BILENS TEKNISKA UTVECKLING ÅR FÖR ÅR 1961-1973
Egenskaper (samma egenskaper förutsätts gälla för nästkommande årsmodell också, där ej förändringar anges!)
1961-1962
Unika egenskaper för årsmodell 1961:
- Bromshuvudcylinder av aluminium t o m chassi# 35, därefter gjutjärn.
- Fyrkantiga luftfilter t o m chassi# 1109.
- Vinkelväxel för hastighetsmätare fr o m chassi# 1300.
- Vita blinkersglas (ej orange) på alla marknader, i Sverige t o m chassi# 8983.
- Helröda bakljusglas.
- Säkerhetsbältets övre infästning i karossen flyttas från B- till C-stolpen runt chnr 3000.
- Backljus fr o m chassi# 4200.
- ”Flaggemblemet” på C-stolpen till chnr 6000, finns även på några vagnar på 1963 årsmodell.
- Plasten på sidopanelerna är perforerad. Blank aluminiumskoning på neder delen av dörrpanelerna.
- Gummimattor på förar- och passageraregolv.
- Heltäckande navkapslar. Fälgen lackas i en mellangrå färg.
- Luftintagsgallret har ”ribbor” i krom men underdel lackerad i bilens färg t o m chassi #6000.
Chassi#: 1 – 6000.
Modell: VA/HA. Produktionstid: 1960-10 tom 1963-02 vid Jensen Motors Ltd, West Bromwich, Storbritannien.
Motor: B18B, dubbla Skinner Union HS6-förgasare. 100hk vid 5500 rpm.
Utrustning: Oljekylare, skivbromsar fram och trumbromsar bak. Bromsservo. 4.5″ plåtfälgar.
Växellåda M41 (4-vx + elektronisk överdrive), Bakaxelutväxling: 4,56:1
Växellåda M40 (4-vx), Bakaxelutväxling: 4,10:1
1963
- Chassi#: 6001 – 8000.
- Modell: VB/HB, Produktionstid 1963-04 t o m 1963-07. Produktionen är nu flyttad till Göteborg.
- Motorn ger 108hk vid 5800rpm (ändrad kamaxel, hårdare ventilfjädrar och höjd kompression till 10,0:1).
- Växellåda M41 (4-vx + elektronisk överdrive), Bakaxelutväxling: 4,56:1
- Växellåda M40 (4-vx), Bakaxelutväxling: 4,10:1
- Modellen heter inte ”P1800” längre, utan ”1800S”, även om ”P1800” hänger kvar som namn på hela serien framöver.
- Flaggemblem på C-stolpen fanns på tidiga 63:or men försvann fr o m chassi#6178.
- Ändrade sidopaneler, innertak, solskydd och golvmatta. Gummimattor utgår.
- Ny varvräknare som gick till 6500 varv/s (den tidigare gick till 6000).
- Syntetisk lack.
- 1800S-emblem börjar att monteras, till höger om nummerskyltsbelysningen på bakplåten.
- Nya frambromsok, klotsar, skivor och bromsrör fr o m chassi# 7000.
- Nya hjulcylindrar bak.
- Ändrad klädsel, läder på framstolarnas sittytor, vinyl i övrigt.
- Reservfält införs på bränslemängd mätaren.
- Starkare belysning på småinstrumenten.
- 60 Ah batteri, samma som andra Volvo personvagnar.
- Luftintagsgaller med ”ribbor/spalter” hellackerad i bilens färg. Ej längre kromat.
- Ändrade navkapslar, nu lika som på Amazon. Fälgen lackas i bilens färg.
1964
- Modell VD/HD. Produktionstid 1963-08 t o m 1964-07.
- Chassi# 8001 – 12499.
- Bagagefacket under bakrutan tas bort.
- Nytt från chassi# 8001:
- Ställbart svankstöd i framstolarna (reglerbart med skruvmejsel).
- Fällbart baksäte.
- Nytt utförande på framaxelbalk (samma länkarmar som på P120, Amazon).
- Stänkskydd på bakskärmarnas framkant införs.
- Fr o m chassi# 8453: Sluten vevhusventilation införs.
