Svenska Volvo P1800-klubbens styrelse 2020-2021
Lennart Savehed, Ordförande
Arbetar som marknadsansvarig på Scania Södertälje.
Mitt bilintresse började i tidiga år då jag hade min pappas första bil en Volvo PV 444 H 1954 som mitt stora intresse. Den har jag kvar fortfarande. Pappa jobbade på Volvo i Göteborg där jag växte upp. När jag fyllde 18 år köpte jag en Volvo 164E-1974 som jag precis nu har renoverat upp efter att ha stått still i 28 år.
En annan ungdomsdröm var att någon gång få äga en Volvo 1800ES-1973 så den köptes nedplockad när första barnet kom. Den är fortfarande under renovering o beräknas bli klar om några år.
Arbetar som marknadsansvarig på Scania Södertälje.
Mitt bilintresse började i tidiga år då jag hade min pappas första bil en Volvo PV 444 H 1954 som mitt stora intresse. Den har jag kvar fortfarande. Pappa jobbade på Volvo i Göteborg där jag växte upp. När jag fyllde 18 år köpte jag en Volvo 164E-1974 som jag precis nu har renoverat upp efter att ha stått still i 28 år.
En annan ungdomsdröm var att någon gång få äga en Volvo 1800ES-1973 så den köptes nedplockad när första barnet kom. Den är fortfarande under renovering o beräknas bli klar om några år.
Anders Enström, Vice Ordförande
Jag blev invald som styrelseledamot och vice ordförande vid årsmötet 2019 så jag tänkte presentera mig, min bil och vad jag sysslar med förutom med min Volvo P1800 ES.
Jag heter Anders Enström, är 55 år och bor i Tostared vid Lygnerns strand ca 5 mil sydost om Göteborg. Min försa P1800 köpte jag 1989. Det var en californiavit E, årsmodell 1970. 1993 blev jag övertalad att sälja den till förmån för att köpa hus. Sedan dess har jag trånat efter att köpa en ES. De första åren så var jag väl inte så aktiv men sedan slutet av 1900-talet har jag regelbundet letat och dreglat över annonser. Visst har det funnits bilar att köpa men det är ju ändå en del pengar att lägga upp. Då jag haft andra projekt så har jag inte velat köpa ett renoveringsobjekt utan en fungerande bil att köra med. Jag hade följt prisutvecklingen på våra bilar och i början av 2016 insåg jag att om jag någonsin ska ha räd att köpa en så får det bli nu.
Efter att ha tittat på några bilar så dök det upp an annons på blocket i april. Rätt färgkombination (röd med röda mattor och svart klädsel), rätt årsmodell (1973) och rätt växellåda (automat). Jag hade varit och tittat på en annan likadan i februari men den var inte alls i det skick som utlovades. Denna däremot verkar vara i tillräckligt gott skick och jag slog till. Jag skulle ju ha en som det bara var att åka med men lite småsaker fanns att göra och det fixade jag med en gång; blinkersen funkade inte, tändningen stod helt fel, vevhusventilationen var feldragen och tillsatsluftsliden funkade inte. Sedan dess har det blivit lite mer jobb gjort. Det visade sig snart att den drog ohyggliga mängder olja. Det åtgärdades genom att hona cylindrarna. Det såg ut som om den hade borrats men att man glömt att hona den. Sedan har jag tätat läckage från växellådan, monterat in centrallås, intervalltorkare och farthållare. Ja som ni ser så är jag inte någon originalnisse. Lite för att höja komforten tillåter jag mig.
Under tiden jag varit utan 1800 så har jag inte varit helt sysslolös. Jag har hållit på en del med terrängkörning och terrängbilar. Jag har en Volvo C303 från 1976, för de som gjort lumpen är den mer känd som terrängbil 11. Den har jag gjort i ordning så man kan bo i den och så har jag monterat styrservo. Utan servo är den ännu mer tungstyrd än våra 1800or. Med den har jag bland annat varit tre veckor på Island 2014. Jag har också en Suzuki SJ413 som jag har byggt om helt och nu är den nästan oslagbar i terrängen. Jag har även en Jeep Grand Cherokee, den har jag för den höga dragviktens skull då jag gärna tar de andra terrängbilarna på släp till terrängbilsträffarna även om de får köras på vägen. Till vardags kör jag en Volvo C70 coupé 2000. Det är kanske lite synd att använda den som vardagsbil så den blir nog garagerad snart. För närvarande går den mesta garagetiden åt till en helrenovering av en Ford Vedette Versailles från 1955. Som omväxling till mina bilar kör jag när vädret tillåter även motorcykel. För närvarande en Honda ST1100 PanEuropean.
