Rengöring

Att jobba med gamla bilar innebär ett kontinuerligt jobb med rengöring av detaljer då något skall plockas ner och lagas eller renoveras och det finns ett flertal bättre metoder liksom det även finns minst lika många dåliga metoder.

Sedan beror ju slutresultatet mycket på vad man har för egna möjligheter, vilken nivå man vill lägga sig på, vad det får kosta i tid och pengar, hur utgångsläget är o.s.v…

Här tänkte jag tipsa om ett ganska bra medel som är bra för rengöring
av aluminiumdetaljer och som är provat på en Volvo original bensinpump från mitten av sextiotalet.

Ett motorrum blir med tiden smutsigt och oljigt och inte minst varmt vilket betyder att smutsen har bra förutsättningar för att ”bränna” sig fast i många detaljer vilket den också gör. Förgasare och bensinpump är väl typiska detaljer i den matt gråa aluminiumyta som är utsatt för både smuts och värme och som är svåra att få rena och ”bli som nya igen”.

Vid renovering av t.ex. dubbla SU-förgasare så kunde man ”förr i tiden” börja med att lägga förgasarna i blöt i t.ex. ett bensinbad och efter någon veckas tid var det läge att ta upp dom och börja med att tvätta rent vilket gick ganska lätt efter blötläggningen.

Om någon vill prova blötläggning i någon form så se till att kärlet är av metall då plastkärl kan lösas upp av olika vätskor. Lock kan också rekommenderas för att förhindra för mycket avdunstning och ångor. Utrymmet bör också vara lämpat för ändamålet.

Dock verkar det som om dagens ”miljöbensin” inte har samma rengöringseffekt på dessa detaljer längre. Efter att ha haft en bensinpump i blöt i flera månader så konstaterades att smutsen satt lika hårt efter som före blötläggningen.

Då dessa aluminiumytor är känsliga för repor genom mekanisk påverkan kan man inte heller med bra resultat skrapa och peta bort smutsen i vinklar och vrår.

Proffsen använder sig av metoder som glasblästring och ultraljudstvätt men det är knappast någon utrustning som finns i var mans garage…

Efter att ha läst ett test av avfettningsmedel till rengöring av aluminiumfälgar så bestämde jag mig för att prova på vinnaren i testet. (Mariginalen till de övriga toppplaceringarna i testet var hårfin så det finns säkert fler likvärdiga produkter) Dock var det inte så lätt att få tag på detta medel för det säljs inte på bensinstationer och varuhus som vanlig avfettning utan jag ringde generalagenten och bad att få information om återförsäljare för medlet i min hemtrakt. Därefter var det inga problem att få tag på det när man visste till vilken affär man skulle åka.

Sedan var det bara till att sätta i gång och läsa på bruksanvisningen och tvätta. Det rekommenderas att man applicerar medlet i ca 30 sek och sedan sköljer med rikligt med vatten efter det. Denna tid var i kortaste laget men lämpligt är att man som i de flesta sådana här sammanhang börjar med att prova lite på en yta som inte syns så mycket för att se att inte materialet reagerar negativt på medlet.

Därefter gör man enl. anvisningarna och beroende på nedsmutsningsgraden så får man göra om momentet några gånger och förlänga tiden som det får verka på. Det hjälper också till att man före avsköljningarna med vatten har en mjuk pensel som man tvättar och borstar rent med in i alla vinklar och vrår.

Till slut så framträdde den gråa aluminiumytan på bensinpumpen i så rent skick den kunde bli och att kalla ytan för ”nästan som ny” kändes inte alls fel.

Därefter kunde fortsatt isärtagning av bensinpumpen för invändig rengöring och renovering ske.

Medlet har även provats på aluminiumfälgar som var ordentligt ”inbrända” av damm från bromsbeläggen och asfaltsprickar m.m…där inget annat medel som provats (bl.a. kallavfettning, bensin, polish) hjälpte speciellt mycket så tog detta medel efter några behandlingar och med hjälp av en mjuk svamp bort det mesta av smutsen. Så det kan starkt rekommenderas.

Medlet heter Eagle One ”A2Z” och kostar ca 100 kr för en flaska med sprayhandtag. För att få uppgifter om och hänvisning till återförsäljare ring generalagenten Valvoline i Malmö på 040-225 500.

Källa: Testresultat ur tidningen Bilsport 2001

Håkan Ogenholm, medl. 2745

Kommentera