- Fr o m chassi# 9382:
- Blanklister runt vindruta, bakruta i aluminium (tidigare gjutna). Nya gummilister pga detta.
- Fr o m Chassi# 10000:
- Nya dörrar, fönsterhissar, dörruta och ram till denna.
- Nytt gasreglage.
- Ny kardanaxel med runda medbringare, samma som på PV544. Flänskopplingar istället för krampor med axelkors.
- Nytt utförande på askkoppen fr o m chassi#12275.
- Luftintagsgallret, nytt utförande: platt och kromat.
1965
- Modell VE/HE. Produktionstid 1964-09 t o m 1965-07.
- Typbeteckning 1800S-335.
- chassi#: 12500 – 16499.
- Raka kofångare med gummilist istället för ”hornen” (fram) samt kortare runt hörnen (bak).
- Kurvhandtag införs på instrumentbrädan (vid passagerarplatsen).
- 3 signalhorn ersätts med 2: ett högt och ett lågt. Manövreras nu med ordinarie ”tutknapp” i mitten av rattnavet. Tidigare starktonsmanöveringsspak höger om ratten blir nu overdrive-omkopplare, vilken således flyttas dit från instrumentpanelen.
- Innerbackspegeln: nytt utförande och ändrad placering.
- Ny ventilkåpa med påfyllningslocket i främre delen av kåpan.
- Utökat rostskydd på karossens undersida.
- Ny bensinpump – gängade slanganslutningar på pumpen ersätts av slang på metervara.
- Fr o m chassi# 14600:
- ny mekanism för axlarna i vindrutetorkarna. (Auto-Lite byttes mot Electrolux), wiredrift istället för kuggväxel.
- Fr o m chassi# 14826:
- ny typ av domkraft.
- Fr o m chassi# 15174:
- ny fläktmotor.
- Färger – ljusblå införs, svart utgår.
- Hjul – 4,5 tums hålfälgar, mindre navkapsel.
- Grill – nytt utförande (”äggkartongen” försvinner, ersätts av ”smäckrare” utförande i lättmetall).
1966
- Modell VF/HF. Produktionstid 1965-08 t o m 1966-07.
- Chassi#: 16500 – 20999.
- Motoreffekten ökades till 115 hk SAE vid 6000 rpm med hjälp av ett nytt grenrör, med separata avgaskanaler.
- Nytt dubbelt främre avgasrör.
- Bilen blir rundsmörjningsfri. Samtliga kulleder samt mellanarm i framvagnen smörjningsfria. Samma för kardanknutarna.
- Ändrade överlänkarmar för att passa smörjningsfria kullederna.
- Ny kraftigare M30 bakaxel (Köpingstillverkad!), kraftigare upphängning., helt nya och kraftigare bärarmar införs.
- Ventil i bromssystemet som påverkas av bromsvätsketrycket och fördelar bromsverkan mellan fram- och bakhjul.
- Bakhjulsbromsarna får limmade belägg.
- Hjulcylindrarna bak ändras från 3/4″ till 7/8″.
- Slutet kylssystem införs fr o m chassi# 19175.
1967
- Modell: M. Produktionstid 1966-08 t o m 1967-07.
- Chassi#: 21000 – 25499.
- Förändrade kromlister – ”bandyklubban” på dörren rätas ut, ny rak smal list längs hela sidan på framskärmar, dörr och bakskärm fram till i höjd med bakhjulet.
- Ny utformning av yttre dörrhandtag.
- Nummerskylthållaren ändrad.
- Assymetriska halvljus införs.
- Förstärkningskonsol mellan motor och växellåda.
- Ny upphängning av mellanlagret.
- Fack på tunneln.
- Stöldskyddad spärr för ventilationsfönster.
- Säkerhetsbälte med ändrad infästning, låsanordning och upphängning.
- Reflexmärken på dörrgavlarna.
- Solfjäderkoppling iförs.
- Färger – nya färger och klädslar tillkommer.
- Grill – nytt utförande med ”kraftigare” maskering.
1968
- Modell: P. Produktionstid 1967-08 t o m 1968-07.
- Chassi#: 25500 – 28299.
- Treekrad ratt, stötabsorberande.
- Nya värmereglage.
- Nya inre dörrhandtag.
