Mitt projekt – en P1800 från –69

 

Bilen vid köpet 1999

Hej!
Jag tänkte lämna in ett bidrag om mitt projekt en p1800 från –69
Kontakta mig gärna om du har några frågor.

Jag köpte min drömbil 1999 och den var då ett rullande renoverings objekt, helt komplett, men med mycket rost skulle det visa sig, som många känner till finns mycket dold rost på p1800.

Renoveringen pågick i 3,5 år och då gicks allting igenom, kaross, inredning, motor, växellåda och bakaxel.

Mycket tid ägnades åt att åtgärda rosten som var omfattande, front och framskärmar demonterades, nya trösklar och delar av golvet byttes, skärkanterna bak och det flesta balkarna under bilen.

Jag tycker att p1800 är en mycket vacker bil, men har enligt min mening lite tråkiga köregenskaper så därför satte jag i en trimmad B20 med förgasare och lite upphottad väghållning. mer om det kan ni läsa i ett tidigare reportage i nummer 2A 2004 av p1800 klubbtidningen.

Bilen användes flitigt under några år, men efter ett växellådshaveri så blev bilen ståendes en tid och tankarna på mer effekt och bättre väghållning gjorde sig påmind, så jag började att skissa på en kompressormatad Volvo B20, och drivlina som skulle tåla den ökade effekten, väghållningen skulle också förbättras.

trimmade motornJag tog en B20 med 8 bultad vev som stomme, nästan allt annat är utbytt. Vevaxeln slipades och balanserades och ett lättat svänghjul som även modifierades så att en BMW koppling skulle passa. Bottendelen fick även B21 turbo kolvar och H-profil stakar. Allting balanserades och vikt kollades såklart!

Toppen portades och fick härdade ventilsäten och större avgasventiler, dubbla ventilfjädrar och rullvippor med en annan utväxling än original, chrome moly stötstänger monterades samt lättade lyftare och lättade kamdrev i stål, kamaxeln jag använder är en specialslipad turbo kam.
I tankarna har hela tiden funnits att jag skall försöka att använda så mycket svensktillverkade produkter som möjligt så när jag tittade efter en kompressor så föll valet på en svensktillverkad Lysholm skruvkompressor.
Denna har jag passat in med egna fästen och rördragning till och från intercoolern som sitter i fronten, från intercoolern så går det ett rör till mitt hemgjorda insug med fullradie trattar inuti. Fick även tillverka remskivorna som är lite speciella då drivningen till kompressorn kommer från vevaxeln.
Avgassystemet börjar med ett extraktor grenrör 4-2-1 som sedan övergår till ett 3 tums rostfritt avgassystem.

Motorstyrningen är ett fullt programerbar insprutning och tändsystem, men kan mycket mer än så, tex så styr den många andra saker som jag har monterat och då bland annat vatteninsprutningen som har till uppgift att sänka förbränningstemperaturen och få ut mer effekt ur motorn.

Motorrummet

Motorrummet

Till kraftöverföringen valde jag en M410 växellåda som är den kraftigaste växellådan från Volvo som får plats i kardantunneln, en kardanaxel till Volvo 164 monterades, den bakre delen fick kortas, bakaxeln valde jag en Volvo 240 axel som fick hemgjorda fästen i fyrlinks utförande anpassat till originalfästpunkter i karossen, men hänsyn har även tagits till att bilen skulle sänkas, axeln fick 4/10 utväxling och en lamell diff. En special tillverkad krängnings hämmare monterades och bromsarna är 240 original

Framvagnen

ombyggd framvagnSkulle åtgärdas även den, den glappa och allmänt dåliga styrsnäckan byttes ut mot en kortad kuggstång från Volvo 340, nya bärarmar av rörmodell tillverkades.

Fästpunkterna i framvagnen flyttades och stötdämpartornen höjdes för att kunna sänka bilen och stötdämparna skulle kunna jobba optimalt, allting mättes upp med laser under byggets gång för att undvika bumpsteer och andra negativa saker man kan få på en framvagn.

hemgjord laddtrycksmätare istället för klockan

Hemgjord laddtrycksmätare istället för klockan

Spindlarna är omsvarvade Amazon spindlar med 240 hjulnav och 940 turbo skivor och 4 kolvs ok från 240.

Fjädrarna är från Volvo 164 och en special tillverkad krängningshämmare monterades även fram.

Bilen bromsades på hösten 2014 och lämnar nu 300hk och 350Nm på drivhjulen vid 6500 rpm och 1,5 bars laddtryck vilket betyder att det är ca 340hk i motorn, jag hann med några mil på höstkanten, och är mycket nöjd med fartresurserna och väghållningen som motsvarar vilken modern sportbil som helst, och i vissa fall kanske bättre!

 

Den renoverade inredningen

Den renoverade inredningen

Inredningen 1999

Inredningen 1999

I detta bygge har hänsyn tagits att allting skall kunna gå att återställa till original med inte allt för mycket jobb, så ingen eller mycket lite åverkan på karossen har skett och alla original delar är sparade för framtiden….

Bilträff

Nu ska jag göra det allra sista på bygget i vinter, sen ser jag fram emot en fin sommar 2015 med många mil bakom ratten på min drömbil!!

Hälsningar! Daniel Lind

Kommentera