Vad gör jag då för att få ihop pengar till denna hobby.Jo jag jobbar sedan 28 år med motorutveckling i bilindustrin, för närvarande på Volvo lastvagnar. På 90-talet jobbade jag på Volvo PV, bl.a. med installationen av dieselmotorn i S80 som Volvo köpte av VW. Däremellan var jag 9 år i Tyskland och jobbade på VW med dieselmotorutveckling och senare med hybridmotorer.
Jobbet är till största delen teoretiskt administrativt så det är en tillfredställelse att gå ut i min verkstad och att få jobba och skapa med händerna. När jag renoverar eller bygger om mina bilar så har jag som filosofi att jag ska göra allting själv. Det jag inte kan får jag lära mig. Men ibland sätter plånboken stopp då det kostar för mycket i maskiner för att kunna göra ett arbete. Sedan är tillfredställelsen stor när man kan säga att ”det här har JAG gjort”. Vad har jag då för erfarenheter som lämpar mig för styrelsearbete. Jo jag har suttit med i samfällighetsföreningars styrelser och även inom scoutrörelsen både på lokal och central nivå. Jag är också god man för en kille på 52 år som har adhd och några andra diagnoser. Framför allt kan han inte hålla i pengar.
Jag heter Anders Enström, är 55 år och bor i Tostared vid Lygnerns strand ca 5 mil sydost om Göteborg. Min försa P1800 köpte jag 1989. Det var en californiavit E, årsmodell 1970. 1993 blev jag övertalad att sälja den till förmån för att köpa hus. Sedan dess har jag trånat efter att köpa en ES. De första åren så var jag väl inte så aktiv men sedan slutet av 1900-talet har jag regelbundet letat och dreglat över annonser. Visst har det funnits bilar att köpa men det är ju ändå en del pengar att lägga upp. Då jag haft andra projekt så har jag inte velat köpa ett renoveringsobjekt utan en fungerande bil att köra med. Jag hade följt prisutvecklingen på våra bilar och i början av 2016 insåg jag att om jag någonsin ska ha räd att köpa en så får det bli nu.
Efter att ha tittat på några bilar så dök det upp an annons på blocket i april. Rätt färgkombination (röd med röda mattor och svart klädsel), rätt årsmodell (1973) och rätt växellåda (automat). Jag hade varit och tittat på en annan likadan i februari men den var inte alls i det skick som utlovades. Denna däremot verkar vara i tillräckligt gott skick och jag slog till. Jag skulle ju ha en som det bara var att åka med men lite småsaker fanns att göra och det fixade jag med en gång; blinkersen funkade inte, tändningen stod helt fel, vevhusventilationen var feldragen och tillsatsluftsliden funkade inte. Sedan dess har det blivit lite mer jobb gjort. Det visade sig snart att den drog ohyggliga mängder olja. Det åtgärdades genom att hona cylindrarna. Det såg ut som om den hade borrats men att man glömt att hona den. Sedan har jag tätat läckage från växellådan, monterat in centrallås, intervalltorkare och farthållare. Ja som ni ser så är jag inte någon originalnisse. Lite för att höja komforten tillåter jag mig.