- Bättre fästen för stolarna.
- Omdesignade solskydd.
- Chokereglaget flyttas till instrumentbrädan.
- Vindrutetorkararm och torkare i matt krom.
- En del blanka ytor tonas ner för att undvika reflexer.
- Knappar och reglage i vissa fall ändrade till andra former och material som minskar skaderisker vid kollision.
1969
- Modell: S. Produktionstid 1968-08 t o m 1969-07.
- Chassi#: 28300-29992. (Lägsta antalet producerade kupéer under något produktionsår.)
- Typbeteckning: 1800S-335m, 1800S-345m, där
- n=1 » Vänsterstyrd
- n=2 » Högerstyrd
- Ny motor, B20B, med dubbla förgasare:
- Sänkt kompression till 9,5:1
- 118 hk
- Avgasrening
- SU-förgasare på högerstyrda, Zenith-Stromberg på vänsterstyrda bilar.
- Borttagen oljekylare, pumpens kapacitet ökas istället.
- Slirkoppling i kylfläkten, max varvtal blir nu bara 3000 rpm, vilket ger mindre effektförlust och lägre buller vid höga motorvarv.
- Ny luftrenare.
- Ny växelströmsgenerator för 35A med mekanisk regulator.
- Bromssystem med dubbla kretsar, samma som för 120-serien.
- Bromsventilerna får bryttrycket 29 kg/cm².
- Modifierad koppling, mekaniskt kopplingsreglage.
- Vindruta av ”high-impact”-typ.
- Ändrad bakaxelutväxling 4,3:1.
- Ändrad överväxel (typ J) Overdrive nu 0,797:1.
- Varningsblinkers blir standard.
- B20-märke i grillen.
- Blinkersglasen fram vänds: orange fältet nu NEDÅT.
1970
- Modell: T. Produktionstid 1969-08 t o m 1970-07.
- Chassi# 30001 – 32799.
- Typbeteckning: 1800E-435. Kupémodellen byter alltså namn till ”1800E”.
- Ny motor, B20E:
- 130hk SAE, med elektronisk bränsleinsprutning från Bosch (Jetronic).
- Förnyad kamaxel, ändrad kamform, D-profil.
- Större insugningsventiler.
- Höjd kompression till 10,5:1
- Manuell Växellåda M410, tillverkad av ZF
- Nytt bakre emblem för 1800E.
- Förbättrad kupéventilation med genomströmning och luftutsläpp baktill.
- Inre ventilationgaller på C-stolpe och yttre på bakskärmen.
- Det låsbara tanklocket, flyttas till bakskärmens utsida.
- Helt ny reflexfri instrumentpanel:
- Nya svarta instrument med svart list, mattsvarta sargar.
- Träimitation i instrumentbrädan.
- Omkopplare och strömbrytare i samma ”mjuka” utförande som tidigare USA-modeller haft.
- Nytt handskfack med lås på kardantunneln.
- Rattlås införs.
- Eluppvärmd bakruta.
- Skivbromsar runt om, alltså även bak.
- Ändrad drivaxellagring.
- 4-vägs varningsblinkers.
- Färger
- Hjul med bredare 5″ fälgbana i stål/plåt med gjutet aluminiumcentrum, (den s. k. ”Klöverfälgen), fälgarna har kromade ”snobbringar”. höghastighetsdäck 165 HR 15.
- Grill – nytt mattsvart utförande.
1971
- Modell: U. Produktionstid 1970-08 t o m 1971-07.
- Chassi#: 32800 – 37549.
- Typbeteckning: 18E-43mn där
- m=5 » manuell växellåda
- m=6 » automatlåda
- n=1 » Vänsterstyrd
- n=2 » Högerstyrd
- n=3 » Vänsterstyrd, exportmodell till USA, Canada
- n=4 » Vänsterstyrd för Kalifornien
- Växellådor:
- Manuell M410 ersätts av en M41 med förstärkt bottenväxel. (Bakaxel 4,3:1).
- Som tillval finns 3-stegs automatlåda Borg-Wagner BW35. (Bakaxel 4,1:1).
- I USA-bilarna sitter B20F-motorn (125 hk), med kraftigare avgasrening än B20E.
