående av resor, intervjuer och grävande i arkiv så har Kenneth Collander och Mats Westerman avslutat sin P1800-trilogi. En trilogi, packad i en praktisk box med titeln ”Volvo P1800 – sportvagnshistorien”, och som förmodligen ger den bästa dokumentationen som upprättats över en veteranbil, oavsett vilken modell vi pratar om.

P1800 Magasinet har fått förmånen att intervjua de två författarna inför releasen av de nya böckerna, som är tre till antalet, alla samlade i en behändig box som går att beställa och köpa i vår klubbshop.

På grävuppdrag i källaren hos barnbarnet Jacob Engellau, från vänster Mats, Kenneth och Jacob.

Vi trodde att vi visste det mesta om P1800:ans bakgrund och historik men kom på att så inte var fallet och bestämde oss vid ett studiebesök i ett annat sammanhang 2007 att vi skulle ta reda på allt och skriva en bok som vi själva ville köpa, men som inte fanns. Det blev ”Volvo P1800 – från idé till prototyp och produktion” som blev färdig 2011 förklarar Kenneth. – Den här nya resan började redan på väg till Hotell Fars Hatt i Kungälv i maj 2011 inför bilens 50-årsjubileum då vi gjorde ett studiebesök på Volvo logistik. Det fanns så mycket material att vi där och då bestämde oss för en fortsättning som främst skulle avhandla produktionsåren mellan 1961 – 1973 avslutar Kenneth.

Totalt 704 sidor

Trilogin, som blev ett riktigt praktverk och omfattar 704 sidor och 2100 bilder, ligger snyggt paketerade i en box. Textmaterialet ligger i ett 518 sidor stort Worddokument i Kenneths dator, han har varit något av ”textgeneral” och Mats svarade för bilder som har scannats. Bildmaterialet har man valt ut från nästan 5000 disponibla bilder, många av dem helt unika eftersom de aldrig tidigare har publicerats. Formatet på böckerna är 260 x 240 mm.

Bok 1

Framsida bok 1

Den första boken i trilogin heter ”Volvo P1800- från idé till prototyp och produktion”, en titel som vi känner igen från 2011 och anledningen till det är att man under arbetets gång har funnit så mycket nytt material att det behövde bli en så kallad ”uppföljare”, ett begrepp välkänt inom journalistik och filmbranschen.
– Vi hittade så mycket nytt material att vi insåg att det behövdes en bok till för att ge en helhetsbild om bakgrund, historik, prototyper fram till produktion. Ungefär tjugo procent är kvar från den första boken, resten är kompletteringar som vi fått fram nu, förklarar Kenneth.

Andra boken

Framsida bok 2

Bok 2 har fått namnet ”Volvo 1800 S – svensk ingenjörskraft” och avhandlar flytten från Storbritannien till Sverige, monteringen i Göteborg, design, motorutveckling, 1800 cabriolet och arbetet med säkerhet.

Bok 3

Framsida bok 3

Slutligen bok 3 som fått titeln ”Volvo 1800 E/ES – sportvagnsdrömmen förverkligas”. I den kan vi bland annat läsa om tillverkningen av karosser i Olofström, se fotografen Jean Hermansons unika arbetsplatsskildringar, om 1800 ES och den elektroniska insprutningen.
För att få till detta praktverk har man lagt ner mängder med timmar, hur mycket är omöjligt att säga. Efter den inledande tanken i maj 2011 om en fortsättning fortsatte man att åka på intervjuresor, men det gick något år innan man, kring 2014/2015, satte igång arbetet ordentligt. Redan ett par år senare insåg man att man hade så mycket material att det inte skulle räcka med en bok, det lutade nog mer åt att bli tre.
Hos Engelaus barnbarn

Flera resor har gjorts under åren och den senaste gick ner till Skåne och Kivik i juni år, där man hade stämt möte med Jacob Engellau, barnbarn till Gunnar Engellau. I hans källare avslutande man grävandet i de dokument och bilder hans farfar lämnat efter sig. Avslutat, i alla fall för den här gången, är kanske bästa att tillägga.
Förutom alla resor, intervjuer och grävande i arkiv har man dessutom gått igenom alla styrelseprotokoll och labbrapporter mellan år 1953 – 1973.

Tack för all hjälp

– Det är några personer under resans gång som vi gärna vill lyfta fram, utan deras hjälp hade vi inte gått i mål, förklarar Kenneth.
– Det är främst Lars Gerdin och Fredrik Ljungqvist som hjälpt oss gräva i arkivet samt Mats Nilsson, chef på Volvo Museum, som stöttat oss i processen, avslutar han.
– Sedan får vi inte glömma Karl-Eric Målberg som gått igenom alla leveranskort på samtliga chassinummer, fyller Mats i.
Vi har nya tankar/idéer, men vad det handlar om är hemligt, avslutar Mats med ett pillemariskt leende och en pojkspjuveraktig blick.

När du läser dessa rader finns boxen att köpa i vår klubbshop. Har du inte tittat in där så gör det och köp, bättre julklapp går inte att finna.

Köp boken här!

Text: PG Eklöf

Kommentera