Presentation av Hedersmedlem 2005
Bakgrund Jan Wilsgaards karriär Bilmodeller av Wilsgaard, urval: Wilsgaard & Volvo 1800 Redan i mitten av 60-talet diskuterades en efterträdare till P1800. Wilsgaard ritade ett förslag som kallades P172, tänkt att ersätta P1800 redan 1968. Efter mycket övervägande avstod Volvo från produktion av denna bil. Samtidigt ritades P 1400 (Sen Volvo 140) som efterträdare till Amazon. Volvo bestämde att prototypa 2 stycken 1800-efterträdare. Bilar togs direkt ur produktionen och kördes ner till Italien (Coggiola och Frua) där de skulle förses med ”fastback”. Wilsgaard lär själv ha kört ner den ena under en strapatsrik resa. Coggiolas lermodell, med assymetriska sidor (bakre fönstren skiljer sig i längd). Raketen” – alltför ”futuristisk”. Provkördes länge i Göteborgstrakten. Finns idag på Volvomuseet. Slutlig lösning: 1800 ES, ritad av Wilsgaard. ”Bantad” version av Beach Car. ES = ”Estate” enligt Jan Wilsgaard. I Produktion 1971-1973, ett år längre än 1800E. Sedan lades Amazon och Duett ner (inga gemensamma komponenter längre). Amerikanska krocksäkerhets- och avgasreningskrav som infördes under tidigt 70-tal hade krävt omfattande omkonstruktion av både motorer och kaross på 1800ES. 1800ES är berömd för sin djärva bakluckedesign – bara en tjock glasruta Wilsgaards verk efter 1800ES, ett urval Hedersmedlem med nummer ”1800ES” från 2005. Intervjuades våren –05 i hemmet av Fredrik Johansson och Mats Eriksson.
164
240 serien
740serien
Sista Bilen, 850 Sedan