Under tiden jag varit utan 1800 så har jag inte varit helt sysslolös. Jag har hållit på en del med terrängkörning och terrängbilar. Jag har en Volvo C303 från 1976, för de som gjort lumpen är den mer känd som terrängbil 11. Den har jag gjort i ordning så man kan bo i den och så har jag monterat styrservo. Utan servo är den ännu mer tungstyrd än våra 1800or. Med den har jag bland annat varit tre veckor på Island 2014. Jag har också en Suzuki SJ413 som jag har byggt om helt och nu är den nästan oslagbar i terrängen. Jag har även en Jeep Grand Cherokee, den har jag för den höga dragviktens skull då jag gärna tar de andra terrängbilarna på släp till terrängbilsträffarna även om de får köras på vägen. Till vardags kör jag en Volvo C70 coupé 2000. Det är kanske lite synd att använda den som vardagsbil så den blir nog garagerad snart. För närvarande går den mesta garagetiden åt till en helrenovering av en Ford Vedette Versailles från 1955. Som omväxling till mina bilar kör jag när vädret tillåter även motorcykel. För närvarande en Honda ST1100 PanEuropean.
Vad gör jag då för att få ihop pengar till denna hobby.Jo jag jobbar sedan 28 år med motorutveckling i bilindustrin, för närvarande på Volvo lastvagnar. På 90-talet jobbade jag på Volvo PV, bl.a. med installationen av dieselmotorn i S80 som Volvo köpte av VW. Däremellan var jag 9 år i Tyskland och jobbade på VW med dieselmotorutveckling och senare med hybridmotorer.
Jobbet är till största delen teoretiskt administrativt så det är en tillfredställelse att gå ut i min verkstad och att få jobba och skapa med händerna. När jag renoverar eller bygger om mina bilar så har jag som filosofi att jag ska göra allting själv. Det jag inte kan får jag lära mig. Men ibland sätter plånboken stopp då det kostar för mycket i maskiner för att kunna göra ett arbete. Sedan är tillfredställelsen stor när man kan säga att ”det här har JAG gjort”. Vad har jag då för erfarenheter som lämpar mig för styrelsearbete. Jo jag har suttit med i samfällighetsföreningars styrelser och även inom scoutrörelsen både på lokal och central nivå. Jag är också god man för en kille på 52 år som har adhd och några andra diagnoser. Framför allt kan han inte hålla i pengar.
Christin Hufvudsson, Kassör, Ansv. för medlemsregistret
Bor i Skövde med sin man Uno och två katter. Jag har en vit P 1800 S årsmodell 1964. Genom åren vi haft vår bil, har vi lärt känna många goa bilentusiaster. Vi har fått sett och uppleva många fina platser i vårt avlånga land.
Jag blev invald i styrelsen 2012 och ansvarar för medlemsregistret.
Bor i Skövde med sin man Uno och två katter. Jag har en vit P 1800 S årsmodell 1964. Genom åren vi haft vår bil, har vi lärt känna många goa bilentusiaster. Vi har fått sett och uppleva många fina platser i vårt avlånga land.
Jag blev invald i styrelsen 2012 och ansvarar för medlemsregistret.
Annelie Ahlman, Ledamot, Ansvarig för Klubbshop och utskick till nya medlemmar
Mitt arbete är på SLU, Alnarp där jag arbetar som BMA på ett forskningslab.
Vi har en röd Volvo P1800 som totalrenoverats. Förutom vår P1800 står också en Mustang, PV, Duett under renovering och en HD motorcykel i vårt garage.
Jag bor i Furulund i Skåne med min man Ulf och tre Berner Sennen hundar.Mitt arbete är på SLU, Alnarp där jag arbetar som BMA på ett forskningslab.
Vi har en röd Volvo P1800 som totalrenoverats. Förutom vår P1800 står också en Mustang, PV, Duett under renovering och en HD motorcykel i vårt garage.
Ulf Selstam, Redaktör
Bor i Göteborg. Pensionär och har sysslat med media och IT sedan 1986. Har inte längre någon egen P1800 men älskar fortfarande att se och läsa om andras.
Ulf har varit Styrelseledamot och klubbtidningsredaktör mellan åren 2002-2013 och härefter enbart som redaktör . Hanterar även klubbens hemsida och hjälper Annelie med skötsel av klubbshoppen.
Bor i Göteborg. Pensionär och har sysslat med media och IT sedan 1986. Har inte längre någon egen P1800 men älskar fortfarande att se och läsa om andras.
Ulf har varit Styrelseledamot och klubbtidningsredaktör mellan åren 2002-2013 och härefter enbart som redaktör . Hanterar även klubbens hemsida och hjälper Annelie med skötsel av klubbshoppen.