- Tonade rutor finns som specialutrustning.
- Nytt frontemblem.
- B20-märket i grillen t o m chassi# 33528.
- På sena 71:or för USA-marknaden monteras ABS-plastgrillen (se grillutförande 1972).
- Färger
- Hjul Plåtfälg med kupolmuttrar, kromade fälgringar, samma som för 1970.
- Grill – (Utförandet i svart ABS-plast finns på vissa bilar)
1972
E-modellen:
- Modell: W. Produktionstid 1971-08 t o m 1972-07.
- Chassi#: 37550 – 39414, Coupé-modellen slutar tillverkas i och med detta.
- Nytt baksäte med nedfällbar rygg.
- Nytt utförande för framstol med fast nackstöd.
- Vagnar med automatlåda får ändrad bakaxelutväxling till 3,9:1.
- Bilar med B20F-motor får kardanaxel av 1100-storlek.
- Förvaringsfickor i dörrpanelen.
- Ändrat bromstryck för bromsventilerna.
- Nya bromsbelägg.
- Kylargaller i nytt utförande.
- Dörrpanel i ett stycke.
- Nya inre dörrhandtag.
- Färgat glas som standardutrustning för samtliga rutor.
- Frontemblemet blir rektangulärt, liknar dito på Volvo 164.
- Varningssummer för påslaget hel- och halvljus (endast nordiska modeller).
- Indikeringslampa för belysning och säkerhetsbälte.
- Inbyggd belysning i golvfäste för säkerhetsbälte.
- Rullbälten.
Motorn:
- Bränslepump, styrenhet m fl. detaljer ändrade så att hela insprutningssystemet överensstämmer med motsvarande på Volvo 140-serien, vilket innebär ändrad placering av tryckregulator, annan bränslepump med intern återcirkulation.
- Ändrad förställskurva för tändfördelaren.
- B20E återfår oljekylare
- Generatoreffekt ökar till 55A.
- Motoreffekten ökar till 136 hk
- Hjul Bredare fälg och däck, 185/70 HR 15, fälgar med navkapsel, hjulmuttrar och snobbring i krom. Hjulen är 5,5 ” av plåt med fyrkanthål. Den är identisk med dito för Volvo 164.
- Grill – svart ABS-plast som standardutförande.
ES-modellen:
Modell:W. Produktionstid 1971-12 t o m 1972-07.
Typbeteckning: 1800ES-435
Chassi#: 0001 – 3069.
Ny modell med nytt bakparti, stor glaslucka med gångjärn och handtag fästa direkt i glaset.
Nackstöd på framstolarna (samma som E-modellen).
I övrigt som E-modellen, även vad beträffar hjul, färger och grillutföranden Se ovan).
1973
- Modell: Y. Produktionstid 1972-08 t o m 1973-03. Därefter avslutas tillverkningen av den enda kvarvarande Volvo 1800-modellen!
- Chassi#: 3070 – 8077.
- Typbeteckning, manuell växellåda: 1800ES-435. automat: 1800ES-436.
- Bakaxel, manuell låda: 4,3:1, automat: 3,91:1.
- Ändrad utväxling på ettans växel, bättre dragkraft erhålles.
- Inbyggda sidokollisionsskydd i dörrar.
- Halogenstrålkastare med H4-lampor.
- Större svepyta (+10%) för vindrutetorkare, kraftigare drivaggregat.
- Inredning i flamskyddat material.
- Nya belysta vippreglage för vindrutetorkare, spolare, elbakruta och värmefläkt, flyttas också till vänster om ratten.
- Bättre stötupptagande egenskaper i kofångarna på USA-modellen (ger 10cm längre bil).
- B20F i USA-bilarna modifieras till 112hk och anpassas till 91-oktanig bensin.
- Framflyttad kylare.
- Färger – nya kulörer är grönblå metallic, orange samt läderfärgad klädsel.
© Copyright Svenska P1800-klubben 2003 Tack till alla personer som bidragit till ”ÅR för år”:
Bo Oscarsson, Odd Tommelstad-Jr, Peter Carlin, Karl-Erik Målberg, Jan Hansson, Kaj Johansson, Jan Fröberg, Mark Bergfors… mfl